Az egyik ilyen formában működő intézmény a 2010-ben alapított Aalto Egyetem. A modellváltással egyidejűleg a finn állam több vállalat részvényeit is átruházta az intézményt fenntartó alapítványra, és ezen kívül a fenntartóhoz kerültek az egyetemi ingatlanok is, mely három campust és 321 ezer négyzetméternyi területet jelentett. A reform sikerét jelzi, hogy az egyetem nemzetközi rangsorokban elfoglalt helyezése jelentősen javult, a brit Quacquarelli Symonds (QS) globális rangsorában 2012-ben a 222. helyezett volt, míg 2020-ban már a 134. helyet foglalta el.
Ugyanakkor nemcsak finn, hanem német példák is jelzik, hogy a felsőoktatási modellváltással nemcsak az oktatás színvonala, hanem az intézményi autonómia is tovább bővíthető. A németországi Hildesheimi Egyetem 2003-ban került alapítványi fenntartásba azzal a céllal, hogy új forrásokat csatornázzanak be az oktatásba és a kutatásba. Az alapítványi egyetem megkapta alapvető eszközként az ingatlanok és az ingatlanhoz tartozó területek tulajdonjogát az államtól. A modellváltást – ahogy itthon is – rengeteg kritika érte, azonban az idő az alsó-szászországi reformot igazolta:
az egyetem már közel két évtized leforgása alatt komoly tőkekészletet halmozott fel, ami 2003-as 100 ezer euróról 2019-re 18,5 millió euróra emelkedett.
.Az alsó-szászországi modellváltás sikerét jelzi továbbá, hogy a Hildesheimi Egyetem példáját számos másik tartományi felsőoktatási intézmény követte, köztük a lüneburgi Leuphana Universität, és a régió egyik legrangosabb intézménye, a göttingeni Georg-August-Universität. Később Németország szerte egyre több egyetem látta be, hogy a modellváltás a fejlődés és az innováció záloga. A Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main szenátusa 2007-ben döntött az alapítványi működés mellett, de hasonlóan járt el a szintén frankfurti Europa-Universität Viadrina 2008-ban. Mindkét esetben a tartományi vezetés számos – az egyetemek által korábban használt – ingatlant ingyen az egyetemeket fenntartó alapítványok részére bocsátotta. Ez történik jelenleg Magyarországon is, hiszen ahogy a német és finn intézmények és kormányok, úgy a magyar egyetemek és a magyar kormány is felismerte a modellváltásban rejlő lehetőségeket.
Közéleti szereplőkre is szükség van a kuratóriumokban a tudás alapú társadalom megteremtéséhez