Nem volt még ilyen drága a taxizás: elégedett a szakma, jön az Uber?

2023. április 09. 18:00

Egy hónapja drágított a Főváros a budapesti taxizáson, a szakma szerint ez még nem elég, de lesz-e, aki megfizeti a drágább költségeket?

2023. április 09. 18:00
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Március 6-tól emelkedtek meg jelentősen Budapesten a taxizás költségei, a Fővárosi Önkormányzat döntése értelmében tíz százalékkal nőttek az árak, azaz

  • az alapdíj 1000-ről 1100 forintra, 
  • a kilométerdíj 400-ról 440 forintra,
  • a percdíj pedig 100 forintról 110 forintra nőtt.

A főváros vezetése még január 25-én határozott arról, hogy Karácsony Gergely javaslatára, hogy a taxizás árát növelni kell. Az indoklásban az szerepelt, hogy megszűnt a hatósági üzemanyagár, így jelentősen nőttek a taxisok költsége. A sofőrök némileg értetlenül álltak Karácsony Gergelyék döntése előtt, mivel ők nagyobb, nagyjából 17 százalékos emelést javasoltak a fővárosnak.

Nem először nyúlnak a zsebünkbe 

A taxisok igényeit a városvezetés azzal hárította el, hogy rövid időn belül már másodjára emelik meg a taxizás árát, így nem akarják a vásárlók pénztárcáját ilyen nagy mértékben tovább terhelni. 

Tavaly ráadásul májusban egyszer már hozzányúltak a fixre szabott árakhoz: akkor a korábbi 700 forintos alapdíjat vitték 1000-re, míg a 300 forintos kilométerdíjat 400-ra, továbbá a percdíj is jócskán, 75 forintról 100 forintra nőtt.

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes akkor úgy indokolta a 33 százalékos döntést, hogy az infláció, a minimálbér-emelkedés, továbbá az üzemanyagárak emelkedése miatt nem lehet figyelmen kívül hagyni a taxisok megnövekedett kiadásait, így kénytelenek voltak a viteldíjakhoz nyúlni. 

Mit szólnak a taxisok?

Megkerestük Metál Zoltánt, az Országos Taxiszövetség vezetőjét, aki a Mandiner megkeresésére elmondta, hogy a legutóbbi, március 6-án bevezetett áremelést követően a taxis szakmai oldal képviselői személyesen is találkoztak a főpolgármesterrel, ahol a Karácsony Gergely tájékoztatta az egyeztetést kezdeményező szervezetek képviselőit arról, hogy belátható időn belül nem tervezi az esetleges ismételt árkorrekciót a Főváros,

annak ellenére hogy ezt még korábban a tárgyalások időszakában Ők maguk javasolták számunkra.

„Ennek ellenére nem vagyunk csalódottak, hiszen 1 éven belül sikerült két részletben és összesen 45 százalékos díjemelést elérnünk, ami komoly mértékben segíti a taxis vállalkozások fenntartatását egy olyan gazdasági környezetben, ahol a járulékos költségek folyamatosan emelkednek” – reagált Metál Zoltán.

Az OTSZ vezetője szerint a legutóbbi 10 százalékos tarifa emelést is az utasok elfogadták, szavai szerint azért, mert ők is tapasztalják, hogy minden szolgáltatási szektor kényszerpályára került az energiaárak miatt.

A Mandiner megkeresésére a Főtaxi úgy reagált: a benzinársapkák decemberi eltörlésekor egyértelművé és szükségessé vált a taxiszolgáltatás terítési díjainak újragondolása, hiszen a megnövekedett benzinárak miatt a taxisok kiadásai is érezhető módon nőttek. 

A Főtaxi a szakmai szervezettel együttműködve részt vett a taxitarifa változtatással kapcsolatos egyeztetéseken. A szakmai szervezetek a javaslatok összeállítása során, figyelembe véve az ügyféligényeket is, arra törekedtek, hogy a változás mértéke ne érje el a jelenleg érvényben lévő benzinárak emelkedését –jelezték, majd úgy folytatták, a jelenleg érvényben lévő tarifa piacra kifejtett hatásait még vizsgálják.

Érkezik az Uber? 

Lukács László György jobbikos országgyűlési képviselő március végén írásbeli kérdést intézett az Országgyűlésben az ügyben, mikor térhet vissza Magyarországra az Uber személyszállító platform. A kérdést Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára válaszolta meg, aki azt írta, hogy 

az Uber hazai működésének nincs jogszabályi akadálya.

Az államtitkár szerint, amennyiben az Uber hivatalos személytaxi-szolgáltatásként kíván működni, annak egyetlen feltétele a minden taxis vállalkozásra vonatkozó szabályok betartása. 

Nyitókép: Mehmet Yilmaz / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 61 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Janika50
2023. április 11. 19:33
Miért tart minden kormány a taxisoktól? Nem tart tőllük egyik sem, csak úgy van elhintve. Egy kis történelem. Jó száz éve megalakul az autótaxi. Ne firtassuk a tulajdonosokat. 45 után komcsi fellegvár lett ami azóta is tart. Annyi munkásőr -létszám arányossan- Angyalfőldön, Csepelen nem volt mint a Ruggyanta gyár mellett. Gondolom azt csináltak, amit akartak. 90 után ezek lettek a magán társaságok tulajdonosai. Ez a hálózat a taxszis blokád előidézője, azóta is haszon élvezője. Aki belép valamelyik taxis szentéjbe, élőben látja a megkövesedett bolsevizmust. Retró.
Belső Ellenőr
2023. április 11. 14:22
Lukács László György jobbikos képviselő a Magyar Országgyűlésben egy 100 milliárd dolláros amerikai cég érdekeiért lobbizik?? Hát őt nem ezért választották meg és nem is erre hatalmazták fel a választók, épp ennek az ellenkezője lenne a feladata. Ez egy senki.
Speer
2023. április 10. 10:29
Berlinben meg ennyibe kerül a taxi: https://www.taxi-calculator.com/taxi-fare-berlin/1 How much is the taxi fare in Berlin? The basic fee is euro4.30, the kilometer price is euro2.10 - euro2.80. For standing and waiting time, euro39.00 is charged per hour. Surcharges may apply. You can find these on the Akinek nem tetszik, az menjen krétára!
Speer
2023. április 10. 10:11
Szánalmas proli, a tény, hogy krétán más minden. Ha nem tetszik, költözz oda. Azt ugye nem szoktad mondani a pennyben, hogy krétán ennyi és annyi ez és ez a termék, ezért csak ennyit adsz érte?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!