Jogszabályváltoztatás társadalmi egyeztetés nélkül: alkoholfogyasztás kerékpáron ülve

2014. július 25. 09:47

Sajnáljuk, hogy a jogszabályalkotók nem vonták be a Magyar Kerékpárosklubot a rendeletmódosítás előkészítésébe, és nem tudni, milyen felmérések és megfontolások támasztották alá döntésüket.

2014. július 25. 09:47
Magyar Kerékpárosklub
Magyar Kerékpárosklub

„2014. július 19-tól nem lehet a kerékpárral közlekedőt alkoholfogyasztás miatt még főútvonalon sem megbírságolni, ha »kerékpárvezetésre alkalmas« állapotban van. Már a 2 évvel ezelőtti szabálymódosítást sem egyeztették a Magyar Kerékpárosklubbal, de akkor legalább objektíven mérhető volt a szabálytalanság foka. A mostani verzió vitás helyzetek sorát eredményezheti, ugyanis nem áll egyértelmű útmutatás sem a közlekedők, sem az őket ellenőrző hatóságok rendelkezésére a szabály betartásához. 

Egy 2012-es rendelkezés már enyhített egyszer a járművekre vonatkozó zéró tolerancia elvén: a kerékpárral közlekedő nem volt büntethető, ha mellékútvonalon közlekedett és nem volt kimutatható esetében 0,50 gramm/liternél magasabb véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liternél magasabb levegőalkohol-koncentráció (amennyiben a kerékpáros tette nem minősült bűncselekménynek). A mostani változtatás még tovább lépett: a kerékpárral közlekedő most már főútvonalon sem büntethető, ha »kerékpárvezetésre alkalmas« állapotban van. (forrás: Magyar Közlöny)

Sajnáljuk, hogy a jogszabályalkotók nem vonták be a Magyar Kerékpárosklubot a rendeletmódosítás előkészítésébe, és nem tudni, milyen felmérések és megfontolások támasztották alá döntésüket. (Ennek ellenére szervezetünk továbbra is örömmel megosztja nemzetközi kapcsolatai segítségével szerzett információit és tapasztalatait, és együttműködik a szabálymódosításhoz szükséges adatok elemzésében.)

A jelenlegi szabályozás nem objektív, ezért számonkérése nehézségekbe fog ütközni. A rendelet szövegének részét képezi a »kerékpározásra alkalmas« kitétel, ami lehetőséget ad a szubjektív megítélésre és vitás helyzetek sokaságát fogja eredményezni.

Szakmai munkacsoportjaink jelenleg dolgoznak a szabályváltozás kiértékelésén, elsőként a baleseti statisztikák és a nemzetközi tapasztalatok kiértékelését végzik el. Az eredmények alapján igyekszünk rövid időn belül megalapozott szakmai álláspontot kialakítani és közölni.

Nem látni előre, vajon mekkora hatása és gyakorlati haszna lesz a jelenlegi rendelkezésnek, de az egészen biztos, hogy léteznek sokkal fontosabb módosításra szoruló szabályok, melyek orvoslására évek óta hiába várunk: Fontosnak tartjuk a jogszabályoknak a kerékpáros közlekedés térhódításával való  harmonizációját, ezek közül is kiemelten fontos a Magyarország által is aláírt - és jogszabályba iktatott - 1968. évi közúti közlekedésre vonatkozó ún. »Bécsi egyezmény« érvényesítése, mely kimondja a »gyengébb védelmének« elvét. Azonban ez az elv még mindig nem képezi részét a KRESZ-nek és rendeleteinek. Az egyezmény kimondja, hogy »A járművezetők különös figyelmet/gondosságot kell, hogy tanúsítsanak a legsebezhetőbb közlekedők iránt, úgymint a gyalogosok, kerékpárosok, de mindenekelőtt a gyerekek, idősek és fogyatékkal élők iránt.« (- Bécsi egyezmény 7.3.)”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Apáczai
2014. szeptember 18. 00:07
Piát a bringásoknak! Egy kis narkó? Esetleg egy Népszava mellé? Hadd vesszen a férgese...
brabant89
2014. július 25. 17:20
"és nem tudni, milyen felmérések és megfontolások támasztották alá döntésüket." Szóval ha a Viktor elbiciklizik a Lőrinchez aki megkínálja jó kis házipálesszel, akkor hazabiciklizhet a stadion mellé, nem követ el szabálytalanságot. :))
BőröndÖdön
2014. július 25. 16:56
Az orbán-kormány nem is ismeri ezt a fogalmat,hogy társadalmi egyeztetés...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!