Reménytelen, megmenthetetlen helyzetben van a Dunai Vasmű?

2022. november 14. 13:32

Akár 500 milliárdos is lehet a Dunai Vasmű által felhalmozott adósság, és bár még fűtik negyed-ötöd teljesítményen az egyik dunaújvárosi vaskohót, de  a kapcsolódó kokszolómű tönkremehet, ha elfogy az orosz tulajdonos pénze, vagy magára hagyja a gyárat. 

2022. november 14. 13:32
null

Tovább húzódik, halasztódik a dunaújvárosi Dunaferr kálváriája. A Makronóm friss értesülései szerint napokon belül, még november vége előtt vészközgyűlést hívnak össze a Dunai Vasműben. 

Mint ismert, Magyarország egyetlen megmaradt kohászati üzeme, pontosabban cégcsoportja már hosszú-hosszú évek óta súlyos gondokkal küzd az elhibázott privatizáció miatt. 

Piaci háttér-információink szerint mára akár 

az 500 milliárd forintot is elérheti a Vasmű által felhalmozott veszteség!

A teljes cégcsoportban, beleértve a leánycégeket is, a foglalkoztatottak száma jelenleg mintegy 4500 fő. Ez azt jelenti, hogy közvetve és közvetlenül több mint tízezer család megélhetése függ a Vasmű sorsától Dunaújvárosban és környékén. (Pontos adatok nincsenek, mert a cégbíróságnak mérleget, beszámolót utoljára 2019-ben adott le az ISD Dunaferr Zrt.).

Ez már csak a dunaújvárosi végjáték?

A rendezetlenség és a pénztelenség nem újkeletű, már 2020 előtt is akadtak gondok, viták. Ennek okán a kormányzat többször próbált mentőövet dobni a cégcsoportnak, ám a rendkívül kusza, illetve az utóbbi pár évben nagyon elmérgesedett orosz-ukrán tulajdonosi körök közötti vita, az EU-s támogatási tilalom, újabban pedig az EU-s orosz szankciók miatt gyakorlatilag állami mentőöv a mai formában nem dobható az egyébként gazdaságilag fontos, sok embernek munkát adó gyárnak.

Továbbá a jelenlegi, még anno az orosz tulajdonos által kinevezett vezetés döntési jogköre is korlátozott, mert az ukrán résztulajdonosok már az orosz-ukrán háború kitörése előtt is mindent megpróbáltak jogaik érvényesítésére, így számos jogi és egyéb fórumon vitatják a gyárkapun belül, pozícióban lévő vezetés jogát az irányításra. Így pedig a stratégiai kérdésekben kevés a mozgástere a mai vezetésnek.

Nem csak jogi problémák vannak

Technikai értelemben a fő problémát az jelenti, hogy a fizetési nehézségek miatt 

immár nem csak a dolgozók bére érkezik részletekben, szakaszosan, hanem – úgy tudni – arra sincs elegendő pénz, hogy az úgynevezett kokszoló biztonsággal működni tudjon.

Értesüléseink szerint az egyes kohót már régen leállították, és a kettes kohó is csak mintegy 20-25 százalékos teljesítményen ketyeg.

E kohók működéséhez elengedhetetlen az, hogy a kokszolómű működjön, vagy pedig importból kell beszerezni a kokszot. 

Úgy tudjuk, hogy a fentiek miatt most kettős szorításban van a Dunaferr. Amennyiben a kokszolóba nem tudnak elegendő szenet vásárolni, akkor

akár tönkre is mehet a mintegy százmilliárd forintból pótolható hatalmas, egyedi kokszoló-berendezés.

Ehhez az alapanyag, azaz a szén viszont rendkívül megdrágult, ám e nélkül a még alaphangon működő kohó sem tud termelni. 

Informátorunk úgy fogalmazott, hogy most

napi túlélésre játszik a vállalat,

különösen a szén és koksz ellátás kérdésében. Ugyanis állítólag a koksz gyártást nem lehet csak úgy leállítani, és ha ez sikerülne is, az ezt kiváltó importra már aligha maradna forrás. 

Nemzetgazdaságilag fontos (lenne) tehát a dunaújvárosi vaskohók, az ISD Dunaferr Zrt.-nek, vagy legalább a cég eszközeinek megmentése.

Ugyanakkor ameddig a tulajdonviszonyok és a jogi viszonyok ennyire kuszák, az állam sem igazán tud mit tenni a Dunaferr megmentéséért, hiába van meg e téren az akarat, az elszántság. (Képünk illusztráció.)

Az elmúlt hetek fejleményei

Ráadásul az orosz tulajdonlás okán még az ősz eleji, nyolcadik EU-s orosz szankciós csomag is köti a döntéshozók kezét.

Félő a  fentiek okán, hogyha még télen erre az alapüzemre sem lesz pénz és/vagy akarat a tulajdonosok részéről, akkor visszafordíthatatlan károsodást szenvednek a berendezések.  

Pedig ilyen turbulens időkben bizony nagy szükség lenne egy ilyen alapképességre az országban, ki tudja, hogy mikor lehet újra mondjuk globális vagy európai acélhiány – még akkor is, ha nemzetközi méretekben a dunaújvárosi 1,7 millió tonnás acéltermelés nem számottevő. 

Pár hete megvizsgálta a mentőöv lehetőségét a kormányzat

A nehéz helyzet okán még szeptember végén Dunaújvárosba látogatott az akkori technológiai és ipari miniszter, Palkovics László. Ekkor elmondta, hogy a kormány megvizsgálja azt a lehetőséget, hogy miképpen lehetne megmenteni a bezárástól, az enyészettől ezt a nemzetstratégiai szempontból fontos acélművet.

A miniszter akkor úgy nyilatkozott:

a kormányzat mozgástere igencsak szűkös, mivel magánvállalatról van szó. Ráadásul a félresiklott privatizációt követően azt sem lehet tudni, ki a tényleges tulajdonos,

ebből fakadóan jelenleg nincs legitim vezetése sem a Dunaferrnek.

Pintér Tamás, Dunaújváros polgármestere október elején még azt is bejelentette, hogy kétmilliárd forintnyi Dunaferrhez köthető iparűzési adó befizetésének átütemezéséről döntöttek, ami a város bevételeinek mintegy ötödét jelenti!

Mivel időközben az EU nyolcadik szankciós csomagja is életbe lépett, így sajnos 

az orosz érdekeltségű Dunaferr a nemrégiben bejelentett gyármentő hitelprogramra sem jogosult.

Ez amúgy is problémás lenne, hiszen nem beruházási hitelre, hanem gyors segélyre, “lélegeztetőgépre” lenne szüksége a vasműnek. A két pénzügyi eszköz pedig teljesen más logika szerint működik.

Először persze nem (csak) pénzre, hanem

csődvédelemre vagy felszámolási védelemre lenne szükség.

(Például a 321/2022. (VIII. 18.) Korm. rendelet alapján, amely a stratégiailag kiemelt jelentőségű csődeljárásokra és felszámolási eljárásokra vonatkozó részletes szabályokról szól - a szerk.)

Az Index.hu korábbi értesülései is megerősítik a fentieket, amely szerint a Dunaferr pénzforrásai teljesen elapadtak.

Mivel pedig a cég végső többségi tulajdonosa, az orosz Vnyesekonombank (VEB) is kifejezetten a szankciós listán van (az említett nyolcadik szakciós csomag óta), ezért az ING Bank, mint finanszírozó pár hete befagyasztotta a dunaújvárosi Vasmű számláit. 


 
 

Összesen 32 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
MRN11
2022. december 18. 13:43
Na igen, mint annyi mást, carért-húgyért privatizálták (egyeseknek jó üzlet volt, nyilván), a tulaj is kaszált, amíg lehetett, de persze most fizessen a jelenlegi kormányzat meg az adófizetők. Amit eddig sikerült visszaállamosítani, azért is megy a jajgatás, köpködés folyamatosan.
Ólat a trolloknak
2022. december 18. 13:34
Ezt a szocreál romhalmazt is hányszor mentették már meg minden látható eredmény nélkül?
Ricsibmf
2022. december 06. 09:05
Simán sok mindent lehetne tenni, csak akarat kérdése. Először meg kellene nézni, hogy gazdaságos-e a folyamat, ez max egy munkanap, mivel az Ipari Minisztériumban - elvileg - ismerik a technológiai gazdasági körülményeket. Ha igen 1. NAV tartozást átváltani állami tulajdonra - kiírni a privatizációt/eladást, addig TISZTESSÉGESEN működtetni, fizetést adni az embereknek! Ha nem Keynes-i eszközöket alkalmazni 2. Keresni egy zeolitbányát a környéken, szerezni egy/több műanyag zsákolót, a maradék embernek lapátot adni és töltik 5 kg-onként zsákba- eladható kisállat alomnak. Így van egy kis bevétel - vagy sok?, - lehet fizetést adni az embereknek, amíg nincs más megoldás! Csak AKARNI kell!
budapesti
2022. november 19. 12:14
Azonnal államosítani kell. Az ukránoknak lehet azt mondani, hogy az oroszok miatt, az oroszoknak meg azt, hogy az ukránok miatt. De döntően mindenkinek azt, hogy a magyar kormány nem hagyhatja, hogy az ország egyetlen acélműve tönkre menjen vis maior okból, sem pedig azt, hogy több ezer munkahely egy csapásra elvesszen. Kártérítést az állítólagos magántulajdonosoknak fizetni pedig ráér, nem kell elsietni. Majd a bíróságok évek alatt tisztázzák, hogy kinek is kellene szerintük. Akkor majd ráér fizetnie az akkori kormánynak, addig lehet pereskedni. Ha a vörösiszap katasztrófa felelőseinek a megtalálása olyan sokáig elhúzódott, meg a Quaestor-ügyé, akkor most is elvárjuk a bíróságoktól a hasonlóan "tempós" ügyintézést. A dunaújvárosi szavazók pedig joggal lehetnek hálásak, hogy családjaik megmenekültek a munkanélküliségtől.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!