A „francia” győzelemről és a horvát vereségről

2018. július 16. 8:39
Furcsa, ha egy dicsőséges nemzet nemzeti válogatottjának legjavát más népek fiai adják ki. A múló gloire jele.

Négy-kettőre kikapott az addig bulldózerként taroló horvát válogatott a vb-döntőben a franciáktól. Igaz, hogy két meccsen tizenegyesek döntötték el a továbbjutás sorsát, de a horvátok folyamatosan hihetetlen lélekjelenléttel focizták még vereségre álláskor is kispasszos játékukat.

A horvát foci ma a legélvezetesebbek közt van. Csak tanulni lehet tőlük. A döntőben a franciák tulajdonképpen csak kivártak, nemhogy nem játszottak élvezetesen, hanem szinte sehogy sem.

A focit gólra játsszák, és vasárnap délután a horvátok négy-kettőre kikaptak. Másodlagos ugyan, de mégis igaz, hogy ennek ellenére ők érdemelték volna meg játékuk alapján a győzelmet, a franciák nem sokat tettek ezért a vb-aranyért, még két gólt is tulajdonképpen ajándékba kaptak.

A foci játék, de mindig is tükrözte a politikai szembenállásokat, szimpátiákat. Sosem lesz l'art pour l'art játék, mindig túlmutat önmagán, akárcsak az olimpia. Ezért aztán a foci kapcsán helye van egyéb megfontolásoknak is.

A francia válogatott összetétele pedig azért el kell, hogy gondolkoztasson minket. A válogatottság alapja persze az állampolgárság, ami többé-kevésbé rendben is van. De mégiscsak furcsa, hogy a francia forradalommal és a felvilágosodás radikális ágával a világot „megajándékozó”, dicsőséges Franciaország válogatottjában erős kisebbségben vannak a ténylegesen franciák. Mintha az egykor nagy nemzet idegenlégiósokat bérelt volna fel, hogy a foci nevű játékot játssza helyettük. A horvátoknál viszont valóban horvátok játszottak. 

Ha egy válogatottban van egy-kettő más nemzetiségű, az sosem zavart. De ha látványosan más nemzetek, népek fiai fociznak egy nemzet, egy ország saját fiai (beleértve az őshonos nemzetiségeket is) helyett egy válogatottban, az mindig furcsa. 

Nyilván a válogatottsági alap akkor tiszta, ha jogilag egyértelműen meghatározható. Az pedig az állampolgárság, nem a nemzetiség és hasonlók. De azért valahogy mindig is zavaró volt, ha egy ország, egy nemzet nem saját magából (az országban őshonos népekből) állítja össze válogatottja legjavát. 

Talán ez jól mutatja Franciaország állapotát. És ha esetleg a horvátok húsz év múlva játszhatnának az aranyért, kérdés, hogy akkor lesz-e még olyan Franciaország, amit mi annak ismertünk, és el tud-e indulni a vébén.

Összesen 130 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Nekem sok liberális barátom van. Mindannyian a horvátoknak drukkoltak. Holott a horvátok sikerében döntő szerepet játszott a nemzeti büszkeség, a horvát zászló által ébresztett tisztelet és alázat, a hazafiság. Szóval csupa olyan fogalom, amely a liberális kánonban hovatovább szitokszó.

Ezzel szemben az ellenfél valódi "európai" csapat volt. Befogadó, multikulturális és toleráns.

Az lett volna a logikus szerintem, ha elkötelezett liberális barátaim a franciáknak, a "haladásnak", az "európai szellemnek" szurkolnak. És mégsem ez történt...

Válaszok:
marko11 | 2018. július 16. 9:56
lavor | 2018. július 16. 10:00

E tekintetben tényleg nem... Amúgy én nem képzelem őket, hanem ismerem. A barátaim, bármilyen furcsa is ez. Másképp gondolkodunk, de jóban vagyunk. Együtt szomorkodtunk a meccs után.

Válaszok:
pollip | 2018. július 16. 13:21

Megtekintem akár a magyar férfi kéziválogatott múlt és jelenbéli tagjait. Mi a véleményünk azokról, akik "nem tényleges" magyarokként játszottak és játszanak? Mi a véleményünk a nemzeti válogatottunkról, az mennyiben tekinthető magyarnak vagy nem magyarnak?

Van-e helye akár Otigba Kenneth-nek a magyar labdarúgó válogatottban, vagy Ő csak másodosztályú tag és rombolja a nemzeti tisztaságát?

"A rövid pályás gyorskorcsolyázó Liu Shaolin Sándor, Liu Shaoang, Knoch Viktor, Burján Csaba összetételű férfiváltó győzött 5000 méteren, megszerezte hazánk első aranyérmét a téli ötkarikás játékokon."

Ezentúl talán szégyenkeznünk kellene vagy mennyiben, hány százalékban tekinthetjük magunkénak, magyarnak ezen olimpiai aranyat?

és sorolhatnánk ...

Azért adott mélységeket elérve, már nagyon gáz ezen iránya haladni.

Válaszok:
hhonor | 2018. július 16. 9:29

Azért az elgondolkodtató, hogy adott dolgok csak most szúrnak szemet s most publikáljuk azokat, pedig a múltban is ott voltak, miközben magunk szemében sem érzékelünk adott tételeket.

Vajon miért ezen következetesség?

Befújok egy tizenegyest az egyiknek, nem fújok be a másiknak,
megadok egy lesgólt az egyiknek, kicsit szigorúbb vagyok a
másikkal és hivatkozom a VAR-ra, mint valami távoli, istenszerű,
megfellebbezhetetlen abszolút igazságra.

Így kell a csalást letolni a nép torkán. Az nem lehetséges, hogy
a multikulti kikapjon a szőke kékszemű nacionalista keresztényektől.

mire föl ez a nagy csodálkozás a szerző részéről?
a franciák, angolok, hollandok stb. évtizedek óta tele vannak színesbőrűekkel
így a nagy nyugati csapatok, válogatottak is régóta tele vannak színesbőrű, sőt, külföldi játékosokkal is
már a magyar csapatok is
amiből az érzékeny lelkületű szerző még egy-két idegent elvisel
szerintem viszont régóta röhejes, hogy pl. a klubcsapatok állománya játékos-börzén alakul, ahol egyáltalán nem számít a nemzetiség

A foci nem gólra megy.

A foci pénzre megy és ahol sok a pénz, ott előbb utóbb a politika is sok lesz.

a logikus az, hogy fociba nem keverünk politikát, ideológiát
és kívülállóként csak élvezzük a jó focit
némileg irigykedve persze
a horvátokat meg csodálva, hogy egy ilyen kis ország, egy rémes háború után ilyen messzi jut (anélkül, hogy minden faluba stadiont építettek volna)

Válaszok:
vendelin | 2018. július 16. 10:09

Az ember alapjáraton úgy van beprogramozva, ha egyéni érdekei nem fűződnek hozzá, akkor két fél párharcában általában a kisebb, gyengébb, esélytelenebb félnek szorít, és ez így van jól.:)

Egyébként tegnap egy elég tágas, ámbár szinte zsúfolt kocsmában néztem ismerősökkel a meccset, érdekes volt megfigyelni, hogy a francia góloknál mindig gyászos csönd volt, a horvát gólnál, főleg az elsőnél meg felrobbant a helyiség az örömtől.:)

Imádnivaló nép ez a magyar.:)

Egyetértek. De ha ezt így csináljuk, akkor a magyarfoci több évtizedes folyamatos kudarctörténetéből sem kellene kormányellenes ideológiát gyártani. Vagy Tóta W. és TGM "uraknak" sem kellene epét hányó ömlengéseket írni a világbajnokság kapcsán.

Helyes meglátás, pontos fogalmazás.
Csak egyetérteni tudok.

Volt egy dokumentum film, ami Afrika kínai gyarmatosításáról szól, abban van egy vicces részlet, ahogy a kínai építési vállalkozó kiosztja az afrikai munkavezetőt, hogy hiába hagytak itt az európaiak számos technológiát, az afrikaiak elhanyagolták, módszeresen lepusztítottak mindent, amit készen kaptak.

A fejére olvassa, hogy Afrika azon részén a 30-as években jobb vasúthálózat volt, mint akkoriban Kínában, aztán hasonlítsuk össze a mai állapotokkal.:DD

Vannak kellemetlen igazságok, a feketék gyorsan és kitartóan tudnak futni, ugyanakkor másból kevesebb jutott nekik...hajjaj.:S

Az azért túlzás, hogy nincs fehér (a 23-as keretből van 4-5:D), de az igaz, hogy a modern futball egyre inkább hasonlít egy atlétikai eseményre - hosszú, és rövid táv futás, mint egy technikás, látványos labda játékra, és ez a futballban növekvő feketék számának is betudható.
(Minden alárendelődik a fizikumnak, abban pedig a feketék jobbak)

Ma már nincsenek maestro-k, nincsenek klasszikus 10-esek, viszont vannak gyors futók, meg tankok.

Nana.

FIGYELEM!
Volt már, hogy FRANCIÁKAT IS ZAVART.
Például 2007-ben egy bizonyos Georges Freche nevű jogtörténészt és szocialista képviselőt, aki a feketék arányát kifogásolta a válogatottban
(ki is zárták a pártból).
DE
később 2011-ben a francia fociszövetségben is volt egy különös ügy:

"...az egyik francia honlap, a Mediapart beszámolója, amely azzal vádolta a Francia Labdarúgó-szövetséget (FFF), hogy egy tavaly novemberi megbeszélésen felvetette: korlátozni kellene a fekete és arab fiatalok létszámát az utánpótlás-központokban.

A megbeszélésen jelen volt többek között a nagyválogatottat irányító Laurent Blanc, az U21-es csapat szakvezetője, Erick Mombaerts, illetve az U20-as együttes edzője, Francis Smerecki is. A Mediapart a cikkében részletesen leírta az elhangzottakat, többek között azt is, hogy Blanc kijelentette: "Úgy tűnik, hogy rendre ugyanolyan típusú focisták kerülnek ki az utánpótlásunkból: nagyok, erősek, jó fizikumúak. És kik azok, akikre ez elsősorban jellemző? A feketék. Ez így van, ez tény" - mondta állítólag a szövetségi kapitány. Smerecki ugyanakkor már a kvóta bevezetésének az ötletét is szégyenteljesnek és diszkriminatívnak nevezte a Mediapart dokumentuma szerint."

Teljes cikk:
http://www.origo.hu/sport/futball/20110504-sajat-erdekeit-akarta-vedeni-a-rasszizmussal-vadolt-francia-futballszovetseg.html

Szilvaynak egyébként (ebben a cikkében) igaza van.

Állítólag az a Pussy Riot (idióta feministák) Putyin-ellenes politikai akciója volt...szerencsétlen nyomorékok.

jogos észrevétel
de ma már a paródia komment, sok esetben alig különböztethető meg a "komolytól"

kár is folytatni
az igazi fideszest ma már alig érdeklik a tények

Messi egy egyedi eset, ilyen ember még sosem volt, és talán nem is lesz, unikornis, nem feltétlenül szerencsés rá úgy tekinteni, mint klasszikus 10-es.
Modric valóban az, de ő is már elmúlt 30, valószínű ez volt az utolsó VB-je.

Ahogy abban sincs vita, hogy a futball technika, taktika, erőnlét, de mintha a technika háttérbe szorult volna (vagy inkább ki a szélre).
Nézd meg a Premier League top csapatainak kezdőit, ha arról van szó, hogy a középpályán kinek biztosítsunk helyet, egy kreatív játékosnak, vagy egy terminátornak, akkor minden esetben a terminátorra esik a választás. (kivéve a Man. City-t ugye Guardiaola felfogása miatt).

A technika kiment a szélre:
Neymar, CR7, Messi (Barca), Hazard, Salah...
Középen meg marad a darálás, meg a biztonsági rövid passzok.

Attöl is függ, a liberalizmust hogy értjük? Biztosan nem liberálfasiszták a barátaid:-)

Ott a baj Gergely, hogy a válogatott összetétele sajnos elég jól leképezi a mai francia etnikai helyzetet. Ha sétálsz kicsit Párizsban hamar rájössz. Szóval de, sajnos ma már ezek a "franciák", akkor is ha Moldova "Verhetetlen 11"-e jut róluk az ember eszébe.

Vajon az is zavarja a cikk szerzőjét, hogy a felcsúti csapatban nem a Puskás akadémia neveltjei nyüzsögnek, hanem vásárolt játékosok?
Csak kérdezem.

Amúgy: a horvátok jobban játszottak, sőt, a belgák is.
Én pedig amióta nincs magyar foci annak a csapatnak drukkolok, amelyiknek a játéka jobban tetszik.

"A franciák kezdő csapatában egy kameruni születésű volt, a horvátoknál egy svájci és egy bosnyák, tehát a honosítást a horvátok nyerték! Kérem, hogy bárki járjon ez után mielőtt bármit is írna!"

Utánajártam.
Nos, a horvát válogatottban nincs se "bosnyák", se "bosnyák születésű" honosított játékos.
Bosznia-Hercegovina, mint önálló ország, 1992 óta létezik. Ebből az önálló országból származó, honosított játékosa nincs a horvát válogatottnak, egy sem.
Az idősebb horvát játékosok természetesen az akkor még létező Jugoszláviában, annak is a horvát tagköztársaságában születtek, két kivétellel.
A jugoszláv tagköztársaság Bosznia-Hercegovinában, horvát szülőktől született Corluka (1986, Derventa) és Lovren (1989, Zenica). A polgárháború miatt a Corluka- és a Lovren-család Horvátországba menekült. Ezt a két játékost "bosnyák", "bosnyák születésű" honosítottnak mondani ugyanolyan BAROMSÁG, mintha valaki pl. Arany Jánost "román születésű"-nek mondaná.

Hmmmmm!

Teljesen rossz úton jársz.
A cigányok nagy része pontosan a török haderőt követte az ország megszállása idején/után, így kerültek - és maradtak - magyar területen.

Én is ezt írtam volna nagyjából.

Szerinted? Mikor értettünk mi egyet? :)

"35-70 évvel görög nyelvű keresztények írták." Hú, bakker!

A főpap folytatta: „Esküvel kényszerítlek az élő Istenre, mondd meg, te vagy-e a Messiás, az Isten Fia?” 64„Magad mondtad – felelte Jézus. – De mondom nektek, mostantól látni fogjátok az Emberfiát, amint a Hatalom jobbján ül, és amint majd eljön az ég felhőin.” A főpap erre megszaggatta ruháját s felkiáltott: „Káromkodott! Mi szükségünk van még tanúkra? Magatok is hallottátok a káromkodást. Mi a véleményetek?” „Méltó a halálra!” – kiabálták. Aztán szembeköpdösték, és ököllel verték, mások arcul ütötték, és közben kérdezgették: „Találd ki, Messiás, ki ütött meg!”
Mt 26, 64-68

Erre egyszerre közbevágtak: „Tehát te vagy az Isten Fia?” Ő pedig ezt mondta nekik: „Ti mondjátok, hogy én vagyok.” „Mi szükségünk van még tanúkra? – mondták erre. – Magunk hallottuk a saját szájából.”
Lk 22,70-71

Erre középre állt a főpap, s ezt a kérdést intézte Jézushoz: „Semmit sem válaszolsz azokra, amit ezek felhoznak ellened?” De ő hallgatott és nem felelt semmit. A főpap újra kérdezte, és ezt mondta: „Te vagy a Messiás, az áldott (Isten) Fia?” Jézus így válaszolt: „Én vagyok. És látni fogjátok, hogy az Emberfia ott ül a hatalom jobbján, és eljön az ég felhőin.” A főpap erre megszaggatta ruháját s felkiáltott: „Mi szükségünk van még tanúkra? Hallottátok, hogy káromkodott. Mi a véleményetek?” Mind méltónak ítélték a halálra. Ekkor némelyek kezdték leköpdösni, aztán arcát letakarva ököllel verték, s közben kérdezgették: „Találd el, ki az!” Még az őrség tagjai is arcul verték.
Mk 14, 60-65

Márk evangéliuma a 60-as évek végén, de 70-re már kész volt.
Semmi jel sem mutatja, hogy Jeruzsálem 70-ben bekövetkezett pusztulásának konkrét részleteit ismerné.

János evangéliuma az első század utolsó éveiben készült.

De nem ez a problémám az írásoddal, természetesen nem az évszámok. Hanem ez:
"Azaz görög nyelvű keresztények írták őket."

Máté zsidókeresztény volt és zsidókeresztény olvasóinak írta.
Eredetileg héberül, - arámul - írta meg az evangéliumát és ennek görög fordítása, amit használunk, de ez nincs meg, úgyhogy lehet, hogy egy feljegyzés gyűjtemény volt arámul.

Márk is zsidókeresztény volt, görögül beszélő pogánykeresztény közösségnek írta evangéliumát.
Látszik rajta, hogy az őskeresztény igehirdetők többsége, zsidó származású.
Elsajátították ugyan a görög köznyelvet, a kojnét a szemita beszéd, és gondolkodásmód azonban erősen rányomja bélyegét a nyelvezetükre. És Márk sem olyan született jótollú író, aki ezt a szemitizmusokkal terhelt görög szöveget elegáns görög irodalmi alkotássá tudná tenni.
Márk evangéliumában a nem irodalmi görög nyelvre átültetett leírások megőrizték az erős szemita nyelvezetet. Ezért a stílusában is a legszegényesebb az evangéliumok között.

Lukács pogánykeresztény volt és igazi görög nyelven írt.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés