Képzeljünk el egy várost, ami álcselekvés helyett valóban zöldpolitikát folytat!

A mindent átható progresszív-zöld kommunikációs zajban felüdülésként hat a valóban elvégzett munka.

Az Európai Bizottság mentesíteni akarta a magánrepülőgépeket és a teherszállítókat a tervezett uniós üzemanyagadó alól. A felvetés már csak azért is felháborító, mert ez a két legszennyezőbb közlekedési forma, de mivel leszavazták a javaslatot a magánrepülőgépeket most először adóztatni fogják.
A Bizottság javaslata
A Bizottság július közepén terjesztette elő az energiaadó irányelveinek felülvizsgálatát, ami szerint mentesültek volna az adózás alól azok a légi teherszállító járatok és magánrepülőgépek, melyek egyébként a leginkább környezetszennyezőek. A javaslat szerint az uniós államoknak csak belföldön, vagy más tagállamokkal kötött megállapodások alapján kellett volna adóztassák az ilyen típusú járatokat.
A módosítási javaslatok mögött az az érv állt, hogy a magas adók hátrányosan érintenék az uniós fuvarozó vállalatokat és a harmadik országbeli fuvarozókat egyaránt, mely csak megnehezítené a kereskedelmet. Emellett pedig mentességet élvezetek volna a magánjáratok és a „szórakoztató” repülések, amelyek során a repülőgépet személyes vagy szabadidős célokra használják.
Ellentmondások a szakmai szervezetek és az egyéni érdekek között
A Transport & Environment (T&E) civil szervezet „általában jónak” nevezte a javaslatot. A helyzet azért különösen röhejes, mert Andrew Murphy, a szervezet légiközlekedéssel foglalkozó igazgatója nemrégiben a társszerzője volt egy jelentésnek, amely szerint a magánrepülőgépek szén-dioxid-kibocsátása Európában 31 százalékkal nőtt 2005 és 2019 között. A jelentésben azt részletezik, hogy a nyári vakációk idején a turisztikai célú magánjáratok száma nőtt meg a leginkább, ezért külön adót kellene kivetni azokra, a túlzott környezetszennyező hatásuk miatt.
A történet rendkívül átlátszó volt: az oligarchák és az elit egy újabb módját akarták megtalálni annak, hogy kibújjanak a kötelezettségek alól. Természetesen az éghajlatváltozással kapcsolatos aggodalmak és a 2050-es klímasemlegességi célok elérésének fényében kellett valamilyen nyomós indok, hogy ezt előterjeszthessék, így terelték a figyelmet az adók bevezetése utáni esetleges kereskedelmi torzulásra.
A hivatalos eredmények
Az új javaslat értelmében tehát az Európai Unión belül közlekedő magánjáratok üzemanyagadót kell fizessenek, mely viszonylag gyorsan: két éven belül már érvényben is lép. Becslések szerint az adó literenként körülbelül 37 eurocent lesz, ami igen jelentős összegnek számít. Ugyan a kivetett adó viszonylag magas, de valószínűleg továbbra sem elegendő ahhoz, hogy lényegesen visszaszorítsa a magánjáratokat, mivel az a társadalmi réteg, amely magángépekkel közlekedik, továbbra is meg fogja tudni engedni magának ezt a luxust.
Az EU tagállamai pedig mérlegelhetik, hogy hogyan költik el az adóból befolyó összeget a határaikon belül, akár az alacsonyabb jövedelmű háztartások energiaköltségeit is támogathatják.
A cikk szerzője Blősz Dalma.
Kövesse a Facebookon!