A kínai BYD meggondolta magát: ez komolyan érinti a szegedi gyárát is

A magyarországi üzem mintegy 4,5 milliárd dollárból valósul meg, és évi mintegy 200 ezer járművet fog gyártani 2025 végétől, a teljes termelést 350 ezer darabra tervezik.

„Az utasok által érzékelt szolgáltatási színvonalat mihamarabb növelni kell” – fogalmaz jelentésében a jelentésben a BKV.
Egy kiszivárgott belső jelentés szerint a BKV saját maga állapította meg, hogy a főváros által részben bérelt, részben megvásárolt új autóbuszok önmagukban csupán arra elégségesek, hogy az alapvető, napi üzemeltetési feladatokat fedezni tudják – mutat rá szerdai cikkében a Világgazdaság, mint írják: „a BKV-buszok több mint kétharmada kohószökevény”.
Mint arról közösségi oldalán Karácsony Gergely is beszámolt, új Mercedes-Benz autóbuszok állhatnak szolgálatba a fővárosban.
„A szűkös gazdasági lehetőségek ellenére nagy öröm számunkra, hogy ezek a járművek forgalomba állhatnak. A BKV még mindig a legmeghatározóbb szolgáltató a közösségi közlekedésben, és ezt a pozícióját minden körülmények között meg is szeretné őrizni” – fogalmazott (a BKK weboldala szerint. Kapcsolódó részlet a lenti képen).
Karácsony Gergely, valamint a BKV öröme kapcsán azonban érdekesség, hogy a fentebb említett jelentés szerint mostanra a járműállomány gerincét mintegy félezer, még a 2000-es évek közepén beszerzett 10-20 éves dízel autóbusz adja. Ebből fakad az a következmény, hogy
– mutat rá a Világgazdaság. Mint írják: ráadásul a jelentés kiemeli, hogy „a használtan beszerzett, vagy bérelt autóbuszokból álló, egyre inkább szétaprózódott flotta fenntartása csupán a BKV gumikerekes üzletágának kényszerű fenntartásához elegendő.”
De a jelentés rámutat arra is:
az utasok által érzékelt szolgáltatási színvonalat mihamarabb növelni kell
annak érdekében, hogy a lakosság az egyéni autóhasználattal szemben az autóbuszokra önként választható alternatívaként tekinthessen”. Hozzáteszik: „az utasaink által érzékelt szolgáltatási színvonal olyan, mint amit a flotta leggyengébb járműegyede közvetíteni képes az ügyfelek számára.”
Cikkünk megjelenését követően a BKV válaszolt kérdéseinkre.
A szervezet lapunknak érkezett válaszát az alábbiakban változtatások nélkül közöljük:
„A BKV Zrt. autóbusz-állomány frissítésének egyetlen fenntartható módja, hogy az új járművek folyamatosan és kiszámítható ütemben érkezzenek. Ennek éves költsége több milliárd forint.
Az elmúlt évtizedekben – a szükséges források – eseti jelleggel tették lehetővé új járművek beszerzését.
A járművek hasznos élettartama 8-10 évre tervezett (ennek flottánk fele eleget tesz). A metrópótlás végeztével pedig járműparkunk tovább frissül. Az optimális élettartam elérése érdekében a mindenkori flotta 10-12%-át kellene évente új járművekkel megújítani. Ennek figyelembevételével 2023-ban mintegy 89-107 db jármű beszerzését lehet tervezni.
Sajnos a beruházási forrásaink nem tesznek lehetővé ilyen mértékű beszerzéseket, illetve a hitelfelvétel lehetősége sem adott.
Kiemelendő, hogy a bérleti díjak a beszerzési és a finanszírozási költségeket, illetve az üzemeltetési terhek egy jelentős hányadát együttesen tartalmazzák. Tehát az egyéb beruházási költségekkel - a VG.HU cikkének eszmefuttatásával szemben - közvetlenül nem összehasonlítható.
Ne feledjük: az új autóbuszok érkezésével ugyanakkor a szolgáltatási színvonal érdemben növekszik, hiszen immár a BKV Zrt. minden autóbusza alacsonypadlóssá és klimatizálttá válik.
A Fővárosi Közgyűlés a BKV Zrt. hosszútávú megoldást jelentő konzekvens és rendszeres járműbeszerzéseinek első lépéseként 2021-ben 30 milliárd forint értékű fejlesztési hitelkeret igénybevételét engedélyezte Társaságunk számára, amelyhez egyúttal a Kormány hozzájárulását is megkérte. További pozitív döntés hiányában azonban ezzel a lehetőséggel nem tudtunk élni. A fejlesztési hitel igénybevételével akkori árfolyamon 300 db jármű beszerzése vált volna megvalósíthatóvá.
A jelenleg rendelkezésre álló beruházási forrásaink erejéig törekszünk az új járműbeszerzésekre, azonban a tervezhető mennyiség kevesebb.”
***
A Világgazdaság teljes cikkét a témában ide kattintva olvashatja.
Nyitókép: Karácsony Gergely FB-oldala