*
Az elmúlt harminc évnek, nem azt mondom, hogy a legfontosabb, de mindenesetre súlyosnak súlyos kérdése, hogy az 1989-es Alkotmány preambulumával mi történik. Hiszen – mint láttuk – az is ideiglenesnek tekinti magát, s elég komoly feladatot ró a politikai elitre. Ugyanakkor azt is világosan látnunk kell, hogy a politikai elitet e feladatának teljesítésében a leginkább a hatályos törvények kötötték. Hiszen alkotmányozni csak kétharmaddal lehet; ilyen felhatalmazása pedig az elmúlt harminc évben csak két kormánynak volt: a baloldali-liberális többségnek 1994 és a Fidesz-többségnek 2010 után.
A baloldali-liberális többség nem élt ezzel a felhatalmazással, amikor megtehette volna; a jobboldali többség viszont a legelső adandó alkalommal, tehát az első kétharmados többségi korszak elején, 2011-ben alkotmányozott.
Szólnak érvek mind a mellett, hogy 1994 után nem született meg a végleges alkotmány; s a mellett is, hogy 2010 után megszületett. Az alkotmányozás elmaradására 1994 után akár három indokot is mondhatunk. Az első, hogy a koalíciós partnerek nem értettek egyet., hogy milyen módon alkotmányozzanak. A második, hogy ha egyet is értettek volna, nem akartak csak saját maguk, az ellenzék teljes kihagyásával alkotmányozni. A harmadik: az alkotmányos ideiglenesség, egy erős és őrszerepet ellátó Alkotmánybírósággal voltaképpen nem húsbavágó hiány, azaz a status quo fennmaradását hosszú időn keresztül biztosítani lehet az alkotmány sérelme nélkül.
Ezzel szemben a jobboldal 2011-es alkotmányozása egyetlen érven nyugodott, s ez a '89-es preambulum előírása.