„Régóta érezzük, hogy a tanulás, tanítás területén nincs összhangban a befektetett munka, energia, idő és a kapott eredmény. Annak ellenére, hogy a magyar iskolások milyen sok mindennel találkoznak, foglalkoznak, milyen sok mindent tanulnak és még mindig fegyelmezettebbek az átlagnál, a különböző felmérések során rosszul teljesítenek. Nem hozzák az elvárt, a remélt eredményt.
Nyilván rögtön feltesszük a kérdést: miért nem? Mi lehet ennek az oka? Egyik oka, hogy »úgy tűnik, a magyar tanulók sokat és fegyelmezetten tanulnak, csak rosszul.« Pedig az eredményesség elsősorban a motiváltság és a hatékony tanulási stratégiák függvénye. A mi tanulóik viszont sokkal inkább a memorizációs stratégiát használják és nem a megértésre törekvő (elaborációs) stratégiát. Valójában sokszor nem is értik, amit tanulnak (mint ahogyan sokszor nem értik azt sem, amit olvasnak). A megértésre, a feldolgozásra és – különös módon –, a hibák elkövetésére és az abból való tanulásra nincs is idő, hiszen a tananyagot irreálisan rövid idő alatt kell letanítani. Ahhoz, hogy mindebben változás történjen, kevés az, hogy a szülők, a pedagógusok visszajelzést adnak arról: nincs ez így jól.
Van azonban egyik másik terület, ahol a gyermekek körüli felnőttek sokat tehetnek. A másik oka ugyanis a rossz teljesítésnek a magyar tanulók nem megfelelő motiváltsága. Nyitottak ugyan egy-egy probléma megoldására, de nem eléggé kitartók, a nehezebb feladatoknak nem szívesen fognak hozzá (mindezt a matematika területén vizsgálták, de nem gondolom, hogy csak erre a tantárgyra lenne igaz). A tanulmány arról is beszél, hogy tanulóink egyre kevésbé bíznak abban, hogy hatékonyan tudják megoldani a feladatokat. Azt már én teszem hozzá, hogy mindez azt is jelenti: egyre inkább tapasztalható a gyerekek között az a hozzáállás, mely szerint meg sem próbálom, mert úgysem fog sikerülni. Minek kezdjem el egyáltalán? Hova tűnt vajon a gyerekekből az az egészséges, előre vivő dac, hogy: csak azért is! Megpróbálom négyszer, ötször, egészen addig, amíg nem sikerül. Csak azért is megmutatom magamnak és másoknak is, hogy képes vagyok rá. Nem adom fel.