Bobek mindehhez – az általa is elismert ellentmondások dacára – különféle uniós aktusokra hivatkozott, amelyek sorából kiemelendő az emberi jogokat tartalmazó alapjogi charta. Ha a főtanácsnok érvelése átmegy, tovább erősödött volna az az eddig is jól felismerhető föderalista attitűd, amely például a Románia ellen 2021 decemberében meghozott ítéletből is tükröződik. December 21-ei ítéletében az Európai Unió Bírósága ugyanis tulajdonképpen azt mondta ki, hogy az uniós jog elsőbbséget élvez a tagállami alkotmánnyal szemben. Az ítélet arról szólt, hogy például egy olyan ügyben, mint a korrupció elleni harc, a román bírák mérlegelésük szerint figyelmen kívül hagyhatják az alkotmánybíróságuk döntéseit.
Ismét a tagállami alkotmányok rovására növekedett az Európai Unió Bíróságának hatásköre”
Az ítéletet tanulmányozva adódik a kérdés, hogy az Európai Unió Bírósága ravasz vagy együgyű. Michal Bobek érvelése ugyanis nem köszönt vissza az ítéletben. A testület azonban így sem hazudtolta meg azt a szélsőségesen aktivista hozzáállást, amellyel az uniós jogot egészében hajlítja a páneurópai föderális állam irányába. A fórum elismerte, hogy a fegyelmi testület a lengyel alkotmány értelmében nem bíróság, az Európai Unió működéséről szóló szerződés alapján mégis hatáskört alapított erre az ügyre, vagyis zöld jelzést adott saját magának. S tette ezt azzal a fajta logikai kapcsolással, amellyel egy kétéves gyermek szokta felismerni a kacsát: ha valami úgy totyog, mint egy kacsa, és úgy hápog, mint egy kacsa, akkor az kacsa. Ahogy a bíróság fogalmazott: „Nem tűnik vitatottnak, hogy e szerv [vagyis a fegyelmi testület] esetében teljesül a jogszabályon alapuló létrejöttére, állandó jellegére, hatáskörének kötelező jellegére vonatkozó kritérium, valamint az arra vonatkozó kritérium, hogy jogszabályokat alkalmaz.”
Hiába lehetünk elégedettek azzal, hogy az ítéletben ezúttal nem szerepelnek olyan súlyos mondatok, mint hogy „a nemzeti bíróság szükség esetén köteles figyelmen kívül hagyni a felsőbb szintű bíróság határozatait, ha az uniós joggal összeegyeztethetetlennek tekinti őket”. Luxembourg tulajdonképpen átnyúlt egy teljes nemzeti igazságszolgáltatási rend feje felett, és egy hatáskörén bőven túl eső ügyben hozott végső döntést. Ez áll ugyanis az ítéletben: „A kérdést előterjesztő [fegyelmi] bíróság előtt jelenleg folyamatban lévő eljárás nem vezethet az ügyvéddel szembeni fegyelmi büntetés kiszabásához – így az ügyvédi kamarából való esetleges kizáráshoz.”
Az „egyre szorosabb unión” keresztül vezet az út a célig, vagyis a föderális Európa víziójának beteljesedéséig. Ehhez mindenekelőtt a tagállami intézményeket kell súlytalanná tenni. Történhet ez nyílt parancs útján például arra vonatkozóan, hogy a bíró köteles figyelmen kívül hagyni a felettes bírói szerv döntését – ezt láthattuk Románia esetében decemberben. Vagy történhet úgy is, ha az EUB hatáskörét olyan, nem hagyományos ítélkező fórumokra is kiterjeszti, mint amilyen a varsói ügyvédi kamara fegyelmi bírósága.