Regős: ezer szállal kapcsolódik Magyarországhoz a német gazdaság
A második fontos szempont a hazánkban lévő német vállalatok szerepe – emelte ki Regős Gábor. A német gazdaság helyzete ezekre két irányból hat: egyrészt mivel ezen vállalkozásoknak a német piac jelentős felvevőpiacuk, ezért ebből a szempontból meghatározó a német gazdasági helyzet. Másrészt pedig az itteni vállalkozások helyzete szempontjából meghatározó, hogy az anyavállalat mennyire innovatív, mennyire versenyképes a terméke, illetve hogy mennyire tud piacot szerezni. A német vállalatok szerepe a magyar gazdaságban tehát jelentős, a példák közismertek – gondolhatunk a nagy autógyártókra vagy az ő beszállítói láncuk egyes elemeire. Ezek a vállalkozások jelentős foglalkoztatási hatással is bírnak – több mint 220 ezer fő dolgozik náluk, ami a versenyszférában dolgozók mintegy tizede – és akkor még nem számoltam az ő beszállítóikat. Ennek megfelelően gazdasági szerepük is jelentős, a teljes hozzáadott érték körülbelül 6 százaléka. Tegyük hozzá:
ebben az esetben a keleti nyitás már sikeresebb volt, az elmúlt években a külföldi beruházások diverzifikáltabbá váltak.
A harmadik szempont a Németországban dolgozó magyarok kérdése. Számuk szintén nem elhanyagolható, az Eurostat adatai szerint tavaly 376 ezer magyar állampolgár élt más EU tagországokban, több mint felük (194 ezer fő) Németországban. A német gazdasági helyzete ezen a csatornán keresztül szintén gyakorolhat hatást a magyar gazdaságra – például a hazautalások nagyságán keresztül.
E három irányhoz jöhet bónuszként egy negyedik, ami nem egy közvetlen függés: a német gazdaság nem csak közvetlenül hat a magyar gazdaságra, de mivel az Európai Unió legnagyobb gazdasága és a térség országainak egy kiemelkedő partnere, a német gazdaság teljesítménye hat az unió egészére és így hat a többi régiós országra, ami persze ismét visszahat ránk.
Az összesen négy szempont alapján látható, a magyar gazdaság a némethez ezer szállal kapcsolódik, ez a függés semmiképpen nem tud lecserélődni – már csak a földrajzi helyszín miatt sem.
Regős Gábor példának a kínai BYD autógyárat említette: bár ez látszólag a német függés csökkentését jelenti, valójában azonban a helyzet bonyolultabb, hiszen Kína azért is hozza ide a gyárat, hogy az EU-n belül előállítva a terméket az uniós piacra tudjon értékesíteni – például Németországba. A gazdasági semlegesség tehát nem tudja teljesen megoldani a német gazdaság stagnálásából adódó problémákat, hiszen ez például a BYD-t is a beruházás lassítására készteti – mutatott rá.
Ettől a német piac számunkra továbbra is elsődleges lesz, amit ott el tudunk adni terméket vagy szolgáltatást, azt ott el kell adni.
Ezt tudják kiegészíteni az egyéb piacok – itt példaként a közép-ázsiai országokat vagy a Balkánt hozta fel a vezető közgazdász. A gazdasági semlegesség inkább arra jó, hogy bővítse a magyar gazdasági kapcsolatokat és ezáltal érjen el növekedést.