A Telex arról számolt be, hogy egy hete tették közzé a 2022-es PISA-felmérés eredményeit, amiből kiderült, hogy ugyan más országokhoz képest Románia nem esett jelentősen vissza – szinte ugyanazt az eredményt érte el az ország oktatási rendszere, mint az öt évvel ezelőtti felmérésen – , de azért még mindig messze állnak a tesztelést működtető Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországainak az átlagától.
A lap hozzátette, hogy a 2022-es felmérés egyik újdonsága volt, hogy
az erdélyi magyar oktatási rendszert külön reprezentatív almintán mérték fél.
Mindez Kallós Zoltán kisebbségi államtitkár támogatásával valósult meg. A minisztérium rendelte úgy meg a felmérést, hogy abban a romániai magyar oktatási rendszer teljesítményét külön mérjék. A valamivel több mint 7 ezer letesztelt romániai diákból mintegy 1200 volt magyarul tanuló, így a megfelelő korú magyar diákoknak mintegy 15 százalékát tesztelték le.
A Telex a felmérés kapcsán megkereste Kiss Tamás szociológust, aki elmondta, hogy az eredmények publikálása után megkezdték az adatok feldolgozását.
„Elöljáróban az látszik, hogy
a magyarul tanuló diákok mindhárom teszten, tehát a matematikán, a szövegértésen és a természettudományokon is jobban teljesítettek, mint az országos átlag, a többségi nyelven tanulók.
És úgy tűnik, hogy a magyar oktatási rendszeren belüli egyenlőtlenségek kisebbek, mint országos szinten” – hívta fel a figyelmet a szakértő.
A kutató szerint az utóbbi időben egyre hangosabb kritikákat, hogy a magyar nyelvű oktatás gyengébb lenne, mint az országos átlag, ezek az eredmények messzemenően nem igazolják – húzta alá Kiss.
A PISA-felmérésről azt kell tudni, hogy nem lexikális tudást mérnek, hanem az oktatási rendszerben elsajátítható képességeket.