A Bizottság javaslata
A Bizottság július közepén terjesztette elő az energiaadó irányelveinek felülvizsgálatát, ami szerint mentesültek volna az adózás alól azok a légi teherszállító járatok és magánrepülőgépek, melyek egyébként a leginkább környezetszennyezőek. A javaslat szerint az uniós államoknak csak belföldön, vagy más tagállamokkal kötött megállapodások alapján kellett volna adóztassák az ilyen típusú járatokat.
A módosítási javaslatok mögött az az érv állt, hogy a magas adók hátrányosan érintenék az uniós fuvarozó vállalatokat és a harmadik országbeli fuvarozókat egyaránt, mely csak megnehezítené a kereskedelmet. Emellett pedig mentességet élvezetek volna a magánjáratok és a „szórakoztató” repülések, amelyek során a repülőgépet személyes vagy szabadidős célokra használják.
Ellentmondások a szakmai szervezetek és az egyéni érdekek között
A Transport & Environment (T&E) civil szervezet „általában jónak” nevezte a javaslatot. A helyzet azért különösen röhejes, mert Andrew Murphy, a szervezet légiközlekedéssel foglalkozó igazgatója nemrégiben a társszerzője volt egy jelentésnek, amely szerint a magánrepülőgépek szén-dioxid-kibocsátása Európában 31 százalékkal nőtt 2005 és 2019 között. A jelentésben azt részletezik, hogy a nyári vakációk idején a turisztikai célú magánjáratok száma nőtt meg a leginkább, ezért külön adót kellene kivetni azokra, a túlzott környezetszennyező hatásuk miatt.