„Tegyük újra kicsivé Oroszországot” feliratban bukkant fel, egyből kitiltották Budapesten a litván sportolót
Nem tetszett neki az, ahogy a szervezők az oroszokkal bántak.
Öncélúan értelmezi az emberi jogokat és a diszkrimináció kérdését a baloldal identitáspolitikára érzékeny tábora - mutat rá Armin Pfahl-Traughber német politológus.
A baloldali identitáspolitika az emberi jogok relativizásában áll – írja esszéjében Armin Pfahl-Traughber német politológus, szociológus. A Neue Zürcher Zeitung hasábjain megjelent cikkének vezérgondolata, hogy ha a csoportidentitás az egyéni emberi jogokkal élvez elsőbbséget, utóbbiak jelentőségüket vesztik.
Pfahl-Traughber szerint a baloldal stratégiája első pillantásra azért zavarba ejtő, mert a felszínen elkötelezettséget mutat a sérülékeny közösségek – így a muszlimok vagy például nem fehér emberek – felemelése iránt. Ez a törekvés ráadásul konkrét cselekvésekben is megnyilvánul: a baloldal fellép például a diszkrimináció ellen, amelynek fókuszában épp csoportidentitás áll.
Csakhogy épp ez vezet a szerző szerint az emberi jogok relativizálásához. Hogy ezt a feltételezést értelmezhetővé tegye, Pfahl-Traughber igyekszik tisztázni néhány alapfogalmat.
Először is, a szerző különbséget tesz az identitáspolitikára épülő „identitásbaloldal” és a szociális baloldal között. Utóbbi arra épül, hogy a szociális különbségek a kapitalizmusra vezethetők vissza, abból kiindulva, hogy a társadalom egésze érdekcsorbulást szenved el a rendszerszintű problémák miatt. Elviekben – érvel a szerző – ebből akár következhetne az is, hogy mindez összhangban áll a kisebbségi érdekvédelemmel.
Csakhogy Pfahl-Traughber rámutat arra, hogy
ezt pedig a szerző visszásnak találja.
Szerinte ugyanis az identitásbaloldal kifejezetten bizonyos természeti adottságokra, a sérülékenységet megalapozó identitásokra fókuszál: például genderre, kulturális és vallási identitásra. Első pillantásra – érvel Pfahl-Traughber – ez összhangban is áll az emberi jogi rezsim alapelveivel. Csakhogy a problémát mélyebben elemezve ez a fajta elhivatottság számos problémára rávilágít.
Pfahl-Traughber szerint ugyanis valójában az identitásbaloldal
Az identitásbaloldal tehát az egyes kisebbségekre mint egynemű csoportokra tekint, amelyek egységesen diszkrimináció áldozatai.
Az identitásbaloldal hasonlóan leegyszerűsítő módon tekint a többségi társadalomra is, a domináns kultúraként felcímkézve azt. Ebből képviselői azt a következtetést vonják le, hogy a többségi társadalom rendszerszinten, intézményesült módon valósít meg diszkriminációt. Olvasatukban – folytatja Pfahl-Traughber – nincs szükség annak tanulmányozására, hogy a többség mely tagjai és mely tagjai nem tanúsítanak diszkriminatív hozzáállást a sérülékenyebbek iránt. Tulajdonképpen elég csak a többséghez tartozni ahhoz, hogy az identitásbaloldal a többség részét képező egyént is diszkriminatívnak minősítse.
Ebből pedig az következik – mutat rá a szerző – hogy az identitásbaloldal a jól bejáratott identitásképző logikákhoz fordulhat, és olyan kategorikus kijelentésekkel bírálhat, hogy „a fehérek nem érdekeltek a rasszizmus visszaszorításában”, illetve, hogy „olyan nincs, hogy a feketék lennének rasszisták a fehérekkel szemben”.
Ezzel Pfahl-Traughber szerint el is érkeztünk ahhoz a problémafelvetéshez, amelyet a szerző cikkének legelején megfogalmazott. A „feketék” és a „fehérek” kategorizálásán keresztül az emberi jogok viszonylagossá tétele meg is valósul. Lényegtelenné válik ugyanis, hogy például ezeken a csoportokon belül az egyének milyen, adott esetben további jogvédelemre érdemes különleges jellemvonásokkal bírnak.
Armin Pfahl-Traughber értelmezésében az emberi jogok azonban minden embert emberi mivoltuk, s nem pedig egy csoport jellegzetességei alapján illetnek meg. E tekintetben pedig rögtön számos logikátlansággal is szembesülünk. A szerző a nők helyzetét említi példaként a muszlim közösségek vonatkozásában. A nőjogi szervezetek képtelenek ugyanis hatékonyan fellépni a nők védelme érdekében, ugyanis valahányszor így tesznek, a „muszlimellenes rasszista” bélyeget kapják meg.
A fenti példán keresztül a szerző azt kívánta érzékeltetni, hogy
Szintén visszásnak hat, hogy ugyanezek a nőjogi szervezetek azonban rögtön magasztosulhatnak is az identitásbaloldal képviselői körében, amint a vallási identitással kerülnek összevetésbe (ugyan a szerző itt nem hoz példát, gyaníthatóan az abortuszkérdésre gondolhat).
De hasonlóan értékeli a szerző azt is, ahogyan elsikkadnak a sérülékenynek tekintett csoportokon belüli identitásproblémák is. Tabunak számít ugyanis a muszlim közösségeken belül például antiszemitizmusról, a nők elnyomásáról vagy a homoszexuálisok üldöztetéséről beszélni; amint ugyanis valaki napirendre veszi ezeket a témákat, rögtön a rasszizmus gyanúját veszi magára.
A másik oldalon pedig – emlékeztet a szerző – a többségi társadalom áll. Ebben az esetben azonban már minden megengedett: például a fenti szempontok szerint
Armin Pfahl-Traughber végül megjegyzi, hogy az identitásbaloldal éppúgy törekszik elszigetelődni az univerzális emberi jogokra alapozott érveléstől, mint ahogy teszik azt a diktatúrák is, elkerülendő a kívülről megfogalmazott kritikát.
Kép: Wikipedia
Dobozi Gergely
Armin Pfahl-Traughber professzor német származású szociológus, politológus, a Hans Albert Institut munkatársa. Kutatási területei közé tartozik az antiszemitizmus, az extrémizmus, a vallás, a terrorizmus és a totalitarianizmus.