a deficitek és az adósságok szintje elszabadult.
A kialakuló kínálat oldali sokkhatás következtében a kereslet megfelelő kielégítése akadályokba ütközött, kiváltva ezzel egy inflációs hullámot. A Covid-19 válság tehát már önmagában a háborús folyamatokhoz hasonló hatásokat indukált. Ezeket aztán az orosz-ukrán háború egy újabb lökettel tovább erősítette. A jegybanki pénznyomtatási tevékenység ma is jelen van, de ennek inflációs hatásai továbbra sem érvényesülnek. A ma tapasztalható áremelkedések mögött kínálat oldali gyengeségek állnak, melynek kezelésében az inflációs célokért felelős monetáris politika hatékonysága korlátozott. Nem véletlen tehát, hogy az egyes országok különféle módszerekkel igyekeztek szembeszállni az emelkedő árakkal. Ennek egy példája a Magyarországon is alkalmazott árkontroll, melynek széles körben történő alkalmazásának tapasztalatait a II. világháború utáni időszak mutatja be.
Az árkontroll az inflációt elfedi, de a problémát nem oldja meg
Az I. világháborút követően Európában és az USA-ban is elszálltak az inflációs ráták. Ebből okulva, a II. világháború után már igyekeztek elkerülni a hasonló folyamatokat, ennek eszköze pedig az árkontroll volt, kiegészülve a jegyrendszerrel.
Az árkontroll segített alacsonyan tartani az inflációs mutatószámokat, de egyúttal a szabadpiaci mechanizmus egyik központi funkcióját is semlegesítette, vagyis a szűkös erőforrások allokációját. A szabad piacokon, ha valamiből hiány van, akkor a piac az árak emelkedésével reagál. Ez csökkenti a keresletet az adott termék iránt, egyúttal pedig azt a jelet küldi a vállalkozások számára, hogy többet termeljenek és kínáljanak az adott termékből. Az ármechanizmus szerepét váltotta fel a jegyrendszer, melyek keretében az erőforrások elosztása egy alapos, központi tervezés útján valósult meg. A mögöttes motiváció az volt, hogy korlátozzák, hogy bizonyos termékekből egy személy vagy háztartás mennyit tud vásárolni, ezáltal is biztosítva az egyenlő elosztást.
A rendszer azonban több sebből vérzett. Mivel törvényes úton nem lehetett árat emelni, a vállalatok más módon igyekeztek növelni a profitjukat. Ennek egy módja volt, hogy