Hosszú ideig egyszereplős volt a magyar középiskolai rangsorok pia­ca – ez most megváltozik

2025. február 06. 09:02

Tárgyszerű, komoly szakismerettel készült listánk jelentős segítséget nyújthat a diákoknak és a szüleiknek egyaránt. Valamint az iskolák nemes versengését is fokozhatja.

2025. február 06. 09:02
Szalai Zoltán

Hosszú ideig egyszereplős volt a magyar középiskolai rangsorok pia­ca, ez most megváltozik: lapunk tulajdonosa, Magyarország egyik legátfogóbb tehetséggondozó műhelye, a felső tagozatosoktól a doktoranduszokig szinte mindenfajta diákkal foglalkozó Mathias Corvinus Collegium is belép.

Ez nem kritika az eddigi, ismert és népszerű rangsorral szemben – hanem egy új szempont megjelenése.

Hiszen a verseny, ahogy az élet minden területén, ennek a piacnak is hasznára válik.

A Mathias Corvinus Collegium tizenhét magyarországi képzési helyszínen, azaz két kivétellel minden vármegyében folytatja Középiskolás programját,

így testközelből, még a középiskolai képzés alatt gimnáziumok százainak tanulóival találkozik – az Egyetemi programot kínáló budapesti, debreceni, győri, miskolci, pécsi és szegedi képzési központok pedig az egyetemekhez hasonlóan azokat a diákokat képzik tovább, akiket az ország középiskolái kibocsátanak. Ez a többéves, folyamatos, több ezer diákkal zajló élő kapcsolat, valamint a három unikális, hét indikátoron mért szempont – a középiskolák népszerűsége, oktatómunkájuk eredményessége és a tehetséggondozás sikere – kölcsönöz a rangsornak

olyan hozzáadott értéket, amely eddig hiányzott a magyar oktatáspolitikai diskurzusból.

Az Oktatási Hivatallal együttműködésben készült rangsorunk további újdonsága, hogy nem az elmúlt tanév adataira alapozó listát mutat be novemberben, hanem a folyó tanév friss adatait feldolgozva kínál útmutatást a középiskola-választáshoz februárban, a felvételi szezon közepén. Hangsúlyosan építettünk arra a felismerésre, hogy a középiskola értéke nem mérhető mindössze a felvételi, a kompetenciamérés és a négy kötelező érettségitárgyból teljesített vizsgák eredményei­nek összevetésével.

A gimnázium ennél messze többről szól.

Arról, hogy a közösségben a diák képes-e kompetenciáit kibontani, amiben jó, abban még jobbá válni, amiben nehézségei vannak, ott kap-e értő támogatást. Arról, hogy inspirálódnak-e a diákok arra, hogy az OKTV-n részt vegyenek, és ott érjenek el nagy sikereket, hogy emelt szintű érettségit választva javítsák felsőoktatási esélyeiket. És a szubjektív, puha, emberi, egzakt módon nem mérhető szempontok összességéről, amely arra indítja a szülőket, hogy tömegesen válasszák egy gimnázium ajánlatát a környéken elérhető többi gimnáziumé helyett. Ezt – mivel magukat a szempontokat pontosan azonosítani lehetetlen – mérjük a túljelentkezéssel és az első helyen jelentkezők arányával. 

A rangsor nem mellőzi a kemény mérőszámokat sem:

hangsúlyosan figyelembe vesz középiskolai és felső­oktatási felvételi, kompetenciamérési, érettségieredményeket, hisz ezt a szakma nem is engedné másképp. Ugyanakkor tudjuk, hogy egy igazán jó, életre nevelő iskolának mikrokozmosza, klímája, híre van, amely eredményekben nem mérhető – csak abból látható, hogy valami oknál fogva csak úgy tódulnak be kapuin a környékbeli szülők.

Egykor a német–magyar Kossuth Lajos Gim­náziumban koptattam a padot, ahol olyan tanárokra és barátokra tehettem szert, akik életre szóló támogatást adtak, ezek nélkül se heidelbergi diák, se lelkes magyarországi kollégiumszervező nem lehettem volna.

Azt is tudom, hogy mit nem mér egyetlen rangsor sem: hogy pontosan mi történik, amikor a tanár becsukja az osztályterem ajtaját, és megkezdi az órát.

Hiszen könnyen meglehet, hogy a mi hierarchiánkba nem került be iskola, ahol a leg­nagyszerűbb rajztanár vagy kémiatanár lesz sorsdöntő pozitív hatással a diákjaira. S tudom azt is, hogy a legfontosabbat nem feltétlen az iskolában tanuljuk meg, azt, amit Nyilas Misi kívánt a fejekbe vésni: légy jó mindhalálig. 

Ám tárgyszerű, komoly szakismerettel készült listánk jelentős segítséget nyújthat a diákoknak és a szüleiknek egyaránt. Valamint az iskolák nemes versengését is fokozhatja. Reméljük, így lesz. 

Nyitókép: Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Fotó: Picasa

Összesen 57 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Mates
2025. február 08. 11:56
"Hosszú ideig egyszereplős volt a magyar középiskolai rangsorok pia­ca" ???
bagoly-29
2025. február 06. 19:43
folyt. S ez már a 8. osztály után is megtörténhet! DE az elit gimnáziumok a "zsenikre" hajtanak rá, őket futtatják s aztán csodálkoznak, hogy nem váltják be az ígéreteket! S nem változik a helyzet a felsőoktatásba kerülésnél sem, ahol a hozott/kapott pontszámok alapján válogatnak az egyetemek/főiskolák. S mig a testnevelésire nem jut be egy sánta, nyápic, vagy a színművészetre egy dadogó/pösze, a zeneművészetire egy botfülű, addig ott ahol nincs tényleges képességfelmérés, bárki a hozott pontszámok alapján. S mivel a lányok rendszerint jobb pontvadászok a fiúknál, lassan elnőiesednek a szakmák. Viszont a karrierjüket építő lányok, ezt nem akarják veszélyeztetni gyerekszüléssel/neveléssel, nyivákolhatunk a demográfiai mutatók láttán! Így sikerül a felszínen tartani a középszerűséget s lemondani az igazi tehetségekről. Kinek jó ez?
bagoly-29
2025. február 06. 19:34 Szerkesztve
Van még egy megjegyzésem, több évtizedes tanári tapasztalatból. A tanulóknak nem egyforma az érési folyamatuk. Egyrészt a lányoké gyorsabb mint a fiuké, másrészt mindkét nemnél vannak korán -és későn érők! A kitűnő tanulók az iskola befejezésére kifáradhatnak, sőt kiéghetnek s utána már nem sokra viszik. Ugyanakkor az addig közepesek elkezdik kinőni magukat s simán lehagyhatják a "zseniket".
2025. február 06. 18:27 Szerkesztve
A gimnáziumokat a hozzáadott érték alapján kellene mérni , és nem csak a kibocsátás alapján , miért is : t.i. a legjobbak elszívják már induláskor / 8. után felvételi / a legjobbakat, aztán ettől lesznek ők a legjobbak ! Próbálják meg u.ezt kihozni a "középszintű" alapanyagból !
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!