Döntöttek a szlovákok: katonákat küldenek a válság kellős közepébe
„A feszültség fokozódása érezhető” – mondta a szlovák védelmi miniszter.
A turisztikai szektort is súlyosan érinti a háború miatti gazdasági és energiaválság. Nem képeznek kivételt a felső kategóriás éttermek sem, arról kérdeztük őket, hogyan tudják felvenni a harcot az egekbe szökő árak ellen és ebből észrevesz-e bármit a vásárló.
Sokan gondolnák, hogy a felső kategóriás éttermek könnyű, hatalmas profittal dolgoznak, így könnyen átvészelik a háború miatti gazdasági és energiaválságot. Megkerestük az ország legpatinásabb éttermeit, hogyan tudnak megküzdeni a helyzettel. A legtöbbjük arról számolt be, hogy
A két Michelin-csillaggal is rendelkező Stand étteremvezető-helyettese, Vajda Zsófia a Mandinernek elmondta, hogy a jelenlegi energiakrízis során náluk drasztikus változtatásokat nem kellett eszközölni.
A Stand25 Bisztróban már a nyitás előtt olyan energetikai rendszereket alakítottunk ki, amelyek ma hatványozottan segítik a működésünket”
– fogalmazott, majd úgy folytatta, az étteremben az összes légtechnikai rendszer, a mosogatási technológiájuk és a hővisszanyerő berendezéseken túl a mozgásérzékelős LED-es világítás segíti őket a mostani helyzetben.
A Mandiner megkeresésére kijelentette, a Stand Étterem a korábbiaktól eltérően jelenleg nincs nyitva szerdán,
így az emberhiány miatt szűkítettek a nyitva tartáson.
Elárulta, hogy –a szakmában amúgy nem egyedülálló módon– éttermük munkaerőhiánnyal küzd, szűk csapattal dolgoznak, aminek jelenleg az iparágban a pandémia alatt bekövetkezett változások az okai, ugyanakkor az emelkedő rezsiárak miatt nem kellett sem az étteremben, sem a bisztróban szűkíteni az étlapot és változtatni a személyi felállásokon.
Bármi történik, az a célunk, hogy bármilyen nehézséggel nézünk is szembe, vendégeink ebből semmit se tapasztaljanak”
– közölte.
Ugyanezen a véleményen van az idén 40 éves Zsidai Gasztronómiai Csoport vezetője is. Zsidai Roy portálunknak kifejtette, az energiaválság egy olyan, rajtunk teljesen kívülálló ok, amire egyszerűen nincs ráhatása az embernek.
Szinte csak attól függ, hogy valaki túl tudja-e élni a mostani időszakot, hogy időben tudott-e szerződni az energia-kereskedőkkel. Állítása szerint az éttermek nagy része azért van jelenleg bajban, mivel erre sokan nem készültek előre, nyilván nem is készülhettek, hiszen senki nem tudta, hogy így megugranak majd az energiaárak.
– mesélte.
Az üzletcsoport vezetőjétől megtudtuk, hogy éttermeik – melyek leginkább a magasabb szintű vendégszegmensre, üzletemberekre, tehetős külföldiekre vannak kalibrálva–, annyi áremelést végre tudtak hajtani az inflációs emelkedésen felül, hogy a jövő évet nullszaldósan ki tudják majd húzni.
Az éttermeikben, a Pest-Budában, a Pierrotban és többek között a Spílerben az okozza most a fejtörést, hogy a megemelkedett árszínvonal mellett az árbevétel megmarad-e, magyarul betérnek-e majd a vendégek ilyen árak mellett is.
Eljuthatunk egy olyan szintre is, hogy emelgethetjük az árakat, ha egyszer nem jönnek a vendégek egy idő után. Ha nincs vendég, nem oldjuk meg a feladatot”
– fogalmazott, majd hozzátette, hirtelen londoni vagy tokiói árakat nem lehet alkalmazni, mert akkor egyszerűen a vásárló nem tér be.
Hasonló választ adott az árszinttel kapcsolatos kérdésünkre a két Michelin-csillagos Stand is, mely szerint az áremelkedés a színvonalon nem szabad, hogy látszódjon.
Nyilván az, hogy van olyan alapanyag, amelynek 70 százalékkal emelkedett az ára, a 25-50 százalékos áremelkedés pedig teljesen általános, nagyon megnehezíti a helyzetünket, hiszen nem emelhetjük az árakat heti rendszerességgel – közölték.
Szerencsére eddig tudtuk folytatni működésünket viszonylag moderált áremeléssel”
– fogalmaztak.
A Stand lapunknak küldött válaszában hosszan írt arról, hogy az éttermük célja, hogy folyamatosan a lehető legmagasabb színvonalat biztosítsák. „Ha ez nem így lenne, ha nem tudnánk a magunk számára meghatározott szintet hozni, nem lenne értelme nyitva tartanunk” – válaszolták.
A Covid után ez a mostani válság borzasztó. Túl sok krízis jött egymás után”
– közölte a Zsidai csoport vezetője, aki pesszimista a szektor jövőjét illetően, úgy gondolja, hogy azok az éttermek, melyek a járványt követően nyitva tudtak tartani, már felélték korábbi megtakarításaikat és tart attól, hogy a mostani energiaválságot sok vendéglátóipari egység már nem fogja kibírni.
Nyitókép: Mátrai Dávid/Mandiner