Brutális performansz: pufajkát, usánkát és gépfegyvert kapott a brüsszeli Horn Gyula-szobor (VIDEÓ)
Borvendég Zsuzsanna, a Mi Hazánk EP-képviselője közölte, kezdeményezik a szobor eltávolítását az EP épülétéből.
Az idei évben 10. Színházi Olimpia keretében rendezik meg a 9. Madách Nemzetközi Színházi Találkozót, amely egyben a jubiláló nemzetközi színházi fesztivál fő programja is. A Nemzeti Színház szervezésében létrejövő programsorozatra a világ minden tájáról érkeznek olyan világhírű rendezők, akikkel és akik előadásaival a hazai közönségnek eddig még soha, vagy nagyon ritkán van lehetősége találkozni. A 2023-as fesztivál záróhónapjának műsorából válogattunk.
Világhírű brit társulat Budapesten
Egy láncra vert herceg a hegyekben. Egy bosszúszomjas, férfiruhába bújt lány. Forradalom, szerelem, gyilkosság – de Az élet álomban sosem lehetünk benne biztosak, hogy mindez valóság-e vagy álom csupán. A Cheek by Jowl társulat első spanyol nyelvű produkciója Pedro Calderón de la Barca lenyűgöző drámáját állítja színpadra a spanyol aranykorból. A Declan Donnellan által rendezett és Nick Ormerod látványtervező által szcenírozott darabot spanyol színészekből álló társulata adja elő. Declan Donnellan életművéért számos elismerésben részesült: megkapta a Sztanyiszlavszkij-díjat, az Arany Maszk-, a velencei Arany Oroszlán-, valamint a Nagy Károly-díjat. Az előadásnak június 2-án és 3-án a Nemzeti Színház nagyszínpada ad otthont.
100 év európai történelem egy estébe sűrítve
A Mindaz, ami történt és történhetne száz évet ölel fel Európa történelméből, a korszak szédítő ellentmondásait, hamis ígéreteit és pusztító válságait beleértve. Az első világháborúval kezdődő előadás eseménytöredékek tablóját tárja elénk anélkül, hogy különbséget tenne a triviális és elvben jelentőségteljes részletek között. Heiner Goebbels világhírű német rendező a tizenhat zenésszel, táncossal és előadóművésszel egy olyan szertárba kalauzol minket, mely tele van a múlt kellékeivel, a jelen terhével és a többféle lehetséges jövő zálogaival. A Mindaz, ami történt és történhetne félig performansz, félig egy építési terület, mely arra invitál, hogy az együttműködés és a véletlenek költői keretében a 20. század alternatív történelmét képzeljük el, hogy átgondoljuk az európai identitás kialakulását, mibenlétét, lehetséges jövőjét; hogy elképzeljük múltunk, jelenünk, jövőnk különféle változatait. Minderre június 8-án és 9-én lesz lehetőségünk a Tüskecsarnokban.
Az öngyilkos, szovjet vaudeville
Szovjetunió, az 1920-as évek második fele. Éjnek évadján a munkanélküli, elkeseredett Szemjon Szemjonovics májas hurkával csillapítaná éhségét. Erre felébred a felesége, összevesznek, a szánalmas hős „utolsó leheletét" emlegetve távozik. A feleség abban a meggyőződésben hív segítséget, hogy Szemjonovics véget akar vetni az életének. A hírre összesereglik a szomszédság, kisvártatva tömegesen tódulnak az érdeklődők, hogy tanúi legyenek a sajnálatos eseménynek. A dicső halálon elmélkedő Szemjonovicsnak támad egy ötlete: öngyilkossága révén talán végre lesz belőle valaki? Nyikolaj Erdman a múlt század húszas-harmincas éveinek fordulóján írt darabja, amelyet már a bemutató előtt betiltották, ma is erőteljesen hat: Az öngyilkos, szovjet vaudeville minden elnyomó politikai rezsim vitriolos kritikája, önmarcangoló töprengés a lét értelméről. A francia Jean Bellorini és a Théâtre National Populaire társulata pergő, hangulatos kabarét, szaftos és hátborzongató politikai bohózatot tár elénk. A darab őrületes humorát még hatásosabbá teszi a kórus, a zenészek játéka, Macha Makeïeff jelmezei, valamint az André Markowicz szövegének féktelen ritmusára lüktető zene. S végül, amikor a díszletek eltűnnek, az álarcok lehullnak, marad a színház életszeretete, lenyűgöző szerelmi vallomása. Az előadás június 13-án lesz a Nemzeti Színházban.
Legendás cirkuszi előadás az egész családnak a Nemzeti Színházban
„… egy nap arra ébredtem, hogy olyan előadást akarok létrehozni, amely visszavezet bennünket a gyermeki álmokhoz. Egy előadást, amely a színházba érkező embereket segíti abban, hogy kiszabaduljanak a felnőttlét béklyójából, és újra megleljék magukban azt a kisfiút vagy kislányt, akik valaha voltak…” – írja az idén 30 éve futó SLAVA’S SNOWSHOW bevezetőjében az ötletgazda, Szlava Polunyin. Az évek során legendássá vált az előadás, lelkes rajongói a világ minden tájáról követik országról országra, hogy újra és újra megtapasztalják, milyen elmerülni az álmok és a képzelet csodás birodalmában, a gyermekkor világában. A produkció érdekessége, hogy ugyan a keretek megvannak, de mégsem láthatja soha kétszer ugyanazt az előadást a közönség: a bohóc ugyanis mindig a kezdés előtt mondja meg társulatának, hogy ki melyik szereplő bőrébe fog bújni. Mindezt azért teszi, hogy senki ne rutinból lépjen a színpadra, hiszen a bohóc-lét egyik legfontosabb ismérve a folyamatos ötletelés, improvizálás. A SNOWSHOW előadásai előtt éppen ezért nincsenek próbák, és előfordul, hogy pénzfeldobással döntik el az aktuális szereposztást, sőt, előadás közben – a nézői reakciók tükrében – is változtatnak a műsoron. A látványos, és egyik ízében sem mindennapi produkciót öt alkalommal is láthatjuk a Nemzetiben június 16. és 18. között, délutáni és esti időpontokban is.
(X)
Címlapkép: Az öngyilkos, szovjet vaudeville /Fotók: 10. Színházi Olimpia