„A rezsicsökkentés egy szent tehén” – Nagy Attila Tibor szerint ezen múlhat Magyar Péter sikere
Az elemző az Indexnek nyilatkozott.
Kunhalmi Ágnes szerint az átalakított rendszer működésképtelen lesz, és korlátozni fogja a helyi közösségek autonómiáját.
Az MSZP oktatáspolitikusa szerint működésképtelen, a helyi közösségek autonómiáját korlátozó rendszer jön létre az iskolák 2013. január 1-jei államosításával. Kunhalmi Ágnes sajtótájékoztatóján értelmetlennek nevezte az átalakítást, és úgy vélte, hogy az ősszel megalakuló Klebelsberg Intézményfenntartó Központ képtelen lesz feladatainak ellátására. Már a megyei intézmények átvétele sem volt zökkenőmentes – az iskolaigazgatói pályázatokat több megyében érvénytelennek nyilvánították –, a jövő év elején viszont sokkal több, 4169 intézmény kerül állami fenntartásba, ami 121 ezer pedagógust és 1 millió 418 ezer gyereket érint közvetlenül – fogalmazott a politikus.
Az iskolák államosítását azért bírálta az MSZP-s politikus, mert a döntések nem helyben, hanem a központban születnek, a központosított rendszer irányítói pedig nem a helyi igényeknek, hanem a minisztériumi elvárásoknak akarnak majd megfelelni. Szerinte a kormány állításával ellentétben az átalakítás nem javítja az esélyegyenlőséget, amin szerinte a tankötelezettség korhatárának leszállítása és a Nemzeti alaptanterv is csak rontott. Kunhalmi úgy véli, az iskolák államosítása a helyi közösségek autonómiájának felszámolását célozza, mert Orbán Viktor kormányfő hisz abban, hogy az „általa félázsiai népségnek” tartott magyarokat központosítottan kell irányítani. Annak az aggodalmának is hangot adott, hogy az államosítás újabb forráskivonást jelent majd a közoktatási rendszerből.