PIRLS-felmérés: minden eddiginél jobb eredményt értek el a magyar diákok

2017. december 05. 13:07

Minden eddiginél jobb eredményeket értek el a negyedik osztályos magyar diákok a szövegértési képességeket vizsgáló PIRLS felmérésen tavaly.

2017. december 05. 13:07

Minden eddiginél jobb eredményeket értek el a negyedik osztályos magyar diákok a szövegértési képességeket vizsgáló PIRLS (Progress in International Reading) felmérésen tavaly. 

Balázsi Ildikó, az Oktatási Hivatal főosztályvezetője elmondta: Magyarország 15 pontot javított a 2011-es eredményhez képest és tavaly 554 pontot ért el. Közlése szerint hazánknál 8 ország tanulói értek el jobb eredményt, tíz olyan ország van, ahol hasonló eredmények születtek és 31 állam oktatási rendszere gyengébb mutatókat produkált. 

A lányok jobb eredményt produkáltak, mint a fiúk

Ismertette: a magyar diákok az élményszerző szövegeknél – mint mesék, irodalmi alkotások – jobb eredményt értek el, mint az információszerző szövegeknél – például interjúk, tankönyvi szövegek. Ugyanakkor mindkét szövegtípusnál javultak az eredmények az előző méréshez képest. Öt százalékkal jobbak voltak a pontszámok 2011-hez képest a tanuló képességszinteket tekintve. A fiúkat és lányokat összehasonlítva Magyarországon a lányok 13 ponttal jobb eredményt produkáltak, mint a fiúk, ezzel hazánk a középmezőnyben található. Balázsi Ildikó kitért arra is, hogy a fiúk és a lányok közötti különbség alatta maradt a nemzetközi átlagnak, azaz a nemek közötti eltérés kisebb volt. 

A felmérés kapcsán kiemelte az is, hogy a családi háttér és az otthon rendelkezésre álló erőforrások jelentős mértékben befolyásolják a magyar diákok eredményeit. A kevés és sok, tanulást segítő erőforrással rendelkező diákok átlageredménye között 136 pont volt a különbség, ami a részt vevő országok körében 140 pontos volt. Kitért arra is, hogy a magyar diákok átlagteljesítménye a fővárosi, városi, megyeszékhelyi iskolákban jobb volt, mint a községi intézményekben. A kiosztott háttéranyag szerint a különbség arra utal, hogy a különböző településtípusokon tanuló diákok eltérő mértékben rendelkeznek az eredményeket befolyásoló szociokulturális jellemzőkkel.

Palkovics szerint ezek már az új oktatáspolitika eredményei

Az is kiderült, hogy a negyedikes diákok tanítói az átlagosnál több időt töltöttek a pályán, mint a nemzetközi átlag, a magyarok esetében ez átlagosan 24 év volt. A felmérés szerint a magyar tanítóknak mindössze három százaléka mondta azt, hogy nem elégedett pályájával. A magyar negyedikeseket a nemzetközi átlagnál jobban lekötötte és aktivizálta az órai munka: a tanulók 67 százaléka érezte – a nemzetközi átlag 60 százalékával szemben –, hogy a tanárok nagymértékben odafigyelnek tanulási igényeikre, közlik elvárásaikat. Valamelyest javult a helyzet az olvasás szeretetét illetően is: 2011-ben még a magyar tanulók 22 százaléka nem szeretett olvasni, míg tavaly ez az arány 20 százalék volt.

Palkovics László oktatási államtitkár az eredményeket értékelve többek között kiemelte, hogy 2012-ben állami fenntartásba kerültek az iskolák, így biztonságosabbá váltak a működési körülmények, stabilabb, kiszámíthatóbb az intézményrendszer. Hangsúlyozta, hogy lényegesen több forrás került az oktatás területére az elmúlt években. Látszódnak a pedagógus életpálya modell eredményei is, és az is kiderült, hogy negyedik osztályban az iskola már képes bizonyos hátrányokat kompenzálni.

Az államtitkár kiemelte, hogy a kormány 2015-ös döntése a kötelező óvodába járásról egyértelműen pozitív eredményekkel járt. Megjegyezte, hogy a tanítók motiváltsága megfelel a nemzetközi átlagnak, az elégedettségi mutató meg is haladja azt. Az eredmények javulása azzal is magyarázható, hogy ez a fajta képesség kevéssé függ a tanterv tartalmától és sokkal inkább a pedagógusok módszertani ismeretétől, gyakorlatától és az iskolai környezet alakulásától – közölte Palkovics László. Az ötven állam részvételével zajló tavalyi PIRSL-felmérésben 149 iskola 209 osztályából 4623 diák vett részt Magyarországról. A teszten elért eredmények alapján a tanulók képességpontokat kapnak, és ebből számítják ki az országok eredményeit. Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese jelezte: a jelentés kedden felkerül a hivatal honlapjára.

(MTI)

Összesen 51 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
OberEnnsinnen
2017. december 05. 16:24
Akkor ezek a negyedikesek 2013-ban ültek iskolapadba? Pont, mikor javában tombolni kezdett a Hoffmann Rózsa-terror, az önkorik kifosztása, azoskolákati selvettékmi tűlünk (Gémesi, Gödöllö)... Gallóné, Mendrey, történelemtanások egyesülete, magyartanárok egyesülete, lónaka fasza egyesülete, a tv alá lefolyót kellett beállítani, úgy zuhogtak a könnyek, tönkretesznek, Orbánékmindeeeent...
Ikloorvat
2017. december 05. 14:41
Idézem a múlt heti véleményeket: "ezek a gyerekek, még Gyurcsány-Bajnai alatt lettek beiskolázva" Amúgy teljesen mindegy, hogyan teljesítenek az iskolások... A szomorú lényege a dolgonak az, hogy továbbra sem nekünk lesz végül Nokiánk (finn), Samsungunk (koreai), Ikeánk (svéd), LEGO-nk (dán) - hogy direkt kisebb országok eredményeit citáljam, ne az USA-ét és Németországét
jégecet
2017. december 05. 14:17
Ez nem jó. Hogy lesz ebből a "buta, könnyen megvezethető emberekre van szüksége a Fidesznek, akikre jobban hat a habonyi (gyűlölet)propaganda, oktalan, tanulatlan, csak szalagmunkára képes összeszerelő-munkásokat nevelnek" - mantra?
noMores
2017. december 05. 14:11
Navégre! Az államisítás és az egyentankönyvek végre meghozták a várva-várt áttörést, a tanárok soha nem kerestek még ilyen jól, az iskolák soha nem voltak még ilyen felszereltek, szinte mindenki tanár akar lenni, olyan csodálatos pályát készített nekik a Palkovics úr, éljen!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!