Sokkal rövidebb volt az autóipari kényszerszünet hazánkban, mint Európa többi részén

2020. június 08. 12:25

Míg Magyarországon átlagosan 22 napra állt le az autóipar a koronavírus-járvány következtében, addig ez Németországban 30, Olaszországban és az Egyesült Királyságban 41 munkanap volt. Egyedül Svédország úszta meg a magyarnál rövidebb, 15 napos szünettel.

2020. június 08. 12:25
null
Oláh Dániel

Megmaradt a lendület

Régiónkban is a magyar autóipar indul a legnagyobb lendületből, hiszen a lengyel leállás 36 napos volt, a cseh 29, a szlovák 24, az osztrák 34, a román pedig 31.

Ez indokolhatja azt is, hogy a Nyugaton tapasztalt gyárbezárások és tömeges leépítések egyelőre nem jellemzik a magyar autóipart.

Mint a G7 portál rámutat, „a magyarországi autógyárak helyzete egyelőre viszonylag kedvezőnek tűnik”, mivel „Svédország után itt állt le a legrövidebb ideig a termelés, másrészt az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki is arról számolt be lapunknak, hogy a saját állományuk helyzete stabil, a recesszió a hazai üzemek létszámgazdálkodásában egyelőre leginkább a munkaerő-kölcsönzés lemondásában nyilvánul meg. Ugyanakkor a beszállítók többségénél volt leépítés, de az is elsősorban a kölcsönzött munkaerőt, illetve a próbaidősöket, nyugdíjasokat, határozott idejű szerződéssel foglalkoztatottakat érintette. Az állandó állományt csak a cégek kisebb részénél csökkentették, nagyjából 5 és 30 százalék közötti mértékben. Persze mindez nem jelenti azt, hogy az ágazat Magyarországon ne szenvedné meg a járvány nyomán fellépő gazdasági nehézségeket.”

Épül a BMW-gyár

Míg a portál hosszan sorolja a nyugat-európai autóipari leépítéseket és ezek terveit, a magyar járműipar épp a történelmi léptékű bővülésről szól: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter májusi sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a debreceni BMW-gyár meg fog épülni, eddig minden az előzetes ütemtervnek megfelelően haladt; az építési területet pénteken átadták a beruházónak. Hozzátette, hogy minden fél tartja az ígéreteit, és teljesíti a kötelezettségeit, a 2018 nyarán bejelentett, gyárépítésről szóló szerződés 2020 június végén, módosítás nélkül hatályba lép. Hangsúlyozta, olyan kérdés nincs, hogy a gyár meg fog-e épülni, és olyan kérdés sincs, hogy el fog-e kezdődni az építkezés, mert az építkezés elkezdődött. Ez világosan látszik, azt a leendő gyárigazgató, és a BMW képviselői egyaránt világossá tették.

Ez azt jelenti, hogy a magyar BMW-gyár építésénél a válság is csupán legfeljebb néhány hónapos csúszást okozott. 

A beruházás eredményeként mindhárom német prémium márkának (Audi, BMW, Mercedes) lesz gyáregysége Magyarországon. A BMW hazai fejlesztése nagyban segíti a magyar gazdaság technológiai-versenyképességi fordulatát is, erről részletesen itt írtunk.

(Fotó: MTI/KKM/Boros Mátyás)

 

***

A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.

 

 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
brekker
2020. június 10. 13:18
Audi, Mercedes uncsi, valami vagányabb kéne, például Dacia.
Gregorius
2020. június 09. 14:46
Azért ne felejtsük el, hogy a gyárak félgőzzel működnek. Még viszonylag jobb helyzetben vagyunk, mert inkább luxusmárkákat ( Audi, Mercedes) gyártunk, ahol a vásárlók anyagi helyzete stabil.
HåkanHåkansson
2020. június 09. 14:46
"Egyedül Svédország úszta meg a magyarnál rövidebb, 15 napos szünettel." Azt hozzá kell tennem, hogy ezt kb. 5000 halott árán sikerült nekik. Ha a svédek nem koncentráltak volna kizárólag a profitra, náluk is sokkal alacsonyabb lett volna a covid-relatált halálesetek száma.
brekker
2020. június 09. 02:28
A Dacia túléli a Renault. A Trianon karma törvénye.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!