Üzemanyagadót vetnek ki a magánrepülőgépekre az Európai Unióban
2021. augusztus 13. 12:12
Az Európai Bizottság mentesíteni akarta a magánrepülőgépeket és a teherszállítókat a tervezett uniós üzemanyagadó alól. A felvetés már csak azért is felháborító, mert ez a két legszennyezőbb közlekedési forma, de mivel leszavazták a javaslatot a magánrepülőgépeket most először adóztatni fogják.
2021. augusztus 13. 12:12
p
1
1
5
Mentés
A Bizottság javaslata
A Bizottság július közepén terjesztette elő az energiaadó irányelveinek felülvizsgálatát, ami szerint mentesültek volna az adózás alól azok a légi teherszállító járatok és magánrepülőgépek, melyek egyébként a leginkább környezetszennyezőek. A javaslat szerint az uniós államoknak csak belföldön, vagy más tagállamokkal kötött megállapodások alapján kellett volna adóztassák az ilyen típusú járatokat.
A módosítási javaslatok mögött az az érv állt, hogy a magas adók hátrányosan érintenék az uniós fuvarozó vállalatokat és a harmadik országbeli fuvarozókat egyaránt, mely csak megnehezítené a kereskedelmet. Emellett pedig mentességet élvezetek volna a magánjáratok és a „szórakoztató” repülések, amelyek során a repülőgépet személyes vagy szabadidős célokra használják.
Ellentmondások a szakmai szervezetek és az egyéni érdekek között
A Transport & Environment (T&E) civil szervezet „általában jónak” nevezte a javaslatot. A helyzet azért különösen röhejes, mert Andrew Murphy, a szervezet légiközlekedéssel foglalkozó igazgatója nemrégiben a társszerzője volt egy jelentésnek, amely szerint a magánrepülőgépek szén-dioxid-kibocsátása Európában 31 százalékkal nőtt 2005 és 2019 között. A jelentésben azt részletezik, hogy a nyári vakációk idején a turisztikai célú magánjáratok száma nőtt meg a leginkább, ezért külön adót kellene kivetni azokra, a túlzott környezetszennyező hatásuk miatt.
A történet rendkívül átlátszó volt: az oligarchák és az elit egy újabb módját akarták megtalálni annak, hogy kibújjanak a kötelezettségek alól. Természetesen az éghajlatváltozással kapcsolatos aggodalmak és a 2050-es klímasemlegességi célok elérésének fényében kellett valamilyen nyomós indok, hogy ezt előterjeszthessék, így terelték a figyelmet az adók bevezetése utáni esetleges kereskedelmi torzulásra.
(fotó: cntravellerme.com)
A hivatalos eredmények
Mivel az adótervezet hatálybalépését mind a 27 uniós tagállamnak jóvá kellett volna hagyja, és ez nem történt meg, így a következő lett a végkifejlet: a teherszállító járatok maradnak adómentesek, azonban a történelem során most először adót vetettek ki a magánjáratokra.
Az új javaslat értelmében tehát az Európai Unión belül közlekedő magánjáratok üzemanyagadót kell fizessenek, mely viszonylag gyorsan: két éven belül már érvényben is lép. Becslések szerint az adó literenként körülbelül 37 eurocent lesz, ami igen jelentős összegnek számít. Ugyan a kivetett adó viszonylag magas, de valószínűleg továbbra sem elegendő ahhoz, hogy lényegesen visszaszorítsa a magánjáratokat, mivel az a társadalmi réteg, amely magángépekkel közlekedik, továbbra is meg fogja tudni engedni magának ezt a luxust.
Az EU tagállamai pedig mérlegelhetik, hogy hogyan költik el az adóból befolyó összeget a határaikon belül, akár az alacsonyabb jövedelmű háztartások energiaköltségeit is támogathatják.
Világszerte eluralkodott a szén-dioxid-narratíva, amely szerint csak a kibocsátások folyamatos emelkedése okozza a klímaváltozást. Egy komoly iparág épült rá, kereskedelmi elszámolási rendszer, és többen nagy üzletet csinálnak belőle. Az ember megoldotta: egy kicsit fizet a kibocsátásért, és ugyanannyit, ha nem többet fogyaszthat. Nemrég Ned Nikolov és Karl Zeller egy tanulmányt tettek közzé, amely szerint a közelmúltban bekövetkezett felmelegedés nem a növekvő szén-dioxid eredménye.
Nagy tervezgető vagyok. Tervezgető és álmodozó. Ez az álmodozás nem egy jó hírű kifejezés, mert leginkább valami olyasmit értenek alatta, ami felesleges, értelmetlen és hiábavaló. Elálmodozgat az ember, na persze. De nagyon ráérsz!
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 5 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Friedrich Ferdinand von Beust
2021. szeptember 20. 21:21
Esetleg elkobozni nem?
Statáriálisan.
A nép nevében.
Nesze semmi, fogd meg jól!
Egyszerre szánalmas és röhejes ez a baromság.
Nem adóztatni kell, hanem betiltani. Talán akkor majd közlekednek úgy mint a többi ember.