A szuverén furkósbotja: Alaptörvény

2013. március 03. 09:00

A hatalmi harc lényege az Alaptörvény feletti végső értelmezési monopólium.

2013. március 03. 09:00
Sólyom Péter
Szuverén

„A hatalmi harc lényege az Alaptörvény feletti végső értelmezési monopólium. A kétharmados többség az utóbbi hetek tapasztalatai nélkül is tisztában van vele, hogy az Alaptörvény értelmezésének kontrollja nélkül, a jogállam formális keretei között a kormányzati politika hatalom- és forrás-újraelosztó törekvései nem lehetnek biztonságban. Az Átmeneti rendelkezéseket elbíráló 45/2012-es határozat ugyanis világossá tette, hogy a kétharmados felhatalmazás önmagában nem elegendő az Alaptörvény módosításához, a jogforrási rendszer pedig nem ismeri az alaptörvényi szintű jogszabály fogalmát. A formális jogelveknek megfelelő módosításnak be kell épülnie az Alaptörvény szövegébe. Ennek nyomatékosításaként nem túl diplomatikusan szó szerint »parancsba« foglalták az Alaptörvény formai egységének a követelményét. Az Alkotmánybíróság tehát magának vindikálta a jogot, hogy eldönthesse, mely módosítás lehet az Alaptörvény része, és mely nem.

Az Alkotmánybíróság hatalmi igényeit kifejező határozatba azonban néhány nehezen érthető, fals hang is bekerült. A Bihari bíró által jegyzett határozat kijelenti, hogy

»(a)z Alkotmánybíróság számára az Alaptörvény mérce, ezért abszolút pontosan kell meghatározni azt, hogy mi ennek a mércének a tartalma, mi tartozik bele ebbe a mércébe.«

Ha eltekintünk ennek a mondatnak az értelmezéselméleti abszurditásától, rezignáltan akkor is megállapíthatjuk, hogy a határozat sok önismétlő erősködés után meglepően szimpatikus javaslatot tesz az alkotmányozó számára. Nincs neki más vágya sem, mint abszolút pontosan meghatározni, hogy ki mit tehet, és mit nem.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ProPatria
2013. március 03. 13:48
A magam részéről fenntartom a Pro Patria et libertate magyar közéleti blog ► http://wp.me/p30gFj-3C oldalon nemrég közzétett főbb megállapításokat, melyek lényege - és egyben válasza fenti bejegyzésben foglalt gondolatokra - a következő: - az alaptörvény elnevezése valóban nem szerencsés, és értelmezési nehézségeket okoz - az alaptörvény hangsúlyeltolódásokkal, de lényegében fenntartotta a korábbi közjogi berendezkedést - az alaptörvény hibái közé lényegében az egypárti elfogadásból eredő hibák, illetve az tartozik, hogy egyelőre a 2/3-os többség miatt nem tölti be maradéktalanul az alkotmány funkcióját, és napi politikai célokra felhasználható Mindenki értelmezheti az alaptörvényt, közigazgatási hatóságok, bíróságok, állampolgárok, mi több, ezek az értelmezések be is kerülhetnek akár hivatalos határozatok indokolásába. Mindenki számára kötelező, erga omnes hatállyal azonban csak az Alkotmánybíróság teheti ezt. Pro Patria et libertate magyar közéleti blog
GV0917
2013. március 03. 10:04
Valahogy az az érzésem,hogy szarkák járnak a szőlőre!Megértem,hogy őrizni kell az Alaptörvényt,őrzők vigyázzatok!!! De KI VIGYÁZ AZ ŐRZŐKRE???????? Mert az ellenzéknek csípi a szemét a2/3 !!!! Igy hát sokat akar a szarka,de nem bírja a farka! Majd ha nektek lesz többségetek,akkor hőbörögjetek!
Zokni
2013. március 03. 10:01
Az "alaptörvény" gyakorlatilag egy politikai klikk érdekeinek a kiszolgálójává vált. Hogy Orbán úgy él vissza a sajátos intézménnyel, ahogy akar; hogy BÁRMILYEN jelentőségű és jellegű intézkedését belefoglalja a védett szövegbe, ez azt jelenti, hogy egy elvileg korlátlan diktatúrát működtet. Kérdés, hogy megteszi-e az utolsó lépést, amíg kétharmada van? Megszavaztat-e egy passzust, hogy "x. § (1) Minden, a kormányfő által, külön törvényben hozott intézkedés eleve alkotmányos, azt megkérdőjelezni tilos. (2) Az (1)-ben hozott rendeletek külön számozást kapnak, ezzel is jelképezve a védettségüket. Ezeket az "Orbán" szóval és egy római sorszámmal, illetve a megjelenés évszámával kell ellátni." Ebben az esetben nem kell már az "alaptörvényt" módosítgatni, bizgerálgatni, az marad, ahogy van. Nem szükséges azonban e paragrafus beépítése az "alaptörvénybe", ha a választásokat BIZTOS alapra helyezik, a jövőre nézve ellehetetlenítve az ellenzéki pártok győzelmét... Egyébként, ahogy hallottam az interjújában a leendő MNB-elnökről szóló személyes dilemmázásáról árulkodó csevejét, - mintha azon spekulált volna, hogy mit is főzzön vasárnap második fogásként a családnak -, arra gondoltam, hogy meg is lehetne fogalmazni az első orbániádát: "I. törvény Orbán/2013. 1.§ Az Orbán én vagyok. 2.§ Az 1. § jelen törvény meghirdetésekor lép életbe. kmf. Aláírás: Orbán sk."
KannibálTatárÚr
2013. március 03. 09:20
Törvényeket csak a parlamentnek van joga hozni. Ezt a jogot nem veheti el tőle az Ab sem arra való hivatkozással, hogy az Ab -nek joga van értelmezni a meghozott törvényeket. A parlament által hozott törvényeket csak a parlament akarata szerint lehet értelmezni. Ergo: 2/3-nál az Ab egy felesleges, ingyenélők gyülekezete, amelyet minél hamarabb meg kell szüntetni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!