Nagyon nagy tévedés azt hinni, hogy a digitalizáció a holnap feladata. Egy frászt! Az új időszámítás már akkor elkezdődött, amikor megjelent a Google és a Facebook. Interjú.
„Én még papíron, ceruzával tanultam meg írni, majd kamaszkoromban, amikor megjelent az internet, az osztálytársakkal, barátokkal chatelve tanultam meg gépelni. Igaz, nem tíz ujjal gépelek, de egészen jól boldogulok. Miért fontos az, hogy a digitális írást és olvasást intézményes keretek között tanulják meg a mai gyerekek?
Nagyon nagy tévedés azt hinni, hogy a digitalizáció a holnap feladata. Egy frászt! Az új időszámítás már akkor elkezdődött, amikor megjelent a Google és a Facebook. Azóta a digitalizáció csak egyre nagyobb szerepet tölt be az életünkben. Az ebben a világban való boldoguláshoz nélkülözhetetlenek azok az alapkészségek, amiket idegen szóval digitális kompetenciának, magyarul »megfelelő szintű digitális írás és olvasásnak« nevezünk. Ebbe beletartozik a helyes eszközhasználat, a világháló kínálta lehetőségekben való jártasság, egy Excel-tábla megszerkesztésének a tudása, a levelezőrendszerek és irodai programok használata, de akár az algoritmusos gondolkodás vagy a programozás alapjainak ismerete is.
Ez azt jelenti, hogy hamarosan elfelejthetjük a régi módszertanokat?
Itt szeretném megnyugtatni a kedves olvasókat, hogy a magyar oktatási rendszer teljes digitális átalakítása után is minden diák minden iskolában meg fog tanulni kézzel írni, valamint hagyományos, nyomtatott tankönyvből olvasni. Az ugyanis vitán felül álló tény, hogy az a finom, motorikus mozgás, ami a kézzel való írást jelenti, az rendkívül nagy mértékben járul hozzá az agyi kapacitások, a gondolkodás strukturáltságához. Éppen ezért a digitális eszköz tananyag elsősorban az 5. évfolyamtól jelenik meg a köznevelési rendszerben. Egyébként az alapvető digitális írás és olvasás tudás valóban azt a képességet jelenti, amit már Ön is említett, nevezetesen, hogy valaki tíz, de legalább nyolc ujjal tudjon gépelni. Nemrég elvégeztek egy kutatást, amelyben a kettő vagy négy ujjal, illetve a nyolc vagy tíz ujjal gépelő munkatársak teljesítményét hasonlították össze, s azt tapasztalták, hogy utóbbiak kétszer annyi munkát tudtak elvégezni ugyanannyi idő alatt. Ezért is van jelentősége a digitális oktatásnak.”