Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
Európai körülmények között várakozhatnak ezentúl a fapados járatok utasai, köszönhetően a szerdán átadott utasterminálnak, ami az eddigi sok kritikát kiváltó „karámot” váltja ki.
Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter, Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár és Gerhard Schroeder, a Budapest Airport elnöke adták át a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér 2A termináljánál épített utasmólókat. Ezentúl a fapados társaságok utasainak nem kell a betonon át megközelíteni a hírhedt bádogkarámot, ahol eddig a beszállókapuk voltak – számolt be tudósításában az Index.
A beszámoló szerint a gépek ezentúl az új épület mellé állnak, az utasok pedig az épületben, úgynevezett pre-boarding várókban várakozhatnak, majd kisétálhatnak az épület előtt álló géphez. Az építkezés még az ősszel elkezdődött, és szerda délben Gulyás, Fürjes és Schroeder jelenlétében átadták az utasmólókat. A móló építése 25 millió euróba, azaz mintegy 8,3 milliárd forintba került az átadón elhangzottak szerint, ezt teljes mértékben a Budapest Airport Zrt. finanszírozta.
Az is elhangzott: idén már 18 milliónál is több utast vár a reptér, és akik fapados légitársasággal érkeznek, azok is megérdemlik az egyenlő bánásmódot. Fürjes Balázs elmondta, hogy nyolc év után január 17-én elbontják a hírhedt „karámot”. Az új épületből máris indult gép. Fürjes az Index cikke szerint hozzátette: nehéz, hosszú csatában tudták csak kikényszeríteni a repülőtér vezetéséből ezt a lépést.
Gerhard Schroeder, Fürjes Balázs, valamint Gulyás Gergely az MTI fotóján
Szóba került Gyurcsány Ferenc neve is az átadón: Fürjes Balázs ugyanis a top 3 felelőtlen privatizáció egyikének nevezte azt, amikor a Gyurcsány-kormány „eladta a családi ezüstöt”, és privatizálta a repteret, amiből szavai alapján tavaly a tulajdonosok már 35 milliárd forintot vettek ki. Az MTI szerint leszögezte: ha az állam működtetné a repülőteret, sokkal magasabb színvonalon végezné ezt a feladatot. Megemlítette, a reptér régi vezetése elzárkózott az együttműködéstől, de az új vezetés 2019-től együttműködőbbé vált. A gyorsforgalmi utat legkorábban két év múlva bővíthetik, a vasúti kapcsolat tervei készen vannak, de a százmilliárdos fejlesztést csak EU-s pénzből tudják majd megoldani.
Addig is a következőket említette a tennivalók között Fürjes az Index tudósítása szerint
– a szűk terek átalakítását,
– a mosdók állapotának javítását,
– a kapacitás bővítését,
– a közlekedés javítását,
– és egy új terminál megépítését.
A reptér részéről Schroeder elmondta: nyitottak a kérések megválaszolására, de nem mindenben állapodtak még meg, kivéve az új terminálban, amely mindenképpen megépül. Az MTI szerint kihangsúlyozta: a repülőtér nem tud fejlődni Budapest nélkül, és ez fordítva is igaz, ezért is működnek együtt, és fejlesztik a kiszolgáló létesítményeket. A forgalom idén új rekordot ért el, 16,2 millió utast kezeltek, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
Öt millió fapados utas mindenképpen fellélegezhet
A most átadott épület a 11 500 négyzetméter alapterületű, a terminálokéval megegyező komfortot biztosító beszállítócsarnok kialakításának csak az első fázisa, a második ütem még a nyári szezon előtt befejeződik. A teljes reptéri utasforgalom harmadát érinti ez a változás, tavaly több, mint 5 millió fapados utas tapodta a bádogépület betonját, akik eddig 3 000 négyzetmétert használtak, a négyszeres terület mindenképpen komfortugrást biztosít.
Az 1-es móló 5 méter belmagasságú, hűtött és fűtött épület, 8 gyalogos beszállítókapuval rendelkezik, amelyek közvetlen összeköttetésben lesznek a repülőgépekkel. Így az utasoknak csak simán ki kell sétálniuk az épületből a repülőgépekhez, de a csarnok 6 buszos beszállítókapuval is rendelkezik. „Az épület világos, a nyomasztó betonfalak helyett minkét oldalon végig üveg, a mennyezeten sem a szokásos parkolóházi üveggyapotba bugyolált koszos szellőzőcsövek lógnak, a natúr fa, sötét szürke szellőzők és ledes lámpák miatt leginkább egy modern IKEA-konyhára emlékeztet a látvány” – osztotta meg az Index újságírója az első benyomásait.
A portál beszámolója szerint jelenleg ital- és ételautomaták üzemelnek az épületben, de később étel- és italboltok is nyílnak. 3 nagy kapacitású mosdóblokkot alakítottak ki. A dohányzókra is gondoltak, ők egy dohányzóteraszon cigarettázhatnak. A 2A Terminállal való összeköttetés az elhangzottak alapján úgy valósul meg, hogy az utasoknak a jegykezelést követően nem kell elhagyniuk az épületet, a fő terminálépületből egy mozgólépcsőn vagy lifttel érik el azt a 120 méter hosszú, klimatizált folyosót, ami az új csarnokhoz vezet. A folyosót majd csak nyárra fedik be – zárta tudósítását az Index.
(MTI, Index)