Úgy tesznek, mintha egy belső átalakítás után nyeretlen kétévesek vezetnék a Magyar Külügyi Intézetet
Így hergel a liberális sajtó!
A nyomtatott média és a tévé is döbbenetes tempóban zsugorodik. Interjú.
„Az utóbbi években utcára került médiamunkások hány százaléka térhet vissza az iparba?
Nagyon csekély részük. Nincs jelenleg olyan gazdasági folyamat, ami azt mutatná, hogy ez a munkaerőpiaci szegmens bővülni tudna. A legtöbb embert foglalkoztató ágazatok, a tévé, az online és a nyomtatott média. Ezek közül a nyomtatott média és a tévé is döbbenetes tempóban zsugorodik. Nyilván tizenöt év múlva is lesznek magazinok és lapok, de lényegesen kevesebb, mint most. Az online tartalom oldalán dolgozók munkavállalói esélyeinek nem kedvez, hogy a világon nem sok önmagában nyereséges tartalomalapú portál van. Könnyen lehet, hogy az újságírók nem a nagy médiacégeknél fognak dolgozni a jövőben, hanem valami egészen más modell alapján működő felületeknél. Az újságírásban jelenleg két fix pont van, az előállító és a fogyasztó. A két pont közötti rendszerek folyamatosan változnak és jelenleg nincs meg a biztos megoldás. Az újságírók körében egyetlen munkaerőpiaci mozgás várható, az pedig a minőségi csere. A cégek arra nagyon odafigyelnek majd, hogy a lehető legjobb embert szerződtessék. A közepes minőségre nem lesz igény és pénz.
Az elkövetkezendő pár évben hányan távozhatnak a tartalomiparból Magyarországon?
Ezres nagyságrendre tippelek. Ha egy médiacég csökkenti a lapjainak számát és az egyes lapok példányszámát is, akkor drágábban tud csak nyomtatni, és terjesztés is fajlagosan többe kerül. Ez további médiumok fenntarthatóságát kérdőjelezheti meg, felgyorsulhat a zsugorodási folyamat. Nem az a kérdés, hogy elindul-e ezen a spirálon a magyar piac, hanem inkább az, hogy mikor.”