„Néprajzi műveltségünk minden szelete, bizony gyógyír a sebeinkre,
lehetünk bár a világ bármelyik sarkában” – idézhetem most utólag Andrisnak is régi barátom, Hoppál Mihály szavait. Mert ott a meseillusztrációt idéző vár és várdomb tövében Mihály is eszembe jutott, aki annak idején szerencsésebb pályaválasztásként javasolta volt nekem a néprajzi stúdiumot. Diploma munkám nyomán ötlött fel tán benne ez a megoldás. Gyűjtéseim alapján egy bodrogközi pásztoremléket írtam le benne, bizonyára kissé naiv megközelítésben. Én azonban a kacérkodó színházi múzsát választottam, talán a prágai kis (de) „világszínházak” bűvöletében. Akkor és azóta sem meséltem el Andrisnak, hogy pár nemzedékkel korábban a bodrogközi pásztorok némelyike a sámánok módján még rostán dobolt a jószág feje fölött, így gyógyított vagy ártott a teheneknek és gazdáinak, és ennek az emléke fel-felvillant még Bodrogköz trianoni határ mögé szorult zugaiban a huszadik század vége felé is.
Annyi mindent nem mondtunk még el egymásnak. Pedig azóta Andris is bejárja a színház útjait, és hozzám is hasonló, rokonítható tapasztalatokat gyűjtött: Shakespeare műveit is tanulmányozza, az ógörög filozófusokat is böngészi, nyelvünk romlása ellen tüntetően ápolja a tájszólását, családi örökségét, hiába született ő már az anyanyelvünk rontó tévelygéseiben jeleskedő Pesten. Kalandozó világkutatása, ha bizony, és nem is olyan messziről, de rárímel az én határon túli kisvárosi indíttatásom abszurd vargabetűire.
Európa zagyva mozgalmai is hasonlóan zavarják Andris világát, mint engem. Ha a Zeusz-bika mégis megtorpanna, és Europe, ez az isteni dáma-szimbólum egy pillantást vetne a tükörben, bizony megriadna, vagy nem ismerne magára. Bizonytalanságban élünk, vagy mi lettünk bizonytalanok? Bizonytalanok, mint földrészünk sorsának kezdeteikor Szókratész, aki nem írt le, nem állított soha semmilyen tételt, tant – csupán kérdezett Athén piacain a járókelőktől, míg fel nem jelentették. Ismerős a történet? És végzetéül az ókori demokrácia toleránsan a végső bürökpohárral kínálta meg kora tán legizgalmasabb filozófusát...
Andris énekel, gyűjt, és tanulmányozza a népek hagyományait. És Andris mesél is. Olyan meséket, amikben ő is, mi is benne foglaltatunk.