„Tűhegynyi lyukon át hatol be a fény” – nagyböjt VIII.
2022. április 11. 06:53
„Nem tudsz tisztességesen meghalni?”
2022. április 11. 06:53
p
20
1
10
Mentés
Valamelyik angol írónál olvastam egy háborús részlet leírását. A harc hevében az egyik angol katona súlyos sebet kap, és jajgatva terül el a földön. „Can’t you die decently?” – „Nem tudsz tisztességesen meghalni?” – kárpálja egyik társa.
Igen, ahhoz finom érzék kell, hogy valaki illendőképpen haljon meg,
és életének ezen utolsó cselekményével ne legyen mások terhére. Az is világos azonban, hogy szép halál csupán megfelelő szépségű életnek lehet a befejezése. (Tudjuk, vannak kivételek minden szabály alól.)
Az igazi művészet tehát tulajdonképpen életünknek lefolytatásában merül ki.
Fotók: R.J.
A sorozat képei lyukkamerával [camera obscura] készültek. A sötét cipősdobozba egy tűhegynyi lyukon át hatol be a fény, így a fényérzékeny papíron a kép negatívja jelenik meg. A negatív felvételek pozitív megfelelői előhívás után, digitális utómunkával jöttek létre. A képek élessége a lyuk átmérője, az expozíciós idő és a fényviszonyok függvénye. A kísérletezésekből is váratlan szépségű felvételek születhetnek.
(Sorozatszerkesztő: Kemenes Tamás)
A Notre-Dame új oltára, a miseruhák és a Notre-Dame-mal párhuzamosan felújított berlini Szent Hedvig-katedrális esete az egyházi minimalizmus újabb kudarca. Szilvay Gergely írása.
A transzhumanizmus egyik prófétája, Ray Kurzweil szerint a mesterséges intelligencia már 2029-re meg fogja haladni az emberi intelligenciát, és ez még bőven csak a kezdet.
Az EB Magyarországi Képviselete azt írta, az uniós bíróság ítéletének tartalmával a magyar sajtóban és közéletben számos félreértés és tévhit terjedt el.
p
1
26
59
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 10 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
annamanna
2022. április 11. 21:47
Én a következőképp értem, megpróbálom konkrét példán keresztül leírni.
Volt egy idős férfi rokonom, elég indulatos, hisztis, aki mindenből problémát csinál. Egy ilyen embernél várható, hogy szörnyen hal meg. És tényleg, amikor kórházba került, cirkuszolt. Semmi nem tetszett, semmi nem volt jó. De aztán felfogta a helyzet jelentőségét, és meglepően nyugodtan és békésen halt meg. Rendkívül csodálkoztam ezen, mondjuk ő volt az egyetlen ember, akinek a halálánál jelen voltam, és tényleg megdöbbentem, hogy mennyire megbékélt a helyzettel, és mennyire nyugodt volt.
A másik, amiről a szöveg nem szól, az a környezet reakciója, mert ahogyan egy meghaló ember lehet megbékélő vagy nyugtalan, úgy a környezete is, és most nem arra gondolok, hogy a gyász és a hiányérzet lesújtja őket, hanem az önsajnálatra, hogy mi lesz most ővele, a túlélővel.
A Makra c. regény vége felé, a temetés leírásánál van szó arról, hogy a feleség hisztizik, hogy mi lesz most már ővele, és hogy őrá mennyire nem volt tekintettel a férje (aki ugyebár a regényben öngyilkos lett).
Daróczi Dávid és Erőss Zsolt anyjára is emlékszem, készítettek velük riportot a fiuk halála után, és mindkét mama leginkább azzal foglalkozott, hogy mi lesz most már ővelük.
Ismertem egy idős nőt, a férje halála után rohant a halottidézőhöz és gyakorlatilag kiköltözött a temetőbe. A macskáit is ott etette, és a mentő is onnan vitte el, amikor végül ő is meghalt. Nem tudott túllépni a férje halálán, képtelen volt összeszedni magát, de a gyásza nem a férjéről szólt, hanem a saját mélységes önsajnálatáról.
Ezért is találó Feldmár András könyvének címe: "Van-e élet a halál előtt?"
Hasonlót lehet megfigyelni egy értékhiányos, gyászos állapotban, mondjuk egy elvesztett forradalom vagy elvesztett választás után. Ki hogyan dolgozza fel.
Az egyik magatartás a veszteségbe való beletörődés: "Jó, hát akkor itt fogunk élni." https://www.youtube.com/watch?v=TMFoi72RRZg
A másikat most is lehet látni, választás után.
A fentiek nem a konkrét fizikai állapotról vagy objektíven létező problémákról szólnak, mert az nyilván erősen befolyásol. De ugyanarra a szituációra két ember másképp reagál, az egyik könnyebben viseli ugyanazt az akadályt, a másik nehezebben.
A halál nem része az életünknek, nem is igazán tudunk decensen reagálni rá. Persze vannak, akik már tapasztaltak egy s mást, a többség viszont szellemi óvódás a téren.