Így veszi fel a versenyt a magyar bor a világgal

2014. március 25. 08:30

Huszonhat magyar kiállító, megújult nemzeti stand és az ország legjobb borai: ezzel várja Magyarország a látogatókat a düsseldorfi Pro Wein kiállításon. A Mandiner a helyszínről jelentkezik!

2014. március 25. 08:30

A keddig tartó ProWeinon több mint 4700 kiállító mutatja be termékeit. Tavaly 45 ezer vendéget regisztráltak, és idén is hasonló látogatottságra számítanak. A kiállításon több mint 300 rendezvényt, kóstolót tartanak a borászoknak, kereskedőknek, vendéglátó-ipari szakembereknek és újságíróknak. Egyes vélekedések szerint már nem a veronai Vinitaly és nem is a bordeaux-i Vinexpo az a kiállítás, ahol kötelezőnek érzi a borszakma, hogy részt legyen rajta, hanem a düsseldorfi Pro Wein.

A szőlő- és borágazatért, valamint a hegyközségek megújításáért felelős miniszteri biztos, Kiss Eliza az MTI-nek nyilatkozva elmondta: a világ 50 országának borkultúráját bemutató Pro Weinon jól fogadták a megújult arculatú, 225 négyzetméteres nemzeti standot, amelyen 26 borászat mutatja be termékeit. Hogy pontosan kik, itt megnézheti.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Magyarországon már senkinek sem kell félnie: személyesen Orbán Viktor lépett oda a megtámadott hírességek mellé

Magyarországon már senkinek sem kell félnie: személyesen Orbán Viktor lépett oda a megtámadott hírességek mellé
Tovább a cikkhezchevron

Kiss Elizának jó hírei vannak

Az idén 20 éves ProWein kiállításon Magyarország tizedik éve szerepel, és az utóbbi évek tendenciái alapján jól látható, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a különlegességek iránt, ami a magyar szakmának is kiváló lehetőség, hiszen amit például a furminttal, juhfarkkal, ezerjóval vagy a kadarkával Magyarország be tud mutatni, az Kiss Eliza szerint kuriózum a külföld számára. Persze nem csak a magyarok rukkolnak ki az autochton fajták boraival, a románoktol a moldávokon át a szlovénekig mindenki itt van.

A miniszteri biztos az MTI-nek adott telefonos nyilatkozatában kiemelte, hogy két-három éve felfelé ível a borexport, tavaly elérte a 75 millió eurót. A legnagyobb piacon, Németországban az aktív marketingmunka révén is erősödik az érdeklődés a minőségi magyar bor iránt, így tavaly csaknem változatlan mennyiség mellett éves szinten 13 százalékos emelkedéssel 14 millió euró fölé ugrott a borkivitel értéke.

A külföldön eladott magyar bor többsége az Európai Unióban talál vevőre, Németország után nagyjából egyenlő piaci részesedéssel Nagy-Britannia, Csehország és Szlovákia következik, az EU-n kívül pedig Oroszország és Kína a legfontosabb.

Kiss Eliza a távirati irodának hangsúlyozta: további komoly arculatformáló munkára van szükség, hogy Magyarország minél inkább helyet szerezzen a világ bortérképén. Az ismertség növelését szolgálja például a Nemzeti Borkiválóság Programhoz kapcsolódó Országkóstoló rendezvénysorozaton kiválasztott mintegy 500 borról készült két új, reprezentatív angol nyelvű könyv is, vagy éppen a nemzeti standon kialakított központi kóstolózóna, ahol bemutatnak számos borkiválóságot.

Van még munka bőven

Kiss Eliza a Pro Wein magyar standján a Mandinernek elmondta: a borkiválóságokat belföldön mint »a legjobb magyar borokat« mutatják be, külföldön pedig úgy, hogy »ezek a magyar borok«. A magyar standot – amit az elmúlt években sokan sokszor kritizáltak – az eddigi években az Agrármarketing Centrum szervezte, idén viszont Kiss Elizáék vették át a munkát: a visszajelzések eddig pozitívak.

A Pro Weinra a legtöbb pincészet úgy megy, hogy van egy viszonylag alaposan teleírt határidőnaplója különböző megbeszélésekkel és partnertalálkozókkal: egy nagyobb cég a három nap alatt gyakorlatilag minden fontos ügyfelének el tudja mondani a legfrissebb tudnivalókat az új termékekről. Viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy kereskedő vagy sommelier elkezd kóstolgatni egy termékpalettát és üzlet lesz a vége. Ilyenkor tesznek jó szolgálatot a vezetett kóstolók, amiket egy-egy nagyobb cég vagy borvidék szervez.

A Mandiner helyszíni tapasztalatai alapján mind a borkiválóságokat bemutató könyvek, mind a borok iránt számottevő érdeklődés volt – a kóstolópultnál kifejezetten sokan megfordulnak. Az egyes borászatok standjairól ez még nem mondható el annyira: a legtöbb látogató gyakorlatilag csak a tokajit ismeri a magyar borok közül. Látja, hogy itt vannak a magyar borok, látja, hogy kint van a tokaji, nyugtázza és legtöbbször továbbsétál” – mondta az egyik tokaji kiállító az átlagos Pro Wein-látogatóról. Egyelőre főként azok keresik a standokat, akik pontosan tudják, hogy magyar bort szeretnének.

Lesz üzlet, vagy nem, ez a kérdés

Nem tudják, hogy Tokaj száraz-e vagy édes, csak azt, hogy van. Megkóstolják, ízlik nekik, de amikor meghallják az árát, már tudni lehet, hogy nem fognak venni” – ezért fontosak az olcsóbbra árazott főként száraz borok, ott viszont hatalmas a verseny a világ borvidékei között. A Tokaj Kereskedőház nemrég debütált 2013-as Áts Selection sárgamuskotálya viszont esélyes versenyző lehet, ha rátalál egy elkötelezett, lelkes kereskedő. 

A magyar standon kívül is találni magyar vonatkozású dolgokat a kiállításon: ott volt például a Vinum bormagazin, ahol a németországi Ungaricum borkereskedéssel karöltve a mádi borász, ifj. Szepsy István kóstoltatta a Szepsy- és Szent Tamás-borokat a kíváncsi közönségnek. Az Ungaricum két kóstolót is szervezett a kiállításra: egy német Master of Wine mutatta be a száraz és édes furmintokat, valamint a kékfrankost, mint szőlőfajtát. 

A Mandiner a Pro Weinen beszélt Kovács Károllyal, a Szent Tamás Pincészet tulajdonosával, aki elmondta: a pince az alapítása óta eltelt öt év alatt eddig évről évre meg tudta duplázni az eladott borok számát. Nagy szerepe volt ebben a Mád-boroknak is, amit továbbgondolva kifejezetten kanadai piacra Dry By Tokaj néven borvidéki szintű bort is készít a pincészet, amiben a furmint és a hárslevelű mellett a sárgamuskotály játékossága is szerepet kap. A bor új tokaji palackban, csavarzárral kerül forgalomba. Egy édes társa is lesz majd, tudta meg a Mandiner Kovács Károlytól.

A Pro Weinra vagy azok a hazai pincészetek látogattak el, akik jelentős exportforgalmat bonyolítanak amúgy is, vagy azok, amelyek tulajdonosai valamilyen szálon kötődnek a német nyelvterülethez. Ilyen volt például a soproni borait elhozó Ákos István, aki Svájcban él, és ott sörfőzdét is működtet: biodinamikus borai Franz Weninger pincészetében dűlőszelektáltan készülnek, és gyakorlatilag csak Svájcban kaphatók. Hasonló stratégiája van a villányi Heumann pincészetnek: az Észak-Bajorországból származó tulajdonos egy véletlennek köszönhetően talált rá a déli borvidékre, aminek borai nagyon megtetszettek neki. Boraiban ő is követi a Villányra jellemző borstílust, ám árképzését jelentősen szerényebbre hangolta. A legtöbb borukat Svájcban adják el, vagy a pincészetnél közvetlenül.

A Törleynél nagy nyüzsgés volt

A legtöbb látogató így is a tokaji borászatok, illetve a két ügyvezetőt is felvonultató Törley Pezsgőpincészet standjánál volt, utóbbiról több kiállító is megjegyezte: nagyon ügyesek, mert állandóan megbeszéléseik vannak. Ide kapcsolódik és itt tudtuk meg a friss hírt (annyira friss, hogy még a borverseny honlapján sincs fent), hogy kihirdették a Berliner Weintrophy eredményeit, ahol a Törley Pezsgőpincészet Törley Gála Sec pezsgője aranyérmet nyert, a Hungaria pezsgőpincészet Irsai Olivér pezsgője úgyszintén egy aranyéremmel gazdagodott.

A fényképek a Nemzeti Borkiválóság Program Facebook-oldaláról származnak.

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
dávid
2014. március 25. 19:04
Hajrá!
Válasz erre
1
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!