Kulisszák mögött: így készült a Szörényi Levente-interjú

A Mandiner új videósorozatában nem csak a múlt került szóba: a zeneszerző élesen fogalmazott a jelenről is.

Tárgyszerű, komoly szakismerettel készült listánk jelentős segítséget nyújthat a diákoknak és a szüleiknek egyaránt. Valamint az iskolák nemes versengését is fokozhatja.
Hosszú ideig egyszereplős volt a magyar középiskolai rangsorok piaca, ez most megváltozik: lapunk tulajdonosa, Magyarország egyik legátfogóbb tehetséggondozó műhelye, a felső tagozatosoktól a doktoranduszokig szinte mindenfajta diákkal foglalkozó Mathias Corvinus Collegium is belép.
Ez nem kritika az eddigi, ismert és népszerű rangsorral szemben – hanem egy új szempont megjelenése.
Hiszen a verseny, ahogy az élet minden területén, ennek a piacnak is hasznára válik.
A Mathias Corvinus Collegium tizenhét magyarországi képzési helyszínen, azaz két kivétellel minden vármegyében folytatja Középiskolás programját,
így testközelből, még a középiskolai képzés alatt gimnáziumok százainak tanulóival találkozik – az Egyetemi programot kínáló budapesti, debreceni, győri, miskolci, pécsi és szegedi képzési központok pedig az egyetemekhez hasonlóan azokat a diákokat képzik tovább, akiket az ország középiskolái kibocsátanak. Ez a többéves, folyamatos, több ezer diákkal zajló élő kapcsolat, valamint a három unikális, hét indikátoron mért szempont – a középiskolák népszerűsége, oktatómunkájuk eredményessége és a tehetséggondozás sikere – kölcsönöz a rangsornak
olyan hozzáadott értéket, amely eddig hiányzott a magyar oktatáspolitikai diskurzusból.
Az Oktatási Hivatallal együttműködésben készült rangsorunk további újdonsága, hogy nem az elmúlt tanév adataira alapozó listát mutat be novemberben, hanem a folyó tanév friss adatait feldolgozva kínál útmutatást a középiskola-választáshoz februárban, a felvételi szezon közepén. Hangsúlyosan építettünk arra a felismerésre, hogy a középiskola értéke nem mérhető mindössze a felvételi, a kompetenciamérés és a négy kötelező érettségitárgyból teljesített vizsgák eredményeinek összevetésével.
A gimnázium ennél messze többről szól.
Arról, hogy a közösségben a diák képes-e kompetenciáit kibontani, amiben jó, abban még jobbá válni, amiben nehézségei vannak, ott kap-e értő támogatást. Arról, hogy inspirálódnak-e a diákok arra, hogy az OKTV-n részt vegyenek, és ott érjenek el nagy sikereket, hogy emelt szintű érettségit választva javítsák felsőoktatási esélyeiket. És a szubjektív, puha, emberi, egzakt módon nem mérhető szempontok összességéről, amely arra indítja a szülőket, hogy tömegesen válasszák egy gimnázium ajánlatát a környéken elérhető többi gimnáziumé helyett. Ezt – mivel magukat a szempontokat pontosan azonosítani lehetetlen – mérjük a túljelentkezéssel és az első helyen jelentkezők arányával.
A rangsor nem mellőzi a kemény mérőszámokat sem:
hangsúlyosan figyelembe vesz középiskolai és felsőoktatási felvételi, kompetenciamérési, érettségieredményeket, hisz ezt a szakma nem is engedné másképp. Ugyanakkor tudjuk, hogy egy igazán jó, életre nevelő iskolának mikrokozmosza, klímája, híre van, amely eredményekben nem mérhető – csak abból látható, hogy valami oknál fogva csak úgy tódulnak be kapuin a környékbeli szülők.
Egykor a német–magyar Kossuth Lajos Gimnáziumban koptattam a padot, ahol olyan tanárokra és barátokra tehettem szert, akik életre szóló támogatást adtak, ezek nélkül se heidelbergi diák, se lelkes magyarországi kollégiumszervező nem lehettem volna.
Azt is tudom, hogy mit nem mér egyetlen rangsor sem: hogy pontosan mi történik, amikor a tanár becsukja az osztályterem ajtaját, és megkezdi az órát.
Hiszen könnyen meglehet, hogy a mi hierarchiánkba nem került be iskola, ahol a legnagyszerűbb rajztanár vagy kémiatanár lesz sorsdöntő pozitív hatással a diákjaira. S tudom azt is, hogy a legfontosabbat nem feltétlen az iskolában tanuljuk meg, azt, amit Nyilas Misi kívánt a fejekbe vésni: légy jó mindhalálig.
Ám tárgyszerű, komoly szakismerettel készült listánk jelentős segítséget nyújthat a diákoknak és a szüleiknek egyaránt. Valamint az iskolák nemes versengését is fokozhatja. Reméljük, így lesz.
Nyitókép: Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Fotó: Picasa