„Kell-e külön retorikát alkalmaznunk a nemzetiségi és etnikai kisebbségek felé, ha a magyar nemzetről beszélünk?
Magyarország már nem annyira heterogén társadalom, mint Trianon előtt volt. Nálunk nincsenek olyan nagyhangú és nagy létszámú kisebbségek, akik komoly különjogokat követelnének. Nekünk azt kell tudnunk adni, amit mi is elvárunk másoktól. Ha a környező országoktól – ahol egyébként nagy számban él magyarság – elvárunk bizonyos előjogokat, kulturális autonómiát, akkor a nálunk élő jelentősebb kisebbségeknek is garantálnunk kell ezeket. Magyarországon a kisebbségpolitikában ebben a vonatkozásban különösebben nagy problémák nincsenek, bár hozzáteszem, ennek nem vagyok szakértője. A politikai vita küszöbét nem éri el, mert nincs nálunk igazán kisebbségkérdés.
Egy kérdés van Magyarországon, ami ennél sokkal bonyolultabb, és sajnos nagyon jó terepe a negatív nemzetdefiníciónak. Dupcsik Csaba a hazai cigányságról szóló könyvében említ egy olyan kutatást, amiben alapvetően kétféleképpen mérték a magyar kollektív öntudatot és -értékelést: spontán és a romákkal szemben helyezve. Az utóbbi helyzetben szebbnek látták magukat a magyarok. A romákkal való szembehelyezés egy olyan tükör, amibe nézve a magyarok szebbnek látják saját magukat. A kisebbségnek sokszor ez a társadalmi funkciója:
A RAJTUK ALKOTOTT NEGATÍV SZTEREOTÍPIÁKON ÉS KÉPEKEN KERESZTÜL A TÖBBSÉG SZEBBNEK ÉS ÉRTÉKESEBBNEK LÁTTATJA MAGÁT.
A legfrissebb felmérések hoznak némi változást, mert a menekültek, illetve a kormányzati nyelvhasználatban most már migránsok váltak a legfontosabb ellenséggé, így a gyűlöletmérő skálán már megelőzik a romákat. Mivel ők nincsenek is itt, ezért ők tulajdonképpen egy teljesen virtuális ellenség.
Létezik kultúrák közötti hierarchia? Állhat-e egy kultúra egy másik fölött?
Igen, a magyar szeret önmagára úgy tekinteni, mint kultúrnemzetre, mely magasabb szinten áll a szomszédainál. Ebben nagyon sok az önteltség, de semmi új nincs benne, ez már jelen volt a XIX. században is. A magyar nacionalizmus kialakulásakor – amikor ugyebár még liberális eszmékkel kapcsolódott össze 1848 környékén – is már megjelentek soviniszta elemek. Van mire büszkének lenni a magyarságnak, de nem vagyok kulturálisan determinista – szemben azokkal, akik azzal áltatják magukat »történelmi illúziókra« alapozva, hogy a magyar milyen csodásan civilizált-kulturált nemzet. Pont ez a tudat az, ami ostobaságba és butaságba tudja taszítani a nemzeteket.