„Halottnak a csók” a főváros 135 új busza: arcpirító jelentés szivárgott ki a buszállomány állapotáról

2022. október 19. 12:13

„Az utasok által érzékelt szolgáltatási színvonalat mihamarabb növelni kell” – fogalmaz jelentésében a jelentésben a BKV.

2022. október 19. 12:13
null

Egy kiszivárgott belső jelentés szerint a BKV saját maga állapította meg, hogy a főváros által részben bérelt, részben megvásárolt új autóbuszok önmagukban csupán arra elégségesek, hogy az alapvető, napi üzemeltetési feladatokat fedezni tudják – mutat rá szerdai cikkében a Világgazdaság, mint írják: „a BKV-buszok több mint kétharmada kohószökevény”.

Nagy öröm” a BKV számára a 135 új busz

Mint arról közösségi oldalán Karácsony Gergely is beszámolt, új Mercedes-Benz autóbuszok állhatnak szolgálatba a fővárosban.

A buszok átadásakor Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója elmondta: összesen 135 új busz áll forgalomba, amelynek egy része (100 db) bérleti, más része (35 db) pedig adásvételi konstrukcióban érkezik a fővárosi utakra.

A szűkös gazdasági lehetőségek ellenére nagy öröm számunkra, hogy ezek a járművek forgalomba állhatnak. A BKV még mindig a legmeghatározóbb szolgáltató a közösségi közlekedésben, és ezt a pozícióját minden körülmények között meg is szeretné őrizni” – fogalmazott (a BKK weboldala szerint. Kapcsolódó részlet a lenti képen).

Fotó: Képernyőkép, BKK.hu
Fotó: Képernyőkép, BKK.hu

Kérdés, hogy 135 korszerű jármű megoldja-e a fővárosi buszállomány problémáit

Karácsony Gergely, valamint a BKV öröme kapcsán azonban érdekesség, hogy a fentebb említett jelentés szerint mostanra a járműállomány gerincét mintegy félezer, még a 2000-es évek közepén beszerzett 10-20 éves dízel autóbusz adja. Ebből fakad az a következmény, hogy

az ezerdarabos fővárosi buszállomány több mint kétharmada, nagyjából 700 jármű csereérett.

– mutat rá a Világgazdaság. Mint írják: ráadásul a jelentés kiemeli, hogy „a használtan beszerzett, vagy bérelt autóbuszokból álló, egyre inkább szétaprózódott flotta fenntartása csupán a BKV gumikerekes üzletágának kényszerű fenntartásához elegendő.”

De a jelentés rámutat arra is:

annak érdekében, hogy a lakosság az egyéni autóhasználattal szemben az autóbuszokra önként választható alternatívaként tekinthessen”. Hozzáteszik: „az utasaink által érzékelt szolgáltatási színvonal olyan, mint amit a flotta leggyengébb járműegyede közvetíteni képes az ügyfelek számára.”

Lapunk a jelentésben szereplő adatok hitelesítése kapcsán levélben fordult a BKV-hoz, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket!

Frissítés!

Cikkünk megjelenését követően a BKV válaszolt kérdéseinkre.

A szervezet lapunknak érkezett válaszát az alábbiakban változtatások nélkül közöljük:

A BKV Zrt. autóbusz-állomány frissítésének egyetlen fenntartható módja, hogy az új járművek folyamatosan és kiszámítható ütemben érkezzenek. Ennek éves költsége több milliárd forint.

Az elmúlt évtizedekben – a szükséges források – eseti jelleggel tették lehetővé új járművek beszerzését.

A járművek hasznos élettartama 8-10 évre tervezett (ennek flottánk fele eleget tesz). A metrópótlás végeztével pedig járműparkunk tovább frissül. Az optimális élettartam elérése érdekében a mindenkori flotta 10-12%-át kellene évente új járművekkel megújítani. Ennek figyelembevételével 2023-ban mintegy 89-107 db jármű beszerzését lehet tervezni.

Sajnos a beruházási forrásaink nem tesznek lehetővé ilyen mértékű beszerzéseket, illetve a hitelfelvétel lehetősége sem adott.

Kiemelendő, hogy a bérleti díjak a beszerzési és a finanszírozási költségeket, illetve az üzemeltetési terhek egy jelentős hányadát együttesen tartalmazzák. Tehát az egyéb beruházási költségekkel - a VG.HU cikkének eszmefuttatásával szemben - közvetlenül nem összehasonlítható.

Ne feledjük: az új autóbuszok érkezésével ugyanakkor a szolgáltatási színvonal érdemben növekszik, hiszen immár a BKV Zrt. minden autóbusza alacsonypadlóssá és klimatizálttá válik.

A Fővárosi Közgyűlés a BKV Zrt. hosszútávú megoldást jelentő konzekvens és rendszeres járműbeszerzéseinek első lépéseként 2021-ben 30 milliárd forint értékű fejlesztési hitelkeret igénybevételét engedélyezte Társaságunk számára, amelyhez egyúttal a Kormány hozzájárulását is megkérte. További pozitív döntés hiányában azonban ezzel a lehetőséggel nem tudtunk élni. A fejlesztési hitel igénybevételével akkori árfolyamon 300 db jármű beszerzése vált volna megvalósíthatóvá.

A jelenleg rendelkezésre álló beruházási forrásaink erejéig törekszünk az új járműbeszerzésekre, azonban a tervezhető mennyiség kevesebb.”

***

A Világgazdaság teljes cikkét a témában ide kattintva olvashatja.

Nyitókép: Karácsony Gergely FB-oldala

Összesen 55 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Európai téridő
2022. október 20. 04:57
Vitézy 9 éve "kiharcolt", Arriva által üzemeltetett 150 Citaroja volt a nagy, 2020-as kifutási idővel tervezett buszcsere-programjána a "nyitánya". A donorbuszos-dögsoros addigi Hagyó-korszakban "csúcsra járatott" "nyomorának" vetett véget, amit addigra már az utasok is a saját bőrükön érezhettek. Az más érdés, hogy nem kis részben ezért menesztette őt Taplós, aki nélküle folytatta a projektet, rosszabb hatásfokkal. Talán ez is szerepet játszott a 2019-es buktájában. Az akkor elcseszett mintaszerű forgalomszervezést rontotta le még jobban a Gelike. Mindazonáltal ez a 150 150 BKV-s Conecto sokat számít. És két év késéssel most már tényleg csak alacsony padlósok járnak a budapesti utcákon. És az akkor a BKV által "büntiből" beszerzett használtak is jól szolgálnak. Tehát a színvonal magasabb lett, mint volt 2010-ig. Villamosfronton volna még jó néhány tennivaló és a forgalomszervezésben a közösségi közlekedés kárára megtett autós- és bringapárti "intézkedéseket" kellene megszüntetni.
Pierre
2022. október 19. 16:58
mi az arcpirito? Hogy nincs penz minden buszt lecserelni? Megmondjam mi az arcpirito? Hogy amikor volt penz uj metrokocsikat venni, akkor orban kozbeszerzesi csalassal elerte, hogy a 70-es evek orosz metrotechnikajara forditsak a magyar adofizetok penzet. Csak azert, hogy putyinnak mehessenek a milliardok.
gyaloggos
2022. október 19. 16:18
ÉRDEKES ez a BUSZBESZERZÉS! TÜTTŐ elvtársnő vásárolt az EXFÉRJÉTŐL NINCSISBUSZOKAT! MOST meg itt vannak azok a használt buszok, meg bérlemények! VAJON kitől vásárolták azokat a RONCSOKAT, meg KITŐL bérlik ama buszokat? Hm....? KARÁCSONY elvtárs FRANKFURTI , leselejtezett VILLAMOS-PROJEKTJE is vérlázító volt!
szemlelo
2022. október 19. 15:31
Na ezek azok a Mercedes buszok, amik a Boszporusz hídján pillantották meg Európát.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!