Oplatka szerint a bevándorlás esetén is kérdés, hogy az érintettek akarnak-e integrálódni. Szerinte ez nem minden esetben van így. Van, hogy a bevándorlók nem fogadják el a helyi értékeket – mint ahogy egy általa felidézett, de az eredmények miatt nem publikált 2004-es francia kutatás mutatja, amely szerint a muszlimok között volt olyan, aki még azon is kiakadt, hogy a gyerekének „plusz” jelet (amit ő keresztnek értelmezett) kellett rajzolniuk matek órán. Ez esetben ebből integráció nem lesz, csak konfliktusok. Kitért a minaretek építését megtiltó svájci népszavasára is: szerinte ez nem jelenti a vallásszabadság megsértését, hiszen a mecsetek építése nem tiltott. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy az emberek mindig rosszul érzik magukat, ha a kulturális környezetük megváltozik. Ez nem csak az iszlámhoz kapcsolódó épületek esetében igaz, hanem mondjuk arra is, hogy Erdélyben ortodox épületeket építettek a románok. A történész-újságíró egyébként úgy vélte: Magyarország esetében akkor fog jelentősen megnőni a migrációs nyomás, ha az életszínvonal eléri vagy legalábbis közelíteni fogja az uniós átlagot.
Talán a leginkább multikulti-ellenes álláspontot Maróth Miklós egyetemi tanár képviselte a jelenlévők közül. Szerinte ebben a kérdésben a tapasztalatok ellentmondanak a szép szavaknak: sok muszlim betelepülő eleve mindent tagad – törvényeket, intézményeket –, amik a nyugati országokat jellemzik. Maróth álláspontja szerint az nem is multikulturalizmus, ami ezekben az országban van. Szerinte multikulturális állam az Osztrák-Magyar Monarchia volt, ahol a különböző kultúrák felett volt egy „fedőkultúra”, míg ez mostanság inkább úgy jelenik meg, hogy egy országon belül több különböző kultúrájú állam van.
Azt az MTA egykori alelnöke is úgy véli, hogy migráció „amióta világ a világ” volt, amit remekül jelez a különböző népek genetikai összetétele, amely független attól, hogy végül milyen kultúra vált uralkodóvá egy-egy területen. Ugyanakkor szerinte az iszlám bevándorlók kapcsán érdemes szem előtt tartani, hogy míg az első generációs muszlim bevándorlók akartak integrálódni, a második generáció már kevésbé, és inkább az iszlám identitását igyekszik erősíteni. Maróth egy másik megszólalásakor kitért arra is: a magyarok alapvetően befogadják a hozzánk költöző külföldieket, a kezdeti félelem ugyanis elmúlik azt követően, hogy megismerték őket, éppen ezért az eddig Magyarországra bevándorlók integrációjával nem is akadt még probléma.