Zöld hype – mondjunk nemet a dugódíjra!

2014. augusztus 18. 12:10

Az egész mögött az az egalitárius gondolkodásmód húzódik meg, amit hétköznapi nyelven irigységnek is nevezhetünk.

2014. augusztus 18. 12:10
Kapitalizmus

A dugódíj ugyanis a legjobb példa arra, hogy miért nem érdemes közpénzekből közszolgáltatást nyújtani. (Lehet persze, hogy van olyan, amit igen, de az a kivétel. A kommentekben várom az ellenpéldákat.) Miről is van itt szó? Egyszerű menetrend: a város beszedi az adókat, abból kiépíti, burkolja, karbantartja az utcákat, ezt az használja, akinek dolga van arra. Egyszer csak soknak tűnik a forgalom, zajjal, légszennyezéssel, az utak gyorsabb tönkremenetelével jár, valamit tenni kell. Valahogy csillapítani, mérsékelni kell a veszélyeztetett területekre áramló forgalmat. Hát ezt szolgálná a behajtási vagy dugódíj.

A dolog persze alapvetően igazságtalan és erkölcstelen. A lakosoktól, vállalkozóktól elvont pénzből létrehozott közjószághoz való hozzáférést akarják korlátozni, nem a természet kincseit védik. Ha magánbefektetésben épült az út, utca, akkor persze teljesen rendben van, hogy az építtető, üzemeltető díjat kér, az is, ha úgy gondolja, jobb neki a kisebb forgalom. (Mert például az ott lakók közössége építette magának.) A közpénzből épített közút mellett is lehet találni érveket: a forgalom, a sokszínű és gyors összeköttetés a személyek, áruk, szolgáltatások mozgásának az előfeltétele, ennek hasznából áttételesen az egész közösség részesedik, nem csupán a közvetlen használók. De közutak dugódíjasítása sem az egyik, sem a másik eset, hanem egy szerencsétlen keverék, ami mindkét konstrukció hátrányait hordozza. Ilyenkor az is adózik az útra, aki soha feléje sem néz, meg az is, aki használja, ő ráadásul még pluszban is fizet.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Készenlétben az Európai Parlament: így üzenhetnek Magyar Péternek az elmúlt hetek kudarcai után

Készenlétben az Európai Parlament: így üzenhetnek Magyar Péternek az elmúlt hetek kudarcai után
Tovább a cikkhezchevron

Az egész mögött az az egalitárius gondolkodásmód húzódik meg, amit hétköznapi nyelven irigységnek is nevezhetünk.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 49 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Peter8811
2014. augusztus 18. 15:08
Szerintem mindenkinek kellene dugódíjat fizetni akinek van dugója, vagy olyan helye ami alkalmas a dugóbefogadására. Mindjárt dupla dugódíjat lehetne szedni!
Válasz erre
1
0
Ángyán Páván
2014. augusztus 18. 14:23
Az autósok sokkal többe kerülnek a köznek, mint amennyit beraknak a közösbe. Faszkivan velük.
Válasz erre
2
1
Ángyán Páván
2014. augusztus 18. 14:22
Az egész mögött Demszki megállapodás húzódik, te barom. Osztályharcot csinálni az autókázásból, lehetséges, de minek? Ötven éve még mindenki gyalog járt.
Válasz erre
2
1
rosszkutya
2014. augusztus 18. 14:12
Egyébként meg tök fölösleges a vita; Budapesten a dugódíj a négyes metró uniós támogatásának az ára. Vagy dugódíj, vagy visszafizetjük, amit erre a Demszky-emlékműre adtak.
Válasz erre
4
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!