Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
Míg Magyarországon átlagosan 22 napra állt le az autóipar a koronavírus-járvány következtében, addig ez Németországban 30, Olaszországban és az Egyesült Királyságban 41 munkanap volt. Egyedül Svédország úszta meg a magyarnál rövidebb, 15 napos szünettel.
Megmaradt a lendület
Régiónkban is a magyar autóipar indul a legnagyobb lendületből, hiszen a lengyel leállás 36 napos volt, a cseh 29, a szlovák 24, az osztrák 34, a román pedig 31.
Ez indokolhatja azt is, hogy a Nyugaton tapasztalt gyárbezárások és tömeges leépítések egyelőre nem jellemzik a magyar autóipart.
Mint a G7 portál rámutat, „a magyarországi autógyárak helyzete egyelőre viszonylag kedvezőnek tűnik”, mivel „Svédország után itt állt le a legrövidebb ideig a termelés, másrészt az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki is arról számolt be lapunknak, hogy a saját állományuk helyzete stabil, a recesszió a hazai üzemek létszámgazdálkodásában egyelőre leginkább a munkaerő-kölcsönzés lemondásában nyilvánul meg. Ugyanakkor a beszállítók többségénél volt leépítés, de az is elsősorban a kölcsönzött munkaerőt, illetve a próbaidősöket, nyugdíjasokat, határozott idejű szerződéssel foglalkoztatottakat érintette. Az állandó állományt csak a cégek kisebb részénél csökkentették, nagyjából 5 és 30 százalék közötti mértékben. Persze mindez nem jelenti azt, hogy az ágazat Magyarországon ne szenvedné meg a járvány nyomán fellépő gazdasági nehézségeket.”
Épül a BMW-gyár
Míg a portál hosszan sorolja a nyugat-európai autóipari leépítéseket és ezek terveit, a magyar járműipar épp a történelmi léptékű bővülésről szól: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter májusi sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a debreceni BMW-gyár meg fog épülni, eddig minden az előzetes ütemtervnek megfelelően haladt; az építési területet pénteken átadták a beruházónak. Hozzátette, hogy minden fél tartja az ígéreteit, és teljesíti a kötelezettségeit, a 2018 nyarán bejelentett, gyárépítésről szóló szerződés 2020 június végén, módosítás nélkül hatályba lép. Hangsúlyozta, olyan kérdés nincs, hogy a gyár meg fog-e épülni, és olyan kérdés sincs, hogy el fog-e kezdődni az építkezés, mert az építkezés elkezdődött. Ez világosan látszik, azt a leendő gyárigazgató, és a BMW képviselői egyaránt világossá tették.
Ez azt jelenti, hogy a magyar BMW-gyár építésénél a válság is csupán legfeljebb néhány hónapos csúszást okozott.
A beruházás eredményeként mindhárom német prémium márkának (Audi, BMW, Mercedes) lesz gyáregysége Magyarországon. A BMW hazai fejlesztése nagyban segíti a magyar gazdaság technológiai-versenyképességi fordulatát is, erről részletesen itt írtunk.
(Fotó: MTI/KKM/Boros Mátyás)
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.