„Juan Domingo Perón katonatiszti pályafutásával felhagyva 1943-tól az argentin kormány tagjaként tevékenykedett, 1946 és 1955 között Argentína elnöke volt, majd idős korában, a hetvenes években egy rövid időre ismét az lett. A munkásokat támogató szociális intézkedéseivel vált népszerűvé. Államosította a gazdaság kulcsszektorait és a központi bankot, támogatta a nemzeti ipart, és a tervezés híve volt. Brit- és Amerika-ellenes politikát folytatott. Rendszere nem a marxista-leninista ideológián alapult (sőt, fasiszta diktátorokkal szimpatizált), így nem érdemelte ki a szocialista jelzőt, de tekintettel igen nagy népszerűségére – amelyben osztozott feleségével, Evitával – jobb híján populistának nevezték el. Az argentin út a gazdaságtörténetben az importhelyettesítő iparosítás nevet kapta. Ez a törekvés máig él, Argentína folyamatosan szembeszegül a nemzetközi nagyvállalatokkal és bankokkal meg az IMF-fel.
A populista jelző annak idején sem csengett pozitívan, hiszen a Nyugat az antikapitalista népszerűséghajhászást és demagógiát értette rajta, a szocialista országok pedig az ideológiai megalapozatlanságot. A népe és nemzete javát szolgáló diktátor jelzőjéből mára azonban a Nyugat legvadabb szitokszava lett. Populista Orbán és Putyin, Le Pen és Kaczynski, Farage és Wilders, és mindennek a tetejébe az Egyesült Államok elnöke is, ő a fő populista. (És még örüljenek, hogy nem fasisztázzák le őket – bár néhány türelmét vesztett újságíró időnként azt is megteszi.)
Populizmuson a politológia a gazdasági és politikai hatalmat kézben tartó elit elleni lázadást, demagógiát és a politikai intézményekkel szembeni bizalmatlanságot érti. (A Wikipédia még »életképtelen ígérethalmaznak« is nevezi.) A populista vezető népe érdekeit védi az elidegenedett elittel szemben, vissza akarja adni a hatalmat a népnek, »választói diktatúrát« valósít meg. A politikai és demokratikus intézményekkel szembeni bizalmatlanság esete tagadhatatlanul fennáll, a populista vezetők időnként igyekeznek kikerülni azokat, hajlamosak az autokrata stílusú vezetésre. De ez a kérdés elválaszthatatlan a közvetlen demokrácia és a demokratikus intézmények súlyának, szerepének a megítélésétől. Egyes konkrét esetekben érzékelhető, hogy az intézmények megkövesedtek, nem képviselik a »népakaratot”, és ilyenkor nem tekinthető bűnnek, ha a vezető közvetlenül a választókhoz fordul. Ez valóban a »fékek és ellensúlyok” leértékelődéséhez vezethet, és ténylegesen veszélyeztetheti a demokráciát – de csak akkor, ha a választókat nem tartjuk érettnek, politikailag felnőttnek. Svájcban ilyen vád biztosan nem merülhet fel, Franciaországban és Hollandiában sem, nálunk talán még igen. (Bár ki tudja, attól függ, hogyan dönt az a választó; a brit választó is populistává vált, miután elege lett a külföldiek korlátlan beáramlásából, és hogy brüsszeli hivatalnokok döntenek saját több évszázados intézményei helyett.)