Alkotmányjogi útikalauz köztársasági elnököknek

2013. március 18. 15:55

A szövegközpontú értelmezés esetén a köztársasági elnök egyetlen lehetősége az Alaptörvény módosításának aláírása. Ez az értelmezés viszont komoly veszélyeket rejt magában.

2013. március 18. 15:55
dr. Mátyás Ferenc
Ars Boni

„Ha szigorúan, szó szerint vizsgáljuk az Alaptörvény szövegét, az az aláírás kötelező voltát kapcsolja az Alaptörvény módosításaihoz. Eltérést nem engedően az »aláírja« kifejezést használja a szöveg. Ha az aláírás eshetőleges jellegű lenne, akkor megengedő szóhasználatban az »aláírhatja« terminust tartalmazná, vagy az aláírási kötelezettséghez kivétel szabályokat állapítana meg: »aláírja, kivéve…«. Az Alaptörvény szövege pedig nem tartalmaz olyan esetköröket, amikor lehetőség lenne az aláírás megtagadására és valamilyen cselekmény végzésére (pl.: Alkotmánybíróságnak megküldés). A szövegközpontú értelmezés esetén a köztársasági elnök egyetlen lehetősége az Alaptörvény módosításának aláírása.

Ez az értelezés viszont komoly veszélyeket rejt magában. Mivel a köztársasági elnök intézményének az egyik legalapvetőbb funkciója a nemzet egységének kifejezésén túl éppen az államszervezet demokratikus működése feletti őrködés. Képzeljünk el egy olyan fiktív szituációt, amikor az alkotmányozási többséggel rendelkező politikai erő úgy dönt, az Alaptörvény módosításával megszünteti az államszervezet demokratikus működését, és például nyílt önkényuralmi rendszert vezet be. A szövegközpontú értelmezés alapján a köztársasági elnök ebben az esetben sem vizsgálhatná a módosítás tartalmát, alá kellene írnia és rendelkeznie annak közzétételéről. A demokratikus működés feletti őrködés kötelezettségének semmilyen formában nem tud tehát eleget tenni. Egy ilyen értelmezés teljesen kiüresítené és feleslegessé tenné a köztársasági elnöki intézményt, vagy kizárólagosan szimbolikus szerepre kárhoztatná. Ezért a demokratikus működés feletti őrködésnek erősebbnek kell lennie az aláírási kötelezettségnél, hiszen abból az alapfeltevésből kell kiindulnunk, hogy az alkotmányozó akarata az alkotmányozáskor nem irányulhatott egyik alkotmányos intézmény kiüresítésére sem, márpedig ebben az esetben a köztársasági elnök éppen a legfontosabb funkcióját nem tudná ellátni.

Ez azonban rendkívül megszorítva értelmezhető csak, hiszen a köztársasági elnök ilyen irányú ténykedése sem járhat az alkotmányozó hatalom korlátozásával, ezért a demokratikus működés veszélyeztetettségét az elnöknek minden esetben vélelmeznie kell.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 28 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Szélhámló
2013. március 18. 17:40
Semmit nem oldott volna meg a felvetés. Legfeljebb annyit, hogy pár nap múlva kimondta volna az Alkotmánybíróság, hogy a demokratikus államszervezet védelme egy általános "cselekvésszervező" pont az Alaptörvényben, amely nem ad olyan további alkotmányos eszközöket a köztársasági elnök kezébe, amely az Alaptörvényben nem szerepel.
Agnieszka
2013. március 18. 17:37
Túl van ez fájva. A 4. alkotmánymódosítás nem tartalmaz olyasmit, ami ekkora ellen hörgést joggal váltana ki. Ki akar dolgukat végző hajléktalanokkal találkozni aluljárókban? Nyilván senki. Tarlósék sokat tettek azért, h. az aluljáróknál, közterületnél jobb jusson a szerencsétleneknek. Ha egyedül nem tudja egy réteg a problémáit megoldani, valamiféle kompromisszumot csak el kell fogadnia. A családfogalommal kapcsolatban extrém helyzeteken megy a siránkozás, miközben jogokra és segélyekre jogosultak azok is, akik nem vállalják a nagyobb elköteleződést. Nem lehet minden kivételes helyzetre törvényileg felkészülni. Az, hogy mindenki csak a köztévében, egyenlő időkeretben, ingyen hirdethet, kétségtelenül rossz a mostani ellenoldalnak, hiszen így hiába hosszabbították meg a ker. TV-k sugárzási jogait olcsón, még lejárat előtt, a direkt viszonzásra csak közvetetten lesz mód. Pech. Ha a Fidesz nem lesz képes a választók zömét kitevő szakma nélkülieknek is valamiféle éltszínvonal emelkedést biztosítani, így is, úgy is visszajönnek a Rémék. Már miért nem kellett volna Ádernek aláírni ezt a sebtében összelapátolt, de sok vizet nem zavaró 4. módosítást? A Nyugat mindenre ugrik, de nem az alkotmánymódosítás fáj, hanem a megpiszkált zsebszerződések, a különadóztatott bankok, a Sodexo és a Suez zsebéből kihúzott haszon. Senki nem tudhatja, mi lesz a 2014-es választások végeredménye. Eléggé gusztustalannak tűnhetne a demokrácia lovagoknak Charles Gati meglebegtetett nagykövetsége, Bajnai leplezetlen futtatása. Vagy egy másik állam, egy szuperállam nyílt beavatkozása egy kicsi, lepusztított ország belügyeibe a lepusztítók érdekében maga a vegytiszta demokrácia? Az, hogy a dolgok azért nem előre lefutottak, pl. Olaszországon látszik, ahol Monti hiába kapott lehetőséget, végülis nem kellett az olaszoknak. Meglátjuk.
Basiliscus
2013. március 18. 17:11
Mondhatta volna, "bocs , de kifogyott a tinta.." Palotában tartani egy aláírógépet milliókért, azért elég nagy luxus.
kjkj945
2013. március 18. 17:06
Miért nem csinálnak népszavazást, hogy Elnöki démonkrácia legyen Magyarországon??? És akkor a KE lesz a 6alom ura!!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!