Forgács István: A cigány közösségek felelőssége is megjeleníthető már anélkül, hogy az kirekesztéssel járna (fotó: Földházi Árpád/Mandiner)A politika szerepe és felelőssége
Klasszikusságából semmit sem veszített ez a témakör. A nagy pártok továbbra is elhiszik a nagy hangú és kétes hátterű cigány vezetőknek, hogy cigányok százezrei mennek szavazni egyetlen intésükre, csak adjanak mellé néhány milliót és rengeteg osztogatni valót. És ezt ezek a cigány vezetők minden párt felé szeretnék felkínálni, még úgy is, hogy többségük a lelkében ugyan balos, de minden oldalról örömmel fogadják, ha megkérdezik őket, hogy mennyi embert tudnak mozgósítani. Ez egyben azt is jelenti, hogy a nagy pártok környékén mindig meg lehet találni a velük lojálisnak tűnő cigány vezetőket, és akiket persze a másik politikai oldal lelkesen szid és próbál ellehetetleníteni, miközben a saját oldaluk cigány vezetőire még csak rá sem mernek pillantani, hiszek azok pontosan ugyanilyenek.
A kis pártok, és a náluk megjelenő tanult cigányok persze teljes gőggel nézik le ezt a dimenziót, s vélik úgy, hogy az úgynevezett „roma értelmiség” az, amelyik eddig méltatlanul mellőzve volt. Ők néhány százan meg is vannak róla győződve, hogy ha majd lehetőséget kap ez a csoport, változtatni tud. Itt, ebben a körben általában a rasszizmus, az előítéletesség, a többségi társadalom és a jobboldali kormányok erős kritikája meg számonkérése az, ami kitölti a hétköznapokat és persze a rendpártiság teljes elutasítása, valamint a folyamatos náciveszélyre való figyelmeztetés.
Az a gond, hogy ezek a sok esetben megtárgyalni valóban érdemes kérdések nem viszik előbbre az ügyet.
Ha holnap a teljes magyar társadalomból kiveszne az előítéletesség utolsó szemcséje is, akkor megoldódna a cigányügy?
Akkor lenne azonnal 100 000 megfelelő végzettséggel bíró cigányember, akik most biztosan hiányoznak a munkaerőpiacról? Ugye, hogy nem. A valóság és az egyes tendenciák teljes tagadása zajlik sokszor, miközben mindent elkövetnek azért, hogy ne kelljen szembesülni azzal: a cigány közösségek felelőssége és a velük szembeni elvárások is megjeleníthetők ma már anélkül, hogy az kirekesztéssel, megkülönböztetéssel járna.
Ez a hozzáállás természetesen tökéletesen kiszolgálja a többségi társadalom egy szűk, de magát meghatározónak vélő rétegét, és annak erőltetett politikai korrektségét. Csakhogy ennek az lesz az eredménye, hogy cigányok és a cigányokért lelkesen tenni akaró elméletiek/értelmiségiek csakis ideológiák mentén élnek, és azon vitatkoznak, hogy hívhatom-e cigánynak a cigányt.
Vagy pedig nem akarják megérteni, hogy nem pusztán az Isztambuli Egyezményen múlik, hogy visszaszorítható-e a családon belüli erőszak a cigány közösségekben is.
Részvétel és képviselet
A fentiekből következik, hogy a cigányok parlamenti képviselete nagyon kevés kivételtől eltekintve nem volt komolyan vehető az elmúlt harminc esztendő során. Az Európai Parlamentben a korábban bejutott két női képviselő megjelenése (Járóka Lívia és Mohácsi Viktória) jelentette az eddigi csúcsot, kettejük közül az előbbi az, aki valós szakmai és politikai teljesítményt tudott letenni az asztalra.
Ki kell mondani: ebben is érdemi változásra van szükség a hazai parlamentben, s bíztató, hogy a kormánypárt vezetősége talán tisztában is van ezzel. A cigányoknak mindezek mellett ott kell lenniük a települési önkormányzatokban is, amit a korábbi, úgynevezett „feles” mandátumkedvezmény visszaállítása nagy mértékben segítene.
Fontos lenne, hogy a cigányok ott legyen a közigazgatásban is – ehhez a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tudna valódi segítséget kínálni.
A többségi társadalom viszonyulása
Továbbra is bíztató, hogy a cigányok és a többségi társadalom viszonyában az elmúlt 3 ciklus valódi megnyugvást hozott – ez szintén a kormány érdeme. Számos apró eleme van ennek a dolognak, kezdve az iskolaőröktől a kedvező munkaerőpiaci változásokon át egészen odáig, hogy a Máltai Szeretetszolgálat kiemelt formában segíti a társadalmi felzárkózást. Rengeteg cigány és nem cigány ember vállalt dedikált feladatokat (sportolók, zenészek, újságírók), és ha akadtak is megosztó történések (pl. a Gyöngyöspatai diákok ügye), a hétköznapokban igenis sokat javult a két csoport egymáshoz való viszonya, sőt, nőtt a vegyesházasságok száma.
Saját vélemény:
nincs olyan mértékű cigányellenesség a hazai többségi társadalomban, mint ahogyan az egyesek látni szeretnék.
Vannak előítéletek továbbra is, van rendszerszintű problémákat okozó hátrányos megkülönböztetés a munka világában (elsősorban a szakképzésben jelent meg, hogy a cigány fiatalokat egyes cégek a gyakorlati képzőhelyeken bizonyos ágazatokban nem szívesen fogadják), de nincs az a tomboló cigányellenesség, mint 2010 előtt.
A jelenlegi kormány eredményei
A baloldal szereti azt a képet általánosnak tekinteni, hogy a cigányoknak ebben a három ciklusban fordult a legrosszabbra a sorsuk. Ezzel ellentétben az általam látott, megismert cigányok többsége még akkor is elismeri, hogy jobban, könnyebben él, mint korábban, ha egyébként elégedetlen a jelenlegi kormánnyal. Sokaknak sikerült a közfoglalkoztatásból az elsődleges munkaerőpiacra kilépniük, de akik szakmával rendelkeznek, s keresték a munkát, többségükben meg is találták.
Az ingyenes iskolai étkezés, az ingyenes tankönyv, az egyes ösztöndíj-programok és a tanodák, valamint az egyetemi roma szakkollégiumok rendszere mára olyan megszokottá vált, hogy
emlékeztetni kell az ellenzéket is arra, milyen mértékű támogatás segíti a társadalmi felzárkózást.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy a 25 év alattiak adómentessége szintén nagyban segítheti a cigány közösségekből érkező fiatalokat is, illetve, hogy a szakképzési diákhitel (amelynek 50 vagy akár 100%-át is elengedi az állam bizonyos feltételek mellett a lányok, nők számára) is komoly segítség ahhoz, hogy 18 – 55 év között szakmát szerezzen az, akinek korábban nem sikerült.
A cigányok alapjában véve elégedettek is lehetnek a kormánnyal, de egyetlen pillanatra sem szabadna a kormánynak félvállról vennie azt, hogy ezeket az európai szinten is kiemelkedő társadalmi felzárkózási vívmányokat ellehetetleníti, háttérbe szorítja az ellenzék minden olyan pillanatban, amikor a családi pótlék emelése, az alapjövedelem, vagy az „ingyen lakhatás” kérdése szóba kerül.
E keretekből kiindulva kellene szakmai vitát folytatni. Többek között arról:
- hogyan teljesítsenek a cigánygyerekek az iskolában jobban,
- hogyan gondolkodjunk el egyes körülmények esetén a 17 éves iskolakötelezettségi korhatárban,
- hogyan ne morzsolódjanak le a szakképzésből, hogyan találják meg a helyüket a munkaerőpiacon és a gazdaságban,
- hogyan tegyenek ők maguk is a saját közösségükért és lakókörnyezetükért, az egészségükért, illetve sokuk esetében a korábbiaknál felelősebb döntéseikért?
Beszélni kell arról is, hogyan közelítsük meg a család és a gyermeknevelés kérdését, illetve hogyan teremtsünk még jobb együttélést segítő viszonyokat, s szorítsuk vissza a családon belüli erőszakot, küzdve az uzsorások és a drog ellen?
A következő hat hónap során a tervek szerint tizenkét önálló fejezetben mutatom be, milyen valós, gyakorlati megoldásokra van szükség a jövőben. Ha a jelenlegi kormány 2022-ben újra bizalmat kap, s beépíti e szempontokat az eddigi felzárkózási politikájába, minden okunk meg lehet arra, hogy elhiggyük:
van esély a még jobb irányba tartó változásra.
Nyitókép: MTI/Komka Péter