„A következő években azonban újból szakadékos hegyi utakon visz az út felfelé, viharos időkben. Elég egy rossz mozdulat és jön a baj. De a sok kanyar ellenére is sokat lehet előre lépni a versenyben, ha valaki tisztában van a kanyartan és az előzés tudományának néhány szabályával.
Melyek is ezek?
- Jó állapotú gazdasággal lehet csak bevenni a kanyarokat leállás, kizuhanás nélkül: a magyar gazdaság már ilyen.
- Időben fel kell készülni az előzésre, tehát arra, hogy a versenytársaknál gyorsabban vesszük be a kanyart és elsőként jövünk ki belőle. Ehhez jó előzési helyzetet kell felvenni, még időben, még messze a hajtűkanyar előtt. 2020-ban sok versenytárs lassul, egyesek szinte leállnak majd, így van lehetőség felvenni az előzéshez szükséges jó helyzetet.
- A kanyar előtt tisztázni kell, hol vannak az erős pontok és hol a gyengék, majd a még hátralévő időben – bármilyen kevés is – mindkettőn változtatni kell.
- A mai magyar gazdaság erős pontjait – politikai stabilitás, tömeges munkahelyteremtés és munkavállalás, Budapest és néhány nagyváros tőkevonzó képessége, adórendszer, logisztika, oktatás egy része, pragmatikus gazdaságpolitika és monetáris politika – tovább kell erősíteni.
- A magyar gazdaság gyenge pontjait – versenyképesség, dualitás, egészségügy, demográfia, felsőfokú oktatás nagy része, lakáspolitika, tőkemérleg – folyamatosan erősíteni kell, mert előzés közben nem jön jól egy gyenge láncszem.
- Tilos hibát elkövetni vagy aránytalan kockázatot vállalni.
Így lehet, sőt érdemes kanyarban előzni, ahogy mások már megtették nehezebb időkben, mert »ami létezik, az lehetséges« – tanultuk meg örökké velünk élő barátunktól, Horváth Jánostól.”