A többi között a német lapkiadók szövetsége (VDZ), a német reklámipari szövetség (ZAW) és a német médiaügynökségek szövetsége (OMG) által benyújtott panasz az Apple iOS nevű operációs rendszerének 14.5 számú verziójával bevezetendő új adatvédelmi funkcióra, az úgynevezett App Tracking Transparency-re (ATT) vonatkozik.
A panaszosok szerint ez a funkció várhatóan még a héten megjelenik, és kötelező lesz beépíteni az operációs rendszeren futó okostelefon-alkalmazásokba.
Az alkalmazások fejlesztőinek, szolgáltatóinak az ATT révén a saját maguk által kért hozzájárulás mellett még külön, az Apple által előírt módon is hozzájárulást kell kérniük a felhasználóktól, hogy gyűjthessék, és személyre szabott reklámok megjelenítése céljából feldolgozzák adataikat.
Az ATT a gyakorlatban egy nyilatkozat a telefon képernyőjén, amelyet a felhasználó elfogad, vagy elutasít. A panaszosok szerint az Apple által előírt szöveg erősen sugalmazó, így félő, hogy a legtöbb felhasználó nem járul majd hozzá adatai feldolgozásához. Ezért az adott alkalmazás fejlesztője, szolgáltatója nem tudja majd hirdetések megjelenítésére feldolgozni az felhasználói adatokat, és így elesik bevételektől.
Ugyanakkor az Apple a saját hirdetési szolgáltatásait mentesíti a szigorítás alól, továbbra is jelentős mennyiségben gyűjt felhasználói adatokat, amelyekkel bevételt szerez.
Mindez azt jelenti, hogy az amerikai óriáscég „minden versenytársat kizár a kereskedelmi szempontból releváns adatok feldolgozásából” – áll a panaszosok közleményében.
Kifejtették, hogy az erőfölényével visszaélő vállalat az egyoldalú intézkedéssel nem csupán a tisztességes verseny szabályait sérti meg, hanem kárt okoz a fogyasztóknak, mert jelentősen csökkenti a tartalomszolgáltatók legfőbb bevételi forrásának számító hirdetési bevételt, és ez a tartalomszolgáltatók csődjéhez és megszűnéséhez vezet, ami csökkenti a sajtó, a média és a műsorszolgáltatás sokszínűségét.
(MTI)