Brutális pénzdíj, új versenyszám, innováció a köbön – visszatérnek a világsztárok Magyarországra
Világszenzáció készülődik a magyar fővárosban.
Egy hónapja drágított a Főváros a budapesti taxizáson, a szakma szerint ez még nem elég, de lesz-e, aki megfizeti a drágább költségeket?
Március 6-tól emelkedtek meg jelentősen Budapesten a taxizás költségei, a Fővárosi Önkormányzat döntése értelmében tíz százalékkal nőttek az árak, azaz
A főváros vezetése még január 25-én határozott arról, hogy Karácsony Gergely javaslatára, hogy a taxizás árát növelni kell. Az indoklásban az szerepelt, hogy megszűnt a hatósági üzemanyagár, így jelentősen nőttek a taxisok költsége. A sofőrök némileg értetlenül álltak Karácsony Gergelyék döntése előtt, mivel ők nagyobb, nagyjából 17 százalékos emelést javasoltak a fővárosnak.
A taxisok igényeit a városvezetés azzal hárította el, hogy rövid időn belül már másodjára emelik meg a taxizás árát, így nem akarják a vásárlók pénztárcáját ilyen nagy mértékben tovább terhelni.
Tavaly ráadásul májusban egyszer már hozzányúltak a fixre szabott árakhoz: akkor a korábbi 700 forintos alapdíjat vitték 1000-re, míg a 300 forintos kilométerdíjat 400-ra, továbbá a percdíj is jócskán, 75 forintról 100 forintra nőtt.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes akkor úgy indokolta a 33 százalékos döntést, hogy az infláció, a minimálbér-emelkedés, továbbá az üzemanyagárak emelkedése miatt nem lehet figyelmen kívül hagyni a taxisok megnövekedett kiadásait, így kénytelenek voltak a viteldíjakhoz nyúlni.
Megkerestük Metál Zoltánt, az Országos Taxiszövetség vezetőjét, aki a Mandiner megkeresésére elmondta, hogy a legutóbbi, március 6-án bevezetett áremelést követően a taxis szakmai oldal képviselői személyesen is találkoztak a főpolgármesterrel, ahol a Karácsony Gergely tájékoztatta az egyeztetést kezdeményező szervezetek képviselőit arról, hogy belátható időn belül nem tervezi az esetleges ismételt árkorrekciót a Főváros,
„Ennek ellenére nem vagyunk csalódottak, hiszen 1 éven belül sikerült két részletben és összesen 45 százalékos díjemelést elérnünk, ami komoly mértékben segíti a taxis vállalkozások fenntartatását egy olyan gazdasági környezetben, ahol a járulékos költségek folyamatosan emelkednek” – reagált Metál Zoltán.
Az OTSZ vezetője szerint a legutóbbi 10 százalékos tarifa emelést is az utasok elfogadták, szavai szerint azért, mert ők is tapasztalják, hogy minden szolgáltatási szektor kényszerpályára került az energiaárak miatt.
A Mandiner megkeresésére a Főtaxi úgy reagált: a benzinársapkák decemberi eltörlésekor egyértelművé és szükségessé vált a taxiszolgáltatás terítési díjainak újragondolása, hiszen a megnövekedett benzinárak miatt a taxisok kiadásai is érezhető módon nőttek.
A Főtaxi a szakmai szervezettel együttműködve részt vett a taxitarifa változtatással kapcsolatos egyeztetéseken. A szakmai szervezetek a javaslatok összeállítása során, figyelembe véve az ügyféligényeket is, arra törekedtek, hogy a változás mértéke ne érje el a jelenleg érvényben lévő benzinárak emelkedését –jelezték, majd úgy folytatták, a jelenleg érvényben lévő tarifa piacra kifejtett hatásait még vizsgálják.
Lukács László György jobbikos országgyűlési képviselő március végén írásbeli kérdést intézett az Országgyűlésben az ügyben, mikor térhet vissza Magyarországra az Uber személyszállító platform. A kérdést Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára válaszolta meg, aki azt írta, hogy
Az államtitkár szerint, amennyiben az Uber hivatalos személytaxi-szolgáltatásként kíván működni, annak egyetlen feltétele a minden taxis vállalkozásra vonatkozó szabályok betartása.
Nyitókép: Mehmet Yilmaz / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP