„Milliós fizetés, mégsem kell senkinek” – miért menekülnek a szakmából?

2025. április 07. 19:20

Óriási a hiány a szektorban, a fizetés is kiemelkedő, mégis, hol a hiba, miért nem jelentkeznek sokan?

2025. április 07. 19:20
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Tömve vannak az álláshirdető portálok a kamionsofőrökre vonatkozó hirdetésekkel: a legnépszerűbb szakmaspecifikus portálon napi szinten több hirdetés is felkerül, ahol vonzóbbnál vonzóbb szlogenekkel próbálják csalogatni a munkavállalókat. Ennek pedig jó oka van, az elmúlt években óriásira duzzadt a sofőrhiány. Ez nem magyarországi tendencia, az egész Európai Unióban megfigyelhető a probléma, szakmai becslések szerint Európában 500 ezres nagyságrendre tehető a betöltetlen pozíciók száma. 

A fizetésre azonban nem lehet panasz, hiszen a nemzetközi viszonylatban dolgozó kamionsofőrök, ha magyar cégnél dolgoznak, akkor a bruttó egymillió forintos bért könnyen megkapják, sok helyen még többet is. 

De akkor hol a gond?

A kamionosok körében bár a fizetés kiemelkedő, beosztástól függően rengeteg időt kell távol lenni az otthontól, a családtól, a barátoktól. Értelemszerűen minél többet van a fülkében a sofőr, annál nagyobb fizetéssel számolhat, a legtöbben a 3 hét úton – 1 hét otthon modellben dolgoznak, ám vannak, akik csak hetelős munkát végeznek, valamint népszerű még a 2 hét munka – 1 hét otthon modell is. 

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint noha a gépkocsivezetők kimagasló jövedelemben részesülnek, és korszerű, minden kényelmi, biztonsági és vezetéstámogatási rendszerrel felszerelt járművekkel dolgozhatnak, mégsem vonzó a szakma.

Ezt is ajánljuk a témában

Nem vendégmunkásnak való vidék?

A Waberer’s volt az, amelyik először indiai sofőrökkel akarta mérsékelni az évek óta tomboló sofőrhiányt, ám nem lett belőle nagy trend hazánkban.

A szervezet főtitkára szerint ennek egyrészt a fiatalabb generációra egyre inkább jellemző munka-magánélet egyensúly, és a helyhez kötöttség iránti erős igény az oka – a virtuális valóságban bárhova eljuthatnak, ezért nem előny, ha a munkájukból kifolyólag valóban bejárhatják a világot –, másrészt nincs még egy olyan szakma, amely ennyire túl lenne szabályozva, ennyire a hatóságok látóterében lenne és ennyire magas szabálysértési bírságokkal sújtaná a munkavállalókat. 

A nemzetközi és hazai szabályok egyre szigorúbb és egyre bonyolultabb keretrendszerbe helyezik ezt a munkát, és pillanatok alatt több százezres, vagy akár a milliót is közelítő összegektől szabadíthatják meg a sokszor önhibáján kívül vétkező sofőrt” 

– fogalmazott Árvay Tivadar a Mandinernek. 

„Ki szeretne azért dolgozni – ráadásul meglehetősen felelősségteljes, és eleve nagy odafigyelést, stressztűrés igénylő munkakörről van szó –, hogy a havi bérét néhány perc alatt csekkbefizetésre használja fel?” – tette fel a kérdést a szervezet első embere, aki szerint a legrosszabb esetben pedig a jogosítványától is el kell búcsúznia a vétkezőnek, s ezzel a megélhetése válik bizonytalanná az érintetteknek. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint e keretrendszer drasztikus megváltoztatása nélkül elnéptelenedik a szakma, a nagy öregek becsapják majd maguk mögött a pilótafülke ajtaját, a kulcsot leadják a diszpécsernek, és elcsendesednek a kamionmotorok. 

Árvay Tivadar kiemelte, kamionos jogosítványhoz jutni sem olyan könnyű manapság, hiszen az utóbbi időben tovább szigorodott a feltételrendszer, ráadásul a jogsi megszerzése már 1-1,5 millió forintba is kerülhet, míg 6-8 hónap is lehet a sikeres vizsgáig való eljutás, az alatt az idő alatt pedig el kell tartania magát a sofőrjelöltnek. Emellett további képesítések, 

  • GKI kártya,
  • pályaalkalmassági vizsga,
  •  tachográfkártya 

megszerzésére is szükség van. 

„Mindez azt jelenti, hogy a jelenleg ébredező, és várhatóan 1-2 éven belül talpra álló hazai és EU-s gazdaság, valamint az ezzel párhuzamosan elinduló lakossági fogyasztás kiszolgálásában súlyos zavarok lesznek – ideértve az élelmiszerüzleteket, gyógyszertárakat, üzemanyagkutakat –, de akadozni fog a futárcégek működése, és a termelőüzemek alapanyagellátása is” – vetítette előre az MKFE főtitkára, majd megjegyezte:

a vasút és más alternatív szállítások soha nem lesznek képesek kiszolgálni minden igényt, az utolsó kilométereket pedig fizikailag sem, az önvezető autók és hasonló futurisztikus elképzelések pedig annyira messze vannak az általános bevethetőségtől, hogy nem jelenthetnek megoldást a problémára.

Mekkora a baj?

Árvay Tivadar szerint az elmúlt 5-10 évben folyamatosan és növekvő mértékben volt jelen az alágazatban a munkaerőhiány, ami bár a covid-járvány vagy a háború kitörése után tapasztalt világgazdasági válság miatt a jelenség kevésbé volt napi szintű a probléma, de a logisztikai lánc csúcsra járatásakor kritikus helyzetekre is volt már példa, amikor a szállítások egy része azért késett, mert nem volt gépkocsivezető a fuvarozó cégeknél. 

A problémát óriási hiba nem megfelelő módon kezelni, hiszen az EU-ban betöltetlen álláshelyek száma meghaladja az 500 ezret, és folyamatosan emelkedik. 

A legutóbbi becslések szerint itthon 8-10 ezer járművezetői hiányzik, és eközben a hazai járművezetők korfáját vizsgálva az látszik, hogy az aktív gépkocsivezetők 12 százaléka betöltötte a 60. életévét, de az ötven felettiek aránya is közel 30 százalék.

Ez azt jelenti, hogy az aktuális munkaerőhiány fokozódni látszik, mert a következő 5-10 évben újabb mintegy 30 ezer fő hagyja majd ott a volánt, ami a teljes aktív állomány 40 százalékát jelenti”

– jegyezte meg a szervezet főtitkára, aki szerint ezzel egy időben a belépő oldalon éves szinten csupán ezres nagyságrendű a fiatalítás, a mérleg tehát jelenleg a szakma kiöregedését, a sofőrhiány drasztikus, és kritikus növekedését jelzi előre. 

Márpedig gépkocsivezető nélkül nincs közúti fuvarozás, ami a logisztikai láncok leállásához vezet”

– tette hozzá.

Mi a megoldás?

Árvay Tivadar úgy látja, hogy rövid távon egyrészt a külföldi munkaerő beengedése jelentheti az egyik megoldást, de ez a humán erőforrás is kiapadóban van. A hazai piacon először a Waberer’s volt az, amelyik Indiából hozott be sofőröket. 

Ezt is ajánljuk a témában

Mint az Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete főtitkára elmondta, sokkal fontosabb lenne a fiatal hazai munkaerő-potenciál megszólítása, támogatni kell a képzéseket, ha nem is ingyenessé tenni, de finanszírozni a fiatalok jogosítványhoz jutását. „Ennél is fontosabb lenne azonban a képzési rendszer szélesítése: a nappali rendszerű, ingyenes középiskolai képzésben – technikumok, szakképző iskolák vagy akár gimnáziumok – ott lenne a helye a gépkocsivezetők oktatásának” – tette hozzá.

A szakértő szerint fontos, hogy rövid időn belül javuljon a gépkocsivezetőket kiszolgáló infrastruktúra állapota: sokkal több jól felszerelt, a szociális igényeket kiszolgáló parkolóra van szükség az EU minden országában, ahol a sofőrök nyugodt és kulturált környezetben tölthetik a napi pihenőidejüket. 

A fel- és lerakóhelyeken is indokolt a gépkocsivezetők színvonalas kiszolgálása, ez a logisztikai ágazat minden szereplőjének közös érdeke, s szerencsére egyre több logisztikai központ, ipari park, gyártóüzem fordít erre hangsúlyt, és fogadja megfelelő körülmények között a hozzájuk érkező járművek vezetőit”

– közölte, majd úgy zárta: a szakmai szervezetek igyekeznek a saját lehetőségeik mentén a szakmát népszerűsíteni, és megszerettetni a fiatalabb generációkkal.

Nyitókép: Freepik/Mandiner-grafika


 

Összesen 59 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nemecsek-3
2025. április 07. 22:07
"A fizetésre azonban nem lehet panasz, hiszen a nemzetközi viszonylatban dolgozó kamionsofőrök, ha magyar cégnél dolgoznak, akkor a bruttó egymillió forintos bért könnyen megkapják" Ez a egész szócséplés, semmitmondó hablaty fölösleges, mert ha nincs 1 miláért kamionos akkor az 1 mila nem az a pénz amire nem lehet panasz. Ha meg számolgatunk, a bruttó 1 milából csak a szokásos levonások után mennyi is marad amennyiért azt az életet kell bevállalnia ami a kamionozással jár? Ha valakinek kétségei vannak uccu neki próbálja meg.
Felhasználo74
2025. április 07. 22:00
Kíváncsian várom a többi hozzászólást érdekes téma 🧐
salátás
2025. április 07. 21:43
A picsába ,itt se tolonganak a viktorakirály szintű sosejó semmise trollgecik :(
nagymester-b-2
2025. április 07. 21:25
A nesteás üvegbe hugyozást vezetés közben kihagyták( annak szélesebb a szája) mint motivációt a fiatal munkaerőnek. Illetve a határon szopatást 2 napig fürdés nélkül 40 fokos kánikulában. Nem való ez a balázskickses, iphone 16-os generációnak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!