Orwelli: átírták utólag Joe Biden kényelmetlen „szemetes” mondatát
Újabb botrány az amerikai elnökválasztási kampányban, felháborodtak az illetékesek is.
Az analitikus gondolkodásra nagyon jól felkészít a magyar felsőoktatás – állítja Erőss Domonkos, a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatója, aki három csapattársával együtt február elején megnyerte a Floridai Egyetem által szervezett Heavener Nemzetközi Esettanulmányi Versenyt. Interjú.
„A győztes csapat tagjai Csanády Luca, Erőss Domonkos, Madarász Natália és Nemes Bence voltak, akiket Kozma Miklós, az Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének adjunktusa kísért el a versenyre. Madarász Natália a legjobb prezentálónak járó díjat is elnyerte.
A 19 résztvevő csapat a világ vezető egyetemeiről érkezett. A dobogó alsó fokaira például két szingapúri intézet diákjai állhattak fel, de a vert mezőnyben végzett többek Amerikából a Berkeley és a Penn State, Európából pedig a rotterdami és a maastrichti egyetem csapata.
– Hogyan kell elképzelni egy esettanulmány-megoldó versenyt?
– Általában egy-egy konkrét cég valamilyen problémájára kell egy olyan megoldást kidolgozni, amilyet egy tanácsadócég dolgozna ki, ha hozzá fordulnának. Lehet szó stratégiai, pénzügyi, HR- vagy más problémáról. Ezen a versenyen két esetet kellett megoldani, egy 6 és egy 30 órásat. Végül elő kellett adni a megoldást egy zsűrinek, utána pedig válaszolni a kérdéseikre. Az első eset a Northrop Grumman nevű amerikai hadiipari cég HR-problémájáról szólt, míg a 30 órásban a CSX Transportation nevű amerikai vasúttársaságnak kellett kidolgozni egy stratégia módosítást, és választ adni arra a kérdésre, hogyan lenne a legjobban befektetni 500 millió dollárt.
– A magyar hallgatóknak gyakran kell ilyen esettanulmányokat megoldaniuk?
– Az amerikai oktatásban szinte minden órán, akár több esetet is. Az Egyesült Államokban is tanultam, így tudom, hogy gyakran kizárólag konkrét eseteken keresztül sajátítanak el egy-egy elméletet. Itthon kevesebb ilyet láttam, de nálunk is vannak esettanulmány-órák és -versenyek. A Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézete például kialakított egy négy kurzusból álló blokkot, ahol az utolsó két tantárgy kifejezetten esettanulmányokkal segíti a hallgatókat az elmélyülésben. Ezek nagy elkötelezettséget és energiabefektetést igénylő tárgyak, de nagyon hasonlítanak a gyakorlatias amerikai oktatásra. Kiemelném még a volt corvinusos diákok által alapított CaseSolvers nevű szervezetet, ami szintén sokat segít a versenyeken induló vagy tanácsadócégekhez jelentkező hallgatóknak a felkészülésben.”
(...)