A Facebookot kiadó Meta vállalat úgy döntött, elzárja a továbbiakban a népszerű közösségimédia-felületet az újságok elől Kanadában. Ez azt jelenti, hogy az észak-amerikai ország lakói mostantól hiába keresik, nem fogják megtalálni ország és világ híreit a Facebook és az Instagram felületein –
a Facebook elveszíti újság jellegét.
Mark Zuckerbergék nem hirtelen felindulásból döntöttek így. Kanada törvényhozói júniusban elfogadták az Online News Act nevű törvényt, ami azt a célt kívánta szolgálni, hogy bizonyos platformok osszák meg bevételeiket a hír- és egyéb újságtartalmakat előállító médiumokkal, vagyis hogy a közvetítésből óriási forgalmat generáló, de saját tartalmat önmagában nem előállító közösségi médiumok juttassanak valamit a drága pénzből konkrét tartalmakat létrehozó vállalkozásoknak.
A cél az volt, hogy az újságok drámaian lecsökkent hirdetési bevételei helyett innen szerezzenek pénzforrást a további kiegyensúlyozott működésre.
Kanadában két amerikai óriáscég,
a Facebook és a Google teszi zsebre a digitális hirdetési piac bevételeinek mintegy 80 százalékát.
Az új kanadai törvény viszont nem nyerte el a Facebook-anyavállalat és a Google tetszését sem.
Zuckerbergék már két évvel korábban hasonló csatát vívtak egy másik angolszász országgal, Ausztráliával. Mint arról akkori cikkünkben beszámoltunk: az ausztrál jogalkotók a médiacégek követelését megalapozottnak látták: híreiket ezek a felületek ingyen használják saját forgalmuk és ezzel bevételeik növelésére. Az ausztrál tervezet mögötti fő lobbierő a neves médiaguru, Rupert Murdoch News Corp nevű vállalata volt, amely ausztrál, brit és amerikai sajtótermékek tulajdonosa.
Az ausztrál médiacégek azért is érezték felemásnak az eddigi jogi helyzetet, mert például
a Facebook esetében nekik fizetniük kellett az ott elhelyezett hirdetéseikért
vagy a média számára létrehozott Facebook News szolgáltatásban elhelyezett tartalmaik után – míg az általuk előállított hírek Facebook-felhasználásából keletkezett látogatottsági előnyökhöz a tech cég ingyen jutott hozzá.