Budapesti taxirendelet: kicsit sárga, kicsit savanyú

2013. április 10. 13:40

Most a különféle társaságok árban és minőségben (gyorsaságban, megbízhatóságban, autókínálatban) is versenyeznek, ennek ősztől sajnos vége lesz.

2013. április 10. 13:40
Balogh Ákos Gergely
Mandiner

Keddi rendkívüli ülésén elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a budapesti taxizást szabályozó rendeletet. Bár a testület elé került egy olyan tervezet is, ami csak ármaximumot tartalmazott volna, végül sajnos a korábban általunk is többalkalommal bírált fix tarifás változatot szavazták meg a képviselők (19-en támogatták, ketten ellene szavaztak, 10 képviselő tartózkodott). Ennek értelmében 2013. szeptember elsejétől 450 Ft-os alapdíj mellett 280 Ft-ot kell fizetnünk kilométerenként, a várakozási díj pedig percenként 70 forint lesz. A BKK tájékoztatása szerint emellett 2014. augusztus 31-ig (illetve egyes esetekben 2015. július 1-jéig) a következő előírásoknak kell még megfelelnie a fuvarozóknak és fuvarszervezőknek.

  • indirekt létszámkorlátozás minőségi elvárások útján,

  • a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása,

  • a gépjárművek életkora: legfeljebb 10 év,

  • legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább 55 kW hajtómotor teljesítmény, EURO 4-es motor, (2018. év január 1-jétől legalább EURO 5-ös motor), a gyári hibrid gépkocsik teljesítményadatait a beépített összhajtómotor-teljesítmény figyelembevételével kell megállapítani,

  • a taxi gépkocsik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel,

  • működőképes légkondicionáló berendezés: március 15. és október 15. közötti időszakban,

  • október 15. és március 15. között téli gumiabroncs alkalmazása a taxi gépkocsin,

  • dohányzási tilalom,

  • kötelező bankkártya-elfogadás,

  • egységes formátumú kötelező tarifatájékoztatás,

  • egységes arculat, megengedve a fuvarszervezők védjegyoltalom alatt lévő logójának, szabadjelzőjének korlátozott használatát,

  • szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé,

  • egységes rögzített hatósági ár, azaz egy tarifa a taxaméterben,

  • fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,

  • pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.

Az egységes arculat jó dolog, ahogy a dohányzási tilalom is, a fix tarifa viszont egyértelműen versenyellenes, így a GVH-nak is lehet még egy-két szava hozzá (ahogy azt a rendeletet elutasító Párbeszéd Magyarországért képviselői is jelezték a vitában). 

Jelenleg 300 Ft-os alapdíjjal dolgoznak a taxik, ez tehát 50%-kal emelkedik ősztől. A telefonos kilométerdíjak 167-től 218 Ft-ig változnak, ezek 30-70 százalékkal emelkednek majd, mindez valószínűleg jelentős keresletcsökkenéssel jár majd. A (magas) fix tarifát követelő taxisok mintha azzal számolnának, hogy ugyanakkora lesz a forgalmuk, csak sokkal jobban meg lesznek majd fizetve – kíváncsi vagyok, mit szólnak majd az év vége körül, miután szembesültek a brutális áremelés hatásával.

Összehasonlításként: Varsóban ennél a társaságnál 170 Ft egy kilométer nappal és 250 Ft éjszaka, egy másiknál 140 Ft és 210 Ft, egy harmadiknál 155 Ft és 230 Ft e két tarifa (az alapdíj mindenhol 420 Ft). A tarifa-egységesítéssel tehát szeptembertől napközben Budapesten kilométerenként 40-80, éjszaka 10-30 százalékkal többe kerül majd taxizni, mint a lengyel fővárosban.

Most a különféle társaságok árban és minőségben (gyorsaságban, megbízhatóságban, autókínálatban) is versenyeznek, ennek ősztől sajnos vége lesz. Az is kérdéses, hogy az áremelés miatt az eddig taxit használók közül mennyien váltanak egyéb közlekedési módra, s mi lesz az: saját autó, BKV, esetleg kerékpár? Tartok tőle, hogy a taxival utazók jelentős része számára a saját autó használata az elsődleges helyettesítő termék.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
PGuszti
2013. április 10. 18:00
Én eddig teljesen meg voltam elégedve a budapest taxikkal. Rengeteg van, bármikor, bárhová eljönnek, udvariasak, és normálisak az árak. Mindenesetre teljesen versenyellenes az új szabályozás, ráadásul legalább 50%-os áremelést jelent. Az is kérdéses, hogy oda merem-e adni a bankkártyámat egy taxisnak lehúzásra - nem kezd-e valaki egy hét múlva őrületes vásárlásokba Nápolyban a számlám terhére. Csak annyit tudok tenni, hogy a jelenlegi bőséges 20-30%-os borravaló helyett szerény vagy nulla borravalót adok.
rosszkutya
2013. április 10. 16:43
"Most a különféle társaságok árban és minőségben (gyorsaságban, megbízhatóságban, autókínálatban) is versenyeznek, ennek ősztől sajnos vége lesz." Azt tanácsolom Balogh Ákos Gergelynek, hogy mielőtt legközelebb bármilyen témában megnyilvánulna, egy picit tájékozódjon az adott területtel kapcsolatban. Budapesten nem versenyeznek egymással különféle társaságok, mert ilyenek nincsenek is. Fuvarszervező irodák vannak, azok viszont a taxisnak szolgáltatnak, így versenyt maximum a taxisért folytathatnának, de mind ugyanazt adja, hellyel-közzel ugyanannyiért. Én értem, hogy mindenki nagyon szereti hajnalban egy doboz cigi áráért hazavitetni a romkocsmából a valagát, de ezzel a lendülettel vásárolhatna nyugodtan lopott holmit is, mert az is sokkal olcsóbb, mint frankóban lenne. Budapest taxipiaca eddig nagyjából egy tucat, magát üzletembernek képzelő, koszos proli játszótere volt, akiknek üzleti stratégiája kimerült abban, hogy egymás alá ígérgettek, majd az így magukhoz édesgetett utasállományt jó pénzért értékesítették a taxisnak. Pista bá ennek most véget vet, és ez a rendteremtés első lépcsője. Lehet emiatt hisztizni, de idővel el kell dönteni, hogy európai viszonyokat akarunk-e, vagy ezer forintos taxit, bármi is húzódjon meg mögötte. Pista bá döntött, jól döntött. Nem egy Demszky Gábor, az biztos. Egyébként frankón kérdezem a hisztizőket: komolyan azt gondolták, hogy a taxi az valami népjóléti intézmény és az idők végezetéig ugyanannyiba fog kerülni?
bigyomail
2013. április 10. 16:14
Nem kell agysebésznek lenni ahhoz, hogy egy taxi kérdést rendbe lehessen tenni: - kötelező a regisztráció - taxi tetején legyen taxi felirat - minden taxisnak meg kell hirdetni az árat a honlapján, ha társaságban tag, akkor a társaságén - a taxi külsején és belsejében jól láthatóan legyen kitéve a tarifa - legyen taxióra Azután jöhet az ellenőr, aki beül és utazik egyet (NAV, fogyasztóvédelem, meg a tengernyi többi hivatal, ami létezik.) Ha a fentiek nincsenek meg, vagy a taxióra nem megy, esetleg más a végösszeg, mint ami a tarifatáblázat alapján kijár, egy évre bevonni az engedélyt. Ha ismét hibázik, öt évre, ha megint, akkor egy életre. Nem bonyolult ez.
gross
2013. április 10. 15:59
Én arra számítok, hogy a kereslet eléggé árrugalmatlan. Talán egy egyszeri pszichológiai sokkhatás érezhető lesz, de visszaáll hamar a forgalom - most már magasabbb tarifák mellett.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!