Magam úgy hiszem: nívós felsőoktatás csak úgy képzelhető el, ha jelentős hányada piaci alapon működik. Egy elengedhetetlen feltétellel: ha össze van kapcsolva egy alaposan átgondolt, világos kritériumok szerint működő, széles körre kiterjedő ösztöndíjrendszerrel. Ilyesmiről viszont még körvonalaiban sem igen hallani az új koncepció kapcsán. Enélkül pedig értelemszerűen bekövetkezik, hogy »akik szegények, azok nem fogják tudni kifizetni a tandíjat a gyermekeik számára«, ahogy azt a fizetős rendszer ellen agitálva egy bizonyos Orbán Viktor észrevételezte még 2008-ban. A piaci alapú rendszer reménytelenül elvághatja a továbbtanulás esélyét a tehetséges, de nem tehetős családból származó gyerekek elől.
Bár sokan mondják, hogy a mostani, elképesztő igazságtalanságokon, korrupción és nepotizmuson alapuló, egyre öntudatosabban refeudalizálódó rezsim már önmagában is gátja a szegényebb rétegek felemelkedésének. Amely helyzetet még tovább súlyosbíthatja a szociális ellensúlyok nélkül működő fizetős felsőoktatás. Persze lehetnek csodák, csak hát tartunk tőle, hogy egy annyira erősen központosított szisztémában, mint a NER, valamely részrendszer nem nagyon tud csak úgy függetlenedni.
És kétségeket ébreszthet az állam megrendelő szerepe is. Hiszen így a hatalom, kényére-kedvére válogathat és büntethet, azaz helyzetbe hozhat és ellehetetleníthet szakokat, intézeteket, sőt egész intézményeket is. És ez nem annyira boldogító perspektíva egy olyan korban, amikor a hatalom akkreditált egyetemi szakot tilt be erővel, szűkíti az akadémiai kutatóintézetek autonómiáját, és fogvicsorgatva akarja elűzni az ország e pillanatban legjobb egyetemét. Azért szerintem a felsőoktatási intézmények ennél kicsit felvilágosultabb megrendelőre vágynának.
Ezzel együtt igaz, hogy elvben a piaci feltételek között működő felsőoktatási rendszer kialakítása nem ördögtől való. Csak hát az ominózus feltételek megteremtése úgy zajlik nálunk, hogy hirtelen a közvagyon obskúrus alapítványokban landol, amelyek kuratóriumának tagjait az állam jelöli ki, tetszés szerint. És persze az is megtörténhet, hogy az alapítványba apportált vagyon egyszer csak elveszíti közvagyon jellegét.
Túl sok tapasztalatunk van már arról, milyen az, amikor a NER megreformál valamit.