„Az iszlám jogvallás, a jogalkotás pedig az írásos szövegek értelmezésén alapul. A VII-VIII. századi gyökerű írásokban azonban nincs és nem is lehet egyértelmű válasz az újonnan felmerülő kérdésekre. Arra tehát, hogy mi a helyes és mi a helytelen, analógiákon keresztül születik meg a válasz. A példa okáért, a Korán nem az alkoholt, hanem a datolyapárlatot tiltja. Miután azonban a sör, rum, whisky részegítő hatásában hasonlít a datolyapárlatra, mindegyik fogyasztása tilos. Az analogikus megközelítés azonban sokszor már-már költői szabadságú értelmezéseket eredményez. Így születnek olykor igencsak merész nyilatkozatok békéről és háborúról is. A társadalmi, gazdasági politikai struktúrákba beágyazott csoportoknál ez nem okoz galibát. A gond jellemzően a perifériákon van.
Persze ott sem mindig. Vannak olyan iszlamisták, akik noha nem szimpatizálnak az aktuális kormányzattal, a békés egymás mellett élést vallási magyarázatokkal legitimálják. Közkedvelt analógiájuk szerint az aktuális helyzet arra az időre emlékeztet, amikor Mohamed próféta színre lépett Mekka városában. Tehát – ahogy a próféta is tette – a hívőnek politizálás vagy bármilyen harc helyett a belső hitére kell koncentrálnia. A dzsihádisták – többek közt az al-Kaida vagy az Iszlám Állam radikálisai – ellenben úgy gondolják, hogy a jelenlegi kor ahhoz a korhoz hasonló, amikor Mohamed Mekkát elhagyva Medinában telepedett le és háborút indított a bálványimádó mekkaiak ellen. Az analógia szerint mekkaiak mai megfelelői a nyugati és muszlim kormányok, társadalmak, ezért fel kell lépni ellenük. A fellépés mértéke szintén analogikus. Míg egyes dzsihádisták szerint – ahogy a próféta is megtiltotta »gyermekek, nők, öregek meggyilkolását, valamint fák kivágását«, úgy – ma sem megengedett a civil áldozat. Más dzsihádisták ellenben még atomfegyver bevetését is igazoltnak látják. Az ő analógiájuk szerint, egyik csatájában Mohamed katapultot használt, amely az akkori világ legerősebb fegyvere volt, és miután a mai világ legerősebb fegyvere az atombomba, úgy annak bevetése is legitim.