Nagyjából harminc éve jelentek meg az első önkiszolgáló kasszák az amerikai boltokban, már akkor is azzal a jeligével, hogy csökkenteni fogják az áruházak költségeit, és nem rabolják feleslegesen a drága vásárló még drágább idejét. Magyarországon is hosszú évek óta tart a diszkontláncok átállítási kísérlete, igaz, nálunk nem cél a teljes automatizálás bevezetése. Egy nem működő rendszert erőltetnek a vállalatok, pusztán azért, mert mások is erőltetik, vagy valóban működőképes a modell?
Az amerikai vásárlói visszajelzések és elemzések felemás képet mutatnak a gép vs. ember párharcában. A világ legnagyobb gigásza, a Walmart a teljesen automatizált kasszarendszer kiépítése mellett kardoskodik, ugyanakkor azt ők is elismerik, hogy a projektnek vannak előre nem látott és megoldásra váró problémái mind a költséghatékonyság, mind az emberi munkaerő kiváltása terén. (Világszerte ismert jelenség, ahogyan az a bolti dolgozó, akinek tevékenységét az automata kassza hivatott volt kiváltani, ott áll az automata kasszáknál, hogy segítsen a vásárlóknak kezelni azt.)
Lélektani gyorsaság
Christopher Andrews szociológus 2018-ban olyan alaposan ásta bele magát a témába, hogy még könyvet is jelentetett meg az önkiszolgáló kasszás megoldásokról The Overworked Consumer: Self-Checkouts, Supermarkets and the Do-It-Yourself Economy címmel. Kutatásai meglepő – és időnként szubjektív élményekből táplálkozó – eredménnyel zárultak. Mint írja, a DIY-kasszák egyáltalán nem spórolnak időt a vásárlóknak, az, hogy egyesek ezt érzik, mindössze annak köszönhető, hogy magukkal vannak elfoglalva, nem pedig a mosolygós vagy éppen morcos pénztárossal és annak munkatempójával. Egyszóval: pszichésen gyorsabbnak tűnik az idő múlása, valójában azonban semmi nem változott a pittyegtetés alatt.
Amikor a nyolcvanas években a Kroger a világon elsőként megnyitotta automata kasszás üzleteit, Donald Dufek, a vállalat alelnöke szemrebbenés nélkül vallotta be az újságíróknak, hogy a rendszer valójában lassabb, mint a hagyományos pénztárak, hozzátéve: „ám ha a vásárló úgy érzi, és azt hiszi, hogy ez a fizetési mód gyorsabb, akkor elégedetten távozik az üzletből”.
.Ami az emberi munkaerő leváltását illeti: az USA munkaügyi hivatalának statisztikái szerint az automata pénztárak jottányit sem csökkentették az adott áruházláncok munkaerő iránti keresletét,
a pénztárosok száma pedig az elmúlt egy évtizedben összességében változatlan maradt.