Üzemanyagadót vetnek ki a magánrepülőgépekre az Európai Unióban
2021. augusztus 13. 12:12
Az Európai Bizottság mentesíteni akarta a magánrepülőgépeket és a teherszállítókat a tervezett uniós üzemanyagadó alól. A felvetés már csak azért is felháborító, mert ez a két legszennyezőbb közlekedési forma, de mivel leszavazták a javaslatot a magánrepülőgépeket most először adóztatni fogják.
2021. augusztus 13. 12:12
p
1
1
5
Mentés
A Bizottság javaslata
A Bizottság július közepén terjesztette elő az energiaadó irányelveinek felülvizsgálatát, ami szerint mentesültek volna az adózás alól azok a légi teherszállító járatok és magánrepülőgépek, melyek egyébként a leginkább környezetszennyezőek. A javaslat szerint az uniós államoknak csak belföldön, vagy más tagállamokkal kötött megállapodások alapján kellett volna adóztassák az ilyen típusú járatokat.
A módosítási javaslatok mögött az az érv állt, hogy a magas adók hátrányosan érintenék az uniós fuvarozó vállalatokat és a harmadik országbeli fuvarozókat egyaránt, mely csak megnehezítené a kereskedelmet. Emellett pedig mentességet élvezetek volna a magánjáratok és a „szórakoztató” repülések, amelyek során a repülőgépet személyes vagy szabadidős célokra használják.
Ellentmondások a szakmai szervezetek és az egyéni érdekek között
A Transport & Environment (T&E) civil szervezet „általában jónak” nevezte a javaslatot. A helyzet azért különösen röhejes, mert Andrew Murphy, a szervezet légiközlekedéssel foglalkozó igazgatója nemrégiben a társszerzője volt egy jelentésnek, amely szerint a magánrepülőgépek szén-dioxid-kibocsátása Európában 31 százalékkal nőtt 2005 és 2019 között. A jelentésben azt részletezik, hogy a nyári vakációk idején a turisztikai célú magánjáratok száma nőtt meg a leginkább, ezért külön adót kellene kivetni azokra, a túlzott környezetszennyező hatásuk miatt.
A történet rendkívül átlátszó volt: az oligarchák és az elit egy újabb módját akarták megtalálni annak, hogy kibújjanak a kötelezettségek alól. Természetesen az éghajlatváltozással kapcsolatos aggodalmak és a 2050-es klímasemlegességi célok elérésének fényében kellett valamilyen nyomós indok, hogy ezt előterjeszthessék, így terelték a figyelmet az adók bevezetése utáni esetleges kereskedelmi torzulásra.
(fotó: cntravellerme.com)
A hivatalos eredmények
Mivel az adótervezet hatálybalépését mind a 27 uniós tagállamnak jóvá kellett volna hagyja, és ez nem történt meg, így a következő lett a végkifejlet: a teherszállító járatok maradnak adómentesek, azonban a történelem során most először adót vetettek ki a magánjáratokra.
Az új javaslat értelmében tehát az Európai Unión belül közlekedő magánjáratok üzemanyagadót kell fizessenek, mely viszonylag gyorsan: két éven belül már érvényben is lép. Becslések szerint az adó literenként körülbelül 37 eurocent lesz, ami igen jelentős összegnek számít. Ugyan a kivetett adó viszonylag magas, de valószínűleg továbbra sem elegendő ahhoz, hogy lényegesen visszaszorítsa a magánjáratokat, mivel az a társadalmi réteg, amely magángépekkel közlekedik, továbbra is meg fogja tudni engedni magának ezt a luxust.
Az EU tagállamai pedig mérlegelhetik, hogy hogyan költik el az adóból befolyó összeget a határaikon belül, akár az alacsonyabb jövedelmű háztartások energiaköltségeit is támogathatják.
Világszerte eluralkodott a szén-dioxid-narratíva, amely szerint csak a kibocsátások folyamatos emelkedése okozza a klímaváltozást. Egy komoly iparág épült rá, kereskedelmi elszámolási rendszer, és többen nagy üzletet csinálnak belőle. Az ember megoldotta: egy kicsit fizet a kibocsátásért, és ugyanannyit, ha nem többet fogyaszthat. Nemrég Ned Nikolov és Karl Zeller egy tanulmányt tettek közzé, amely szerint a közelmúltban bekövetkezett felmelegedés nem a növekvő szén-dioxid eredménye.
Nesze semmi, fogd meg jól!
Egyszerre szánalmas és röhejes ez a baromság.
Nem adóztatni kell, hanem betiltani. Talán akkor majd közlekednek úgy mint a többi ember.