az olvasó azt hiheti, hogy az ’56-os forradalom egyetlen oka a reálbérek csökkentése volt,
hanem azért is, mert egy lábjegyzetében (175. oldal, 310. sz. lábjegyzet) kifejti, hogy „Dilas szerint a kommunizmus már 1956-ban megbukott, Berend szerint csak 1970 körül (Berend 1999, 161. old.). A dolgozat számítássi egyértelműen mutatják hogy Magyarországon ez az év 1964 volt, Csehszlovákiában pedig 1963, ld. Berend (1999), 186. és 173.old”. Eltekintve az elütésektől és attól a ténytől, hogy „Dilasról” sehol máshol nem tesz említést a dolgozatban – valószínűleg Milovan Đilasra gondolt, de hát ki tudja? –, ha Márki-Zay azonosul a felfogással, miszerint a szocialista rendszer gazdaságilag 1964-ben bukott meg, és az ’56-os forradalom okaiként egyedül gazdasági okokat említ meg, akár azt a konklúziót is levonhatnánk, hogy az ’56-os forradalom értelmetlen, indokolatlan vállalkozás lett volna. Egészen futó megjegyzés, hogy az ennél a résznél citált Berend T. Iván 1999-es Terelőúton című munkájára 31 alkalommal hivatkozik Márki-Zay, ami 331 hivatkozásából – mely nem mind szakirodalomra mutat – 9,3%-ot tesz így ki. Ez ugyan nem expliciten tilos, ám közel sem elegáns.
Szintúgy érthetetlen a megjegyzés, miszerint „[a] Kádár-korszak konszolidációja után ez a folyamatos társadalmi nevelés nálunk hitelét vesztette – és ahogy a cserkészet mintájára alakított úttörőmozgalom kimúlt a rendszerváltás idejére – az iskolai és munkahelyi nevelés is abbamaradt. Míg korábban a szocializmus társadalom-átalakító törekvéseinek megfelelően az általános iskolától a munkahelyekig pozitív példákat állítottak a lakosság elé, ez a tevékenység a rendszerváltás éveiben a minimumra csökkent, és ma már csak az uniós programok PR-kampányaira szorítkozik – ez lényegesen kevesebb annál, mint amit az olyan individualista kultúrájú, de határozott jövőképpel rendelkező országok folytatnak, mint Franciaország vagy Kanada”. (130.). Ezek szerint a Kádár-korszak „pozitív példái” a munkahelyeken valamilyen méltatandó funkciót láttak el, amelyet ma már csak a „határozott jövőképpel” rendelkező országok folytatnak.
A tények ismeretében kevéssé állja meg a helyét Márki-Zay kijelentése, miszerint „[a] Kádár-rendszerben az ötvenhatosok kiengedése után már nem volt jellemző a politikai okokból kiszabott szabadságvesztés, és a rendszerváltással azután a kérdés elveszítette jelentőségét”. (155.).
Ellenpéldák idézése nélkül ez egy relativizáló megjegyzés, súlyos aránytévesztés.