„hvg.hu: Mit tartalmaz a minisztérium kissé faramuci elnevezésű Digitális Megújulási Cselekvési Terve?
Nyitrai Zsolt: A lényeg a szélessávú internet elterjesztése és az arra épülő szolgáltatások, alkalmazások ösztönzése. Előzménye az volt, hogy a minisztérium Digitális Magyarország címmel egy vitairatot tett közzé az interneten. Széles körű szakmai és társadalmi párbeszédet kezdeményeztünk, nem is eredménytelenül, civil szervezetek, érdekképviseletek, iparági szereplők, egyszerű állampolgárok mondták el véleményüket, szóltak hozzá érdemben. Ötpárti értekezletet is tartottunk ebben a kérdéskörben. Így született a Digitális Megújulási Cselekvési Terv.
A terv erre a kormányzati ciklusra szól, az emberek, a vállalkozások, az állam és az infrastruktúra, e négy „csomópont” köré rendezi a szakmai elemzést, azonosítja az infokommunikációs szektor kitörési pontjait, amelyekhez programokat rendel, határidőkkel és felelősökkel. Néhány közülük már az idén megvalósul, mint például a magyar kultúra eredményeit átláthatóan rögzíteni képes Magyar Nemzeti Digitális Archívumot már 2011-ben létrehozzák. Későbbre időzítették az átfogó egészségügyi informatikai rendszer, illetve az élhető és intelligens város, azaz a Smart City-projekt a megvalósítását, továbbá az önkormányzatok információtechnológiai hátterének a korszerűsítését, illetve az egységes európai 112-es segélyhívó rendszer kiépítésének az elindítását.
hvg.hu: Milyen akadályokkal számolnak?
Ny. Zs.: Kettős kihívással szembesülünk. Jelen pillanatban van négymillió olyan honfitársunk, aki készségszinten sem tudja kezelni az internetet. Ugyanakkor az egyre nagyobb sávszélességet igénylő alkalmazások elterjedését nehezíti a korszerű körzethálózati kapacitás hiánya is. Az akciótervek – a szélessávú hálózatépítés ösztönzése különösen – az állam, a vállalkozások és az állampolgárok együttműködésére épít. Az állampolgárok életminősége a fejlettebb infokommunikációs szolgáltatások révén javul, a hátrányosabb helyzetben lévőknek nagyobb esélyük van a felzárkózásra, a vállalkozások jobb eséllyel versenyezhetnek a külföldi konkurenciával, az állam pedig gyorsabb, egyszerűbb és költséghatékonyabb ügyintézést tud felajánlani polgárainak, csökkenhet a bürokrácia.”