Kiderült, Donald Tusk Mandiner-olvasó, kommentálta is a lapunkban megjelent egyik cikket
Lengyelország miniszterelnöke csütörtökön interjút adott az Európai Tanács brüsszeli csúcstalálkozója közben.
Korszak lesz-e a rendszerből? Kiskönyvben foglalta össze a Kommentár folyóirat csapata a mai magyar jobboldali filozófia lényegét.
A szerző a Kommentár folyóirat munkatársa
Közösség, hagyomány, szabadság jelszavakkal indult útjának a Kommentár folyóirat még 2006-ban, mostanra pedig már három évtized telt el a kommunista diktatúra bukása óta.
Ez egy emberöltő, vagyis
egyre kevesebb mentségünk van, nem lehet már hátra mutogatni.
Akkor még csak „derengett” egy „olyan ország képe, amelyben immár nem kell az alapkérdésekről vitázni”, mára pedig a „magabíró Magyarország körvonalai” is látszódnak – ezekkel a szavakkal indította útjára a Tihanyi jobboldal című kiskönyvet Gyürk András, a Fidesz EP-képviselője. A kötet a Kommentár szerzőinek korábbi, meghatározó írásait gyűjti egybe.
„Európánk, ha jelenleg olyan is, amilyen, még birtokba veheti örökségét. Látszólag szétzilált kultúránkban láthatatlan szálak kötik össze katedrálisaink csúcsíveit a hétköznapi emberek viselkedésével, még akkor is, ha ezek elvékonyodtak az elmúlt századokban” – írja Czopf Áron történész, a Kommentár munkatársa. A szerző szerint kultúránk öröksége rejtve marad, ha nem tárulkozunk fel neki mi, az örökösök. A politikai test ugyanis vallás és kultúra nélkül bomlásnak indul.
A kultúrát tehát nem nézegetni, hanem csinálni kell,
élő kapcsolatot teremtve múlt és jövő között, a görög-római és a zsidó-keresztény egység oldalán.
Vágvölgyi Gergely politológus, a Mandiner főmunkatársa a teremtésvédelemről írt. Szerinte a komplex természet- és környezetvédelmi szemlélet forrásvidéki nem más, mint a keresztény hit és világkép. Bár az utolsó évtizedekben zöldnek lenni politikai értelemben (új)baloldaliságot jelentett, s az egyébként a kereszténységet és a keresztény értékeket rendre tagadó újbaloldal igyekezett is kisajátítani e területet, a gondolat mégsem arrafelé van otthon. Sőt, nem is onnan ered – érvel Vágvölgyi. A szerző állításának igazolására a Biblia vonatkozó verseit idézi, melyben a keresztény felfogás antropológiai alapjai mellett megtaláljuk az embert körülölelő világhoz való viszonyulás alapvető aspektusait is.
Máthé Áron történész, a NEB elnökhelyettese a trianoni évszázadról írt. Mint kifejti, „Trianon egymagában áll a magyar történelemben: gyászos 20. századunk, a száz év magyar magány bevezetője”. Akármerre fordulunk, akárhová nyúlunk,
nem kerülhetjük meg, hogy foglalkozzunk vele.
Mindig érdemes számvetést készítenünk róla. A szerző szerint Muhinál a magyar etnikai terjeszkedés állt meg, Mohács után a szuverenitás veszett el, Trianon pedig a magyar létbizonytalanság forrása, ahol a magyarság létét is megkérdőjelezték. A szerző a kelet-európai megbékélés lehetőségét vizsgálja ennek a tükrében, nem feledkezve meg róla, hogy számos szomszédos ország eredetmítosza 1918-ban kezdődik.
László András, a nemzetközi kapcsolatok szakértője a magyar érdek védelmének kérdéséről ír az ukrajnai háború, az inflációs, a gazdasági és az energiaválság kapcsán. A szerző szerint ez az időszak minden bizonnyal a hidegháború végéhez hasonló korszakhatárt jelent. Mint László rámutat, a rendszerváltozás óta két szemlélet határozta meg a magyar külpolitikát: a saját út követése, illetve a „jó tanuló” modellje, mely igazodik és sodródik az árral. Már pedig ha a magyar érdek alatt a magyarság megmaradását, jólétét és fejlődését értjük,
akkor az csakis a szuverenitás és a nemzetállami lét keretei között értelmezhető.
Békés Márton történész, a Kommentár főszerkesztője a nemzeti konzervatív programról írt rövid értekezést. A Szovjetiunió bukását követő időszakot Fukuyama mára meghaladott tétele foglalta össze: a beteljesülés-elmélet neve „a történelem vége” volt, mely a szabad piac, a demokrácia és a jogvédelem terjedését vizionálta. Ennek vetett véget a populista hullám, a világjárvány, illetve a világháború rémének felsejlése. Így most „világrend nélküli világban” (Schmidt Mária) állunk, korszakhatár közepén. A krízis a liberalizmusé, és nem a demokráciáé, a gondok gátja pedig a nemzetállamok határaival esik egybe. Amerikában felívelőben van a nemzeti konzervatív irány, mely a nemzetet akarja konzerválni; ez Magyarországon persze nem újdonság.
Békés a magyar konzervatív hagyományhoz nyúl, nem javasolja a nyugati szerzők utáni „kapkodást”, mindössze annyit állapít meg, hogy
idehaza a politikai innováció után a kulturális hatalom még várat magára.
A könyvecske újra közli Hegedűs Zoltán történész írását a jobboldali közösségről. Mint írja, a konzervatív reneszánsz a magyarság tekintetében példátlanul sikeres nemzetépítő korszakot eredményezett. „Talán a dualizmus évtizedeihez lehet csak hasonlítani”. Azonban pontosan a dualizmus utáni összeomlás emlékeztet arra, hogy bármennyire is gazdag egy társadalom, ha nem tudja megvédeni, ami az övé, a történelem „nem lesz kegyes hozzá”. A magyar érdek, hogy a mi sorsunkról mi magunk döntsünk – írja a szerző.
A Tihanyi jobboldalt Békés Márton Tihanyi tézisek című írása zárja. A történész szerint politikai küzdelmünk tétje, hogy korszak lesz-e a rendszerből. A rendszer ugyanis csak politikai alakzat, míg a korszak rá jellemző kulturális miliő; utóbbit kulturális áramlatok, kollektív meggyőződések és szokások teszik. A szerző szerint fontos kulturális kánont alkotni, saját referenciáinkhoz igazodni, támogatni egymást és főleg a cselekvés embereit. Dessewffy Aurél világos kifejezte értékalapon álló programját, amikor 1841-ben így írt: „Igenis »kormányember« vagyok. Vagyok pedig kormány embere a szónak abban az értelmében, hogy kárhoztatok minden működést, minden elvet, melyek törvényes és hathatós kormányzást lehetetlenítenek”.
„Szavainak hitele akkor sem csorbult, érvénye pedig azóta is töretlen” – zárja sorait Békés.
A Tihanyi jobboldal nyilván azon felismerésből született, hogy a konzervatív tételeket nem csak a szellemi megalapozás, hanem a cselekvés programja is jelenti, illetve azokat napjaink felgyorsult világában emészthető hosszban, kis alakú kiadásban is elérhetővé kell tenni.
A kötet napjaink magyar jobboldali gondolkodásának elengedhetetlen gyűjteménye, aki – akár támogatólag, akár kritikus szemmel – meg akarja érteni, mit gondolnak ma a magyar konzervatívok, jól teszi, ha kezébe veszi, és alaposan forgatja azt.
Fotó: Facebook