Noémi: Ezek fogalmi viták, de fontosak. Mondhatni, életbevágóak azért, hogy elfogadó társadalomban éljünk, ahol mondjuk a szüleink generációja elfogadja a mi élet preferenciáinkat és mi is majd a gyermekeinkét. A mostani családpolitikának mint szociálpolitikának látom az előnyeit, sokkal progresszívebb az adózás tekintetében, mint több nyugati országban. Látom az érdemeit, az ösztönző erejét, ismerek családokat, ahol a negyedik gyerek is megérkezett, és
jobb lett az életük minősége, ami iszonyú nagy szó a mai világban. De nem elég átfogó.
Nem elég integratív és nem elég toleráns azokkal, akik más életutat választanak. Vagy nem családban, nem standard családban akarnak élni. És egészen más számukra a család fogalma, mert örökbe fogadók, azonos neműek, külföldön élnek, megosztják a szerepeket, más vallásúak, bevándorlók, és így tovább. Az állam nem rendelkezhet előírásokkal a privátszféránk és szabadságunk felett. Nem kell gondolatrendőrség a hálószobákba. Ezeken rég túl kellett volna lépni a jó családpolitikához.
Fruzsina: Nem tudom, hogy milyen gondolatrendőrségre gondolsz? Az én hálószobámban nincs. Szerintem a politika felelőssége támogatni az olyan életformákat, amelyek egészséges élethez vezetnek. Tudományosan bizonyított tény, hogy a férfiak számára a gyerekkel való foglalkozás és a jó házasság a legfontosabb egészségvédő faktor, a nők számára pedig a szoros családi kötelékek jelentik az egészséget – a házasságok továbbtartanak és több gyerek születik, mint az élettársi kapcsolatokból, ezért érthető, hogy a kormány azt az életformát támogatja, amiből minél több egészséges ember kerül ki. Noémi, mi a problémád a most hirdetett nőképpel? Milyennek látod ezt a képet? Idézet a cikkből: „a könyved a kilencvenes évek átalakulása idején játszódik, de a sorok között olvasva, akár az aktuális politika vádirataként is olvasható lenne, az antikizált morál vádirataként, és e morálnak semmi köze az alacsony bérekkel, hosszú túlórákkal és hiányzó esélyegyenlőséggel küszködő magyar nők életvilágához.”
Noémi: A Sovány angyalok regényem hőse nem feminista, nem tud emancipálódni. Átesik a holtponton, és akkor megöli a férjét. Itt az aktus helyett a gesztus a regény fókusza, a dráma. Ami egy nőben lezajlik egy erőszakos családi estén. Nem tud kitörni, menekülni, nem tudja átlépni a küszöböt. Nagyon fontos, hogy ma is lássuk: férfiközpontú társadalmunk óhatatlanul erőszakosan kijelöli a nő helyét. Fruzsina, szerinted milyen a jó családpolitika? Mit kell üzennie? És mit szólsz Novák Katalin videójához?
Fruzsina: Novák Katalin a videóban arról beszélt, hogy inkább működjünk együtt, versengés helyett – ez lett tudatosan félreértve. Szerintem a mostani családpolitika jó. A gazdasági részéhez nem értek, de egyelőre a számok jók, úgy tűnik, működik:
egyre több gyerek születik, egyre kevesebb a válás és az abortusz.
Én a kommunikációs részéhez értek: nagyon fontos, hogy pozitívan beszéljünk a családról és ebben a családpolitika jó, de szerintem erkölcsi kérdésekben hitelesebb egy civil, mert a politikával mindig is távolságtartóak voltak az emberek.
A cikkben van egy ilyen mondat: „Jaj annak, aki nem illik a képbe, vagy egyáltalán nem oda tartozik. Homoszexuálisok. De romák, szegények, gyermeküket egyedül nevelők, minimálbérből élők, elváltak, gyermektelenek.” Ez a kezdeti állítás megismétlése és teljesen hamis állítás. Valaki támogatása nem a másik elnyomását jelenti. A homoszexuálisok ügyét ide lehet hozni, de hogy jönnek ide a romák, az egyszülősök. Európában egyedüliként Magyarországon van Egyszülős Központ – lelki, fizikai, anyagi támogatást nyújtva az egyedülállóknak. Ezt a központot Novák Katalin hozta létre!
Noémi: Nekem az nem gond, hogy ezt behozza. Fent már elmondtam, hogy Novák Katalin családfogalmával gondom van, mert nem elég nyitott. Nem méri meg a nőket és nem figyel a hátrányos helyzetükre. Egyszerűen
nem elég érzékeny.
Patriarchális, rendszerhű, lekövető, nincs benne gondolat vagy újdonság. Nem fedi le a társadalmat, vagyis politikai tévedésekbe keretezi az adományait. Erről mit gondolsz Fruzsina? Itt éri a mozgalmatokat a legfontosabb kritika!
*
„Támogatást kap a miniszterelnök az egyháztól és a gazdaságtól is. De Skrabski Fruzsinától is. Szülei neves tudósok és Fidesz-támogatók voltak, az első pillanattól fogva. Az állami »Demográfiai és Családügyi Intézet« is az édesanyjáról, Kopp Máriáról van elnevezve, aki már tíz évvel ezelőtt, amikor Orbán elkezdte az állam illiberális demokráciává való átépítését, hangsúlyozta: »A sokat szidott család egyre fontosabbá válik, a hittel és a nemzettel együtt«. Lánya, egy ismert dokumentumfilmes és újságíró, továbbviszi az örökséget. Létrehozott egy egy alapítványt, »Három királyfi, három királylány” néven, mert a mesében »oly gyakran a harmadik gyerek hozza a szerencsét«. Szeretné Magyarországot gyermekkívánással segíteni.”
Fruzsina:
Joga van mindenkinek úgy definiálni a családot, ahogy akarja. Én családnak éreztem magunkat, amikor még ketten voltunk a férjemmel és nem volt gyerekünk, de ha jogilag akkor még csak házaspárok voltunk, ám legyen! Vannak mozaikcsaládok, sokan, ők is családok, de többféle család hálózata; és család az is, amikor egy szülő a gyerekeivel él. Szerintem. De egyáltalán nem zavar, ha Novák Katalin vagy te máshogy gondolod. A mozgalomról leírtak teljesen hibásak, nem is értem, hogy sikerült ezt kihozni a hosszú beszélgetésünkből? Ráadásul kiderült, hogy ugyanez az újságíró anno az anyukámról írt korábbi cikkében a legnagyobb újságírói vétséget követte el, izzadósnak állította be az anyukámat, ezzel leminősítve őt.
Ilyen újságíró gonoszsággal még nem is találkoztam.
A mostani cikkre a reakcióim: 1. A Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom nyilatkozatát 2013-ban mind az öt parlamenti frakcióvezető aláírta. Tehát nem csak tőlem kap támogatást a gyerekvállalás ügye, hanem a teljes politikai világ támogatja Magyarországon. Legutóbb egyszerre tűzte ki a babazászlónkat a Miniszterelnökség és az ellenzéki vezetésű főváros. 2. A szüleimre nem tudom mennyire jellemző, hogy Fidesz-támogatók voltak. Anyukámnak kiterjedt kapcsolata volt mindegyik politikai irányba, bármelyik médiumba nyilatkozott, halálakor együttérzését fejezte ki a miniszterelnök, a Jobbik és az MSZP vezetése is. 3. Anyukám nem csak az illiberális demokráciát éltette (bármit is jelentsen ez), hanem 2010-ben felkérték a WHO, az Egészségügyi Világszervezet Európai Régiója részére a „Gender and health” (Gender és egészség) témában a 2012-es, illetve a hosszútávú, 2020-ig terjedő stratégiát kidolgozó munkacsoport vezetésére. 4. Az alapítványt nem én hoztam létre, hanem a szüleim. 5. Magyarországon nagy a kívánt gyerekszám, ezen nem kell segíteni, a mozgalom abban próbál segíteni, hogy a kívánt gyerekek megszülessenek.
*
„Az alapítványának a kínálata: egy internetplatform, amely az embereket partnerkeresésre hozza össze. Ha a koronavírus nem bénítana és akadályozna meg mindent, »az emberek személyesen találkoznának. Abból indulunk ki, hogy a résztvevők a másikat családalapítás céljából keresik, nem csak szex miatt.« életközösségekre van szükség, nem érdekközösségekre – mondja egy hosszú Skype-interjúban.”
Noémi: Hogyan korrigálnád a cikket? Mit hagyott ki az újságíró, amit elmondtál, vagy most el szeretnél mondani?
Fruzsina: Igen. van társkeresőnk is, egyik tevékenységünk a száz közül – van Év Családbarát Vállalata-díjunk, Apa-, Nagyszülő-, Testvérfüzeteink, gyerekemelési világrekordunk, Szóbox-vitáink.,Család és karrier előadásaink, Veszekedés helyett hála segítővideóink, helyi szervezeteink, baba-, mama- és papaklubok országos találkozója és még rengeteg dolgunk. A társkereső egy kis szelete az egésznek.
Noémi: Nehéz az állam által támogatott mozgalom sorsa, ha nem alulról szerveződik. Kik a tagok? Ki ért vele egyet? Hogyan lehet a familiaritás egységes nézet egy rétegzett társadalomban, ahol a család fogalma igen diverzifikált: sok a válás, a gyermektelen egyedül álló, és örökbefogadó, meleg párok is szép számmal élnek. A nők prioritása a munka, a fizetetlen női munka. A terepkutatások azt mutatják, nem jutnak el a mozgalomig, a gondoskodás a fő tevékenységük, ami nem jelenik meg a „fizetett” rendszerben. Alacsony a születésszám és magas a korai halálozás. A Három király mozgalom nekem szimpatikus. Tetszik, hogy nem az áldozatiság mentén politizál, hanem tesz. Amiket itt elmondasz, ahogy ismerlek téged, szerintem csak bizonyos rétegekben tudjátok leköveti a magyar társadalmat. Ami egy nagyon konzervatív gyökerű társadalomban lenni szokott. Támogatnám, hogy a család fogalma ne legyen evidencia. Legyenek viták. Mondjuk a feminista örökségünkről. A szuperfeminista nőszerepről, amit a szovjet rendszer hagyott ránk. Vagy a női munka örökségéről, ami valóban a konyhába teszi vissza a nőket.
A nő, a család és a gyerekek helyzete ma komoly átalakuláson megy át.
Várom a parázs vitákat erről és a női munkáról. Ha a retorika találkozik a reális problémákkal, akkor lehet sikeres egy családpolitika.
*
„»Velünk, nőkkel, senki nem beszél« – mondja Kiss. „Senki nem kérdezi meg, hogy mit akarunk. A családi konferenciákon szinte csak férfiak tűnnek fel, még a papokkal is többet egyeztetnek, mint magukkal a nőkkel.« A nőknek más gondjai vannak – mondja Skrabski. Mindeközben a budapesti Parlamentben 12 százaléknyi nő ül, amivel az ország az utolsó az EU-ban. A kormányban is csak két női miniszter van.”
Noémi: Szerintem nem az egyházzal, hanem a nőkkel kellene konzultálni a családpolitkáról, amibe a hívők is beleférnek, de ne legyen egyházi privilégium a család fogalmának beállítása. Ezt hogy értetted?
Fruzsina: Én nem tudom, mire gondol a szerző, amikor azt írja, hogy én azt mondtam, hogy a nőknek más gondjai vannak. Talán arra gondolt, hogy én azt mondtam: a mai nőknek nem az a legnagyobb gondjuk, hogy a férfiakhoz képest hogy állnak, hanem
az a gondjuk: hogyan tudják összeegyeztetni a családot és a karriert?
Hogyan találnak párt? Hogya gondozzák a szüleiket?
Noémi: Akkor ez félreérthető volt, az ilyesmit egy riportban érdemes tisztázni. A riport nem megfelelően keretezte a mondatodat.
*
„A tankönyvek tele vannak szexista viccekkel és (hím)soviniszta klisékkel. Éppen most köteleztek egy kiadót, amelyik egy olyan könyvkiadót egy útmutatás elhelyezésére, amely LMBTQ-figurákat jelenített meg a mesekönyvében. A kötelezettség szerint az útmutatás így szól: ez a gyermekkönyv olyan »magatartásmintát mutat be, amely eltér a hagyományos nemi szerepektől«”.
Noémi: Fruzsina, eddig én tudatosan nem beszéltem és nem is mondtam semmit erről a mesekönyvről. Gondoltam, majd ha lehűl a heves vita, elővehetjük, elemezhetjük. Nagyon erős és jó a magyar gyerekirodalom, elég diverz a népmesei hagyományunk, tele van szerepmintákkal. Beleférhet ez is. Azt tudom erre mégis mondani, hogy személyesen és anyaként és íróként komoly fenntartásom van a kötettel.
Ellenzem a kis óvodás gyerekek ilyen direkt pedagógiai szexualizálását.
Azok közé az írók közé tartozom, akik visszautasították a felkérést. Ez a mesekönyv nem tartozott a tárgykörbe, nem is beszéltünk róla a Süddeutsche Zeitung újságírójával, vagyis meglepett, hogy bekerült a cikkbe. Lovász Andrea az ÉS-ben nagyon alapos bírálatot írt róla. Te mit gondolsz a Meseországról? Miket olvastok a kislányoddal?
Fruzsina: Nem ismerem a könyvet. Mi népmeséket olvasunk, fejből mesélünk, nagyon szereti most Nyulász Péter Helkáját, Berg Judit Két kis dinóját, kuflikat, kicsi Mimit és a Szofi-könyveket, előtte a magyar népmesék és babóca, maszat volt a sláger. Azt biztosan tudom, hogy a szexualizáció nem ovis és kisgyerekkorba való.