Lehetetlen a mérsékelt iszlám? Egy muszlim doktornő vallomása a hitéről

2015. december 06. 10:55

Hogyan különböztetsz meg egy radikális muszlimot egy mérsékelt, békeszerető muszlimtól? Nem, nem tudod elválasztani őket egymástól.

2015. december 06. 10:55
Simi Rahman

dzsihad.jpg

Simi Rahman egy egyszeri civil nő, aki a kaliforniai Pasadenában praktizál gyermekorvosként. Muszlim volt világ életében. Rahmant megrázta a pár napja történt, San Bernardino-beli lövöldözés, mely során egy Kaliforniában élő fiatal muszlim házaspár lemészárolt 14 embert egy szociális intézményben. A doktornő hosszú Facebook-posztban írta meg gondolatait az iszlámról, a dzsihadista radikalizmusról − és a mérsékelt muszlim lét lehetetlenségéről. Írását felkapta a közösségi média.

„Hogyan különböztetsz meg egy radikális muszlimot egy mérsékelt, békeszerető muszlimtól?” teszi fel a nyitó kérdést Simi Rahman. A 2001 szeptember 11-ei támadók őt a nyolcvanas-kilencvenes évekbeli Dubai-beli iskolatárs fiúkra emlékeztették, akik elég modernek voltak ahhoz, hogy popzenét hallgassanak és csajozzanak vagyis nem voltak annyira vallásosak. Rahman azon gondolkodott, mi is a különbség a dzsihadisták és közte, és hol van az a pont, ami elhatárolja őket egymástól, „amit ők megtennének, de én nem”.

Simi Rahman következtetése: „Nem, nem tudod elválasztani a mérsékeltet a radikálistól az iszlámban”.

Mi és Ők

simi_rahman.jpgA doktornő szerint amíg az illető nem húzza meg a ravaszt, nincs különbség egy mérsékelt és egy dzsihadista között. A San Bernadino-lövöldözés női tettese ott élt a kaliforniaiak között, feltűnés nélkül, normálisan, épp csak megtapasztalva az anyaságot, biztonságos közösségben élve mégis radikalizálódott.

Rahman úgy látja, ez a probléma: sokan vannak ilyenek, akik ugyanilyen nézeteket osztanak, csak még nem tüzelte fel őket egy radikális vallási vezető de ha a lehetőség megvan rá, akkor követnék őt. „Olyanok, mint egy rúd dinamit, ami arra vár, hogy begyújtsák. A TNT már benne van.”

Hogy miből jön ez a gyúanyag? Rahman szerint nem az iszlám öt pilléréből, a hitből, a jótékonyságból, az imából, a böjtölésből és a zarándoklatból. És nem is a próféta jó és igaz életről szóló szavaiból. A doktornő úgy látja, az iszlám szigorú külsőségei és megkötései az igazi okok. „Ez jelen van minden cselekedetben, ami elválaszt minket a fősodortól. Jelen van a Mi és Ők felfogásában. Ami szerint az egyedüli lehetőség, hogy Mi maradhassunk, az az Ők elutasítása. Az egyetlen lehetőség, hogy mintaszerű Mi legyünk, a nyugatiság teljes körű elutasítását jelenti.”

Simi Rahman évekig járt amerikai muszlim közösségekbe, ahol hozzá hasonló jól képzett emberekkel is találkozott, akik ugyanezeket a kérdéseket tették fel maguknak. „A hitükhöz fordultak a válaszokért. És igen, voltak próbálkozások az iszlám modernizálására, de azok csak felületesek voltak. Nem tudtuk megcsinálni. Nem tudtuk, mert van egy logikai dilemma az iszlám legmélyén. Miszerint a Korán Isten végső szava, ami tökéletes és megváltoztathatatlan. És még ennek felvetése is istenkáromlást és hitehagyást jelent.”

A falon innen és túl

Rahman szerint ahhoz, hogy megértsük a mérsékelt muszlim elmét, el kell képzelni egy radikálistól a közép felé tartó vonalat, amin a liberális megközelítés felé tartva van egy fal. Ez a határ ott van például a homoszexualitás elítélésében és a nők alávetésében. „A fal mögé nem mernek átnézni a pokol örök tüzétől és az elátkozástól való félelem miatt, pedig ott rejlik a válasz.” A doktornő úgy látja, mérsékelt muszlimnak lenni ma olyan, mintha lábbilincsben kellene versenyt futni: valójában hátrányos helyzetet jelent. Ha egy muszlim nem mer átnézni azon a bizonyos falon, akkor örökké beragad egy pontba. „Mögötted pedig ott van a dzsihadista horda, a valódi iszlámra igényt tartva, a tökéletességig gyakorolva azt, ami a Koránban le van fektetve.”

A doktornő folyamatosan olvasott és vitatkozott más muszlimokkal a megoldás megtalálása érdekében. Mint orvos, elsősorban humanistának tartja magát, így sem a homofóbiát, sem a nők alávetését nem tudja elfogadni. Az amerikai muszlim közösségekben viszont azt látja, hogy a gyerekeket olyan „tiszta”, kontextusok nélküli muszlim identitásra nevelik, amihez képest az ő gyerekkorában egy közel-keleti muszlim országban sokkal lazább volt a környezet. „A vallást a maga helyén tartottuk, valamikor az iskola, a foci és rajzfilmek után jött annak az ideje.” Rahman szerint viszont az amerikai muszlim közösségekben „nincsenek nagymamák, akik bölcsen elmondják, a Korán melyik része fölött kell szemet hunyni; nincsenek idősebb unokatestvérek, akik kihagyják a pénteki imát, hogy ehelyett a haverjaikkal hülyüljenek. Ó, nem.” Egy sötét magjára összesűrített, lepárolt iszlám született Rahman szerint.

Simi Rahman úgy látja: ez az új iszlám találkozik a muszlim tizenéves lázadó kedvével, akik így aztán a kevésbé vallásos szüleik ellen fordulnak, alacsonyabb rendűnek és rossz muszlimoknak tartva őket. A doktornő meg se tudja számolni, hány példát tud arra, hogy a muszlim lányok előbb kezdték a fejkendőt hordani, mint az édesanyjaik - akik aztán követni kényszerülnek lányuk döntését. Rahman aggódik az interneten szervezkedő radikálisoktól, akik a befolyásolható gyerekekkel veszik fel a kapcsolatot. A nyugati muszlim gyerekeket megpróbálják elszakítani a nyugati hatásoktól, ami miatt egy szakadék keletkezik. Ez a konfliktus pedig bármikor robbanhat. „Végső soron kitettük a gyermekeinket a radikalizáció veszélyeinek.”

„Az európai és amerikai lányok, akik Szíriába mentek, hogy csatlakozzanak az Iszlám Államhoz, a többi tizenéveshez hasonlóan identitást kerestek; valamit, amivel megkülönböztethetik magukat a szüleiktől; egy különleges identitást, a lázadás és a kaland élményét. Nem randizhatnak, nem ihatnak és nem táncolhatnak, hát marad nekik a Daesh”  írja Rahman.

A másik oldalon

A saját hitével mély konfliktusba kerülő Simi Rahman végül abbahagyta az imádkozást és már nem érzi magát emiatt bűnösnek. Alkoholt fogyaszt, hétköznapi ruhákat visel. És sertéshúst is eszik. „Szalonna. Komolyan mondom, szalonna. Nem kell elmagyaráznom, mennyire jó.” A doktornő úgy fogalmaz: „Most már a másik oldalról néztem arra a falra, és ez... megkönnyebbülés volt. Nem féltem többé a hit elhagyásától. Felfogtam, hogy nincs ilyen, ez csak az elmémben létezett. A bűntudat, az aggodalom, a rossz muszlimság miatti önostorozás mind eltűnt”.

Simi Rahman most már jobban megérti az emberiséget, a filozófiát, a történelmet, az emberi természetet – és magát a vallást is. „A jövő minden. Nincs mennyország és pokol. Pontosabban: nincs már szükségünk mennyországra és pokolra ahhoz, hogy erkölcsösen viselkedjünk. Fejlődtünk. Többet tudunk a világegyetemről, túl sokat, így már nem félünk tőle.” Rahman szerint most már nincs Mi és Ők, csak Mi. Tovább kell lépni, szabaddá kell válni és különösen a gyermekeinket kell védeni, ahelyett, hogy archaikus hiedelmek struktúrájának vetnénk alá magunkat, amiket nincs értelme már ebben a korban követni. Rahman tudja, hogy a hite megtagadásával az elidegenedést, a kiközösítést kockáztatja az ember, egyedül és elutasítva maradhat.

Rahman szerint ott kell kezdeni, hogy a muszlimokot bátorítsák arra, hogy biztonságos tereket hozzanak létre, amiben az iszlám és a modern világ közötti logika ellentmondásokkal foglalkozzanak. A doktornő úgy látja: az iszlám modernizációjának problémáját ne, minimalizálni, hanem éppen felerősíteni kellene. Fel kell tenni a kérdéseket, hogy egy szent szöveg megváltoztatható vagy megkérdőjelezhető-e, hogy elég humanista-e az eddig gyakorolt iszlám. Tiszteli-e eléggé az ember személyiségét, vagy ha nem, mit lehet ezzel kezdeni. Simi Rahman így fejezi be a sorait: „Ki kell jönnünk a sötétből a fénybe. Mert semelyikünk sincs már biztonságban. És a régi kötelékek sem fognak összetartani, mielőtt egy olyan mészárlás veszi kezdetét, amiért csakis magunkat tarthatjuk majd felelősnek”.

Összesen 220 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
BAGOLY123
2015. december 08. 18:22
Hogy emberek maradhassunk , nincs szükségünk semmilyen izmusnak a demagógiájára. Nálunk a családi történelem mindegyik oldalról bőven szolgál elegendő tanulsággal hogy hogyan és mire való a HIT , különösen a vakhit. Mindenki a hitét sajátosan, egyénileg naés a maga magányában tudja megélni annak teljességével. Ami az én esetemet illeti, ez egyszerűen összegyüjtött és részben meg is élt tapasztalat. Viszont valamire felhivnám a figyelmet: AZ EMBERTÁRSAINKAT OSTOBA IZMUSOK ALAPJÁN MEGITÉLNI , AZ NAGYON OSTOBA ÉS FÉLREVEZETŐ AGYMENET !!! Ha bárki az embertársát az szerint értékeli, hogy hajlandó-e beálni mármiféle izmuskövetők csoportjába, akkor nagyon hibás útra tévedt!!! (Ilyent csak az igazán hamis próféták hirdetnek, akiknek az igazi céljait mikorra felismered már régen késő lessz) Ezek a próféták valójában a megosztottsággak manipulálnak, és el akarják hitetni a kiszemelt áldozatukkal hogy ha beálnak a sorba akkor, a legkülömbözőbb érdemekre lesznek jogosultak pl. mert ugye ők a “kiválasztottak” stb. A megszállotságtudattal operáló próféták a leg veszélyesebbek. (ezek a kritikát sem meghalgatni sem elviselni nem képesek, mert a tévedhetetlenségtudatra alapvetően szükségük van hogy eladják magukat, no meg az agymenetüket. Ha felismerik hogy könnyen átlátsz rajtuk, akkor messziről fognak kerülni). Ismered hogy “senki sem próféta a saját hazájában”. Ugyanide tartoznak azok az izmushirdetők is akik a kiválasztottságtudat-ot sujkolják: --a kis ember számára ez egy egyszerű mód hogy megszabaduljon a küzdelmes felelősségfelvállalásokat és kihivásokat jelentő szivós mindennapok küzdelmeitől. --egyszerű dolog hogy csak beképzeled magad valakinek, azután máris felülről nézheted a világot na meg a többieket persze . Hhmm… Egyébként ez rabbiéknak egy igen fontos tanitása “Helyezd magad mindenek és mindenki fölébe, és innen tárgyalj” (ez felold a gátlásoktól, és külömbenis nem kell azt gondolni hogy a másik okosabb mint te...) ---a bűnügyi nyomozók a megmondhatói hogy “ha a stréberségre-kapzsiságra kalkulálsz nem tudsz tévedni” A kinai paraszt története mindannyiunknak egy fontos figyelmeztetés!! https://www.youtube.com/watch?v=jg2fmXHPCxI Ha meg követed a napi nagypolitikát akkor az alábbi cikkrészlet is hordoz tanulságot éppen eleget. (A napi aktualitása sajnos rendkivüli.) “”””Az illiberális állam magára húzta az Iszlám Államot Sufnivezetékekkel csempészték az olajat és átengedték a leendő terroristákat. Erdogan Törökországa addig taktikázott a kurdok és Aszad ellen, míg fejére nem nőtt az Iszlám Állam. Tovább A további lépéseket a Daily Beast egyik jelenleg is futó riportsorozata alapján rekonstruáljuk, melyben az Iszlám Állam belső elhárításának egy kiugrott, aleppói származású tagja mesélt arról, milyen lépéseket kellett megtennie, amikor 2014 őszén csatlakozott a szervezethez: 1. Ő is Törökországból érkezett, a határ török szakaszán egyszerűen átsétált, az IS-határposztnál pedig bemondta, csatlakozni szeretne az Iszlám Államhoz. 2. Ezután átvizsgálták a csomagjait, majd Rakkába vitték, ahol a helyi bevándorlási hivatalban szöszmötöltek az ügyével két napig (a kalifátus önálló államnak tekinti magát, és a Szíria nem megszállt részéről származókat is bevándorlónak tekinti). 3. Van még egy állampolgársági interjú, amin egy elhárítótiszt faggatja ki a szimpatizánst arról, miért akar „szent harcos” lenni – általában a hitetlenek gyűlöletére fókuszáló sablonválaszokkal is elégedettek. 4. Ezután kezdődik meg a kiképzés. Amikor valaki IS-tag lesz, a kéthetes teológiai oktatáson felteszik a kérdést: „Ki akar mártír lenni?” Akik felteszik a kezüket, azokat elkülönítik, és belőlük lesznek az öngyilkos merénylők – no meg abból a több száz gyerekből, akiknek Rakkában mossák át az agyukat. A külföldi önkénteseket 2015 közepéig nemzeti hovatartozás szerint osztották be brigádokba (ezeket katibának hívják), de később a nemzetiségi ellentétek miatt ezeket feloszlatták. Titokban A legtöbb külföldi önkéntes titokban utazik el a Közel-Keletre, úgy, hogy a családjuk nem tud róla, vagy a szülők azt hiszik, hogy a fiuk máshová ment. A kanadai Calgaryban élő 46 éves Christianne Boudreau például akkor tudta meg, hogy a fia, Damien nem arabot tanulni ment Egyiptomba, amikor a kanadai titkosszolgálat két ügynöke 2013 januárjában bekopogott hozzá. A titkosszolgálat emberei mondták el neki, hogy Damien Szíriában van, és az al-Kaida szíriai szárnyában harcol. Boudreau szó szerint belebetegedett ebbe. Többször beszélt a fiával, könyörgött neki, térjen haza, mindhiába, a fiú hajthatatlan volt. Damient 2014 áprilisában egy szír fegyveres alakulat Aleppóhoz közel kivégezte. Damien halála után Boudreau felkereste a Berlinben élő Daniel Köhlert, aki a deradikalizáció szakértője. Ez annyit tesz, hogy a szélsőséges embereknek próbál segíteni, deradikalizálni őket. Koehler eredetileg a német neonáci szervezeteket elhagyó embereken segített, de újabban már a muszlim szélsőségeseknek és a családtagjaiknak próbál. Köhler szerint jól megfigyelhető, milyen fázisokon mennek keresztül azok, akiket a dzsihadizmus beszippant. Sőt, ugyanezeken a fázisokon mennek keresztül azok is, akiket egy szekta vagy éppen egy neonáci szervezet ragad magával. Hogyan lesz valakiből dzsihadista? Az első időszak az eufóriáé. Ekkor szervezik be az illetőt, aki úgy érzi, megtalálta, amit keresett, van értelme az életének. Ezért megpróbálja a környezetét is „megtéríteni”. A második fázisban már frusztrált, mert azt érzi, hogy az emberek, akiket szeretett, nem vevők az üzeneteire. Ebben az időszakban kezdődnek a családon belüli konfliktusok. Az iszlamista összebalhézik a családtagjaival, mert azok alkoholt isznak, zenét hallgatnak, vagy neki nem tetsző módon öltözködnek. Ekkor hallgat a rossz tanácsadóira, akik beszervezték. Ők ilyenkor elkezdik neki mondani, hogy hagyja el a családját, és menjen el oda, ahol olyan a világ, ahogy ő szereti, az emberek pedig úgy gondolkodnak, ahogy ő. Azaz egy muszlim országba. A végső szakaszban a beszervezett igyekszik megszabadulni mindattól, ami a nyugati világhoz kötötte, a vagyontárgyait eladja, miközben fizikailag megpróbálja edzeni magát, a legtöbbször valamilyen küzdősportot kezd el űzni. Később azt látja: az erőszak az egyetlen megoldás. Ahogy arra a francia Science Humaines folyóirat egyik írása rávilágít, Franciaországban két csoportra oszthatók azok a fiatalok, akiket a dzsihadizmus olyannyira megmérgezett, hogy Szíriába mentek el harcolni. Az egyik csoportba a lecsúszott, sokszor börtönöket megjárt külvárosi suhancok, a másodikba a „viszonylag normális” életet élő, középosztálybeli családból származó fiatalok tartoznak. A lecsúszottaknál viszonylag könnyű kideríteni, mi vezette el őket a radikalizálódásig. Gyerekkoruk óta kitaszítottnak érzik magukat, akiket a társadalom megvet, gyűlöl és stigmatizál iskolázottságuk, nyelvük vagy éppen a lakóhelyük, bőrszínük alapján. Ezek a külvárosi gettókban élő fiatalok. Egy részük sikerrel kitör ebből a körből, tanul, majd elhagyja régi barátait, és szépen lassan, de felzárkózik a középosztályhoz. Egy másik részük bűnözni kezd, és így zárkózik fel anyagilag a középosztályhoz. Utóbbiak úgy érzik, a társadalom igazságtalanul bánik velük, mert bezárja a falakat, és csak akkor van lehetőségük a középosztály világát élni, ha bűnöznek. Egy részüknek ekkor szüksége van valamire, ami visszaadja a méltóságukat: a dzsihadizmusban felhalmozódó gyűlölet végül szentesíti a dühüket. Segít abban, hogy fekete-fehérben lássák a világot, méghozzá úgy, hogy azt érezzék, nekik van igazuk és méltóságuk. Ők a tiszták, a hívők, mindenki más, aki nem olyan, mint ők, az tisztátalan. Az ő szemükben a társadalom kivétel nélkül bűnös lesz, ami ellen harcolni kell, akár mártírhalál árán is. Nem véletlen az sem, hogy a francia merénylők jelentős része korábban börtönben ült és a rácsok mögött radikalizálódott. A radikális iszlám a börtönben egy szerepváltás lehetőségét adta meg nekik: „Eddig téged ítélt el a bíró, most itt a lehetőség, hogy te ítéld el a társadalmat.” És ebből az isteni szerepkörből fakadóan a korábban széttépázott önbizalma helyreáll. Nem elítélt, hanem bíró lesz belőle – legalábbis legbelül ő így éli meg. És végül azért utazik el külföldre harcolni, hogy minden olyan, még megmaradt morált, ami akadályozza a dzsihádban, lebontsa. Megtanul fegyverekkel bánni, hidegvérrel gyilkolni, és ami a legfontosabb: idegenként visszatérni az országába, ahol bármiféle morális aggály nélkül képes megölni ártatlan civileket, rendőröket, és muszlimokat, merthogy a szemében mindazok „rossz muszlimok”, akik nem dzsihadisták. És amikor véghezvitte szörnyű tettét, akkor végre úgy érzi, lett valaki. Valaki, aki ugyan negatív hős, de benne van a médiában, és kivívta társai tiszteletét, mindazt a tiszteletet, amit egyszerű suhancként, tele önbizalomhiánnyal soha nem kapott meg. A középosztálybelieket is elcsábítják Nagyjából 2013 óta azonban nem csak a gettóban élő, leszakadt rétegek közül tudnak harcosokat toborozni a dzsihadisták Szíriába – erre jó példa a dán Lukas, a norvég Thom Alexander vagy éppen a kanadai Damien esete. És nemcsak férfiakat, de középosztálybeli nyugati nőket, lányokat is sikerrel toboroznak az iszlamisták. A radikalizációs folyamatot kutató szociológus, Farhad Khosrokhavar szerint utóbbi fiatalok – a gettóból származó társaikkal ellentétben – nem érzik a társadalom gyűlöletét, megvetését. Az ő problémáik az autoritásból és a normákból – pontosabban ezek hiányából – fakadnak. Eszerint a szétment családokban fellazulnak a normák, a szülői fegyelem, hiányzik az erős autoritás. Mindezek tetejében a különféle gyerekjogok már akkor felnőttet csinálnak a gyerekből, amikor még nem az. Ez pedig oda vezet, hogy a fiatal vágyik az erős autoritásra, arra, hogy valaki megmondja: mi a jó és mi a rossz, és a kettő közé éles határvonalat tegyen. Az iszlamizmus pedig pontosan ezt teszi. Ezért fordulhat elő, hogy egy látszólag normális életet élő, középosztálybeli nyugati nő az Iszlám Állam felé fordul. Khosrokhavar szerint olyan ez, mint a fordított '68-as eszme: akkor szexualitást és szabadságot kerestek a fiatalok, most pedig olyan erőt, ami keretek közé zárja őket, miközben irányt mutat, eligazít a világban jó és rossz között. Az első európai öngyilkos merénylő nő volt. A belga Muriel Degauque 2005. november 9-én hajtott végre kamikaze akciót egy amerikai konvoj ellen az iraki Bagdadhoz közel. Ő meghalt, az amerikaiak közül senki, bár többen megsérültek. Az 1967-es születésű Degauque korábban egy pékségben dolgozott, és azután radikalizálódott, hogy megismerkedett és szerelembe esett a belga-marokkói Hissal Gorisszal. Gorist 2005 novemberében amerikai katonák lőtték le, hasonlóan a barátnőjéhez, ő is éppen öngyilkos merényletet akart elkövetni. Mindketten néhány héttel a haláluk előtt utaztak autóval Irakba, Törökországon keresztül. Csak Nagy-Britanniából 2014-ben 50-60 nő csatlakozott az Iszlám Államhoz. Ezenkívül az Egyesült Államokból, Ausztriából, Franciaországból, Hollandiából, Kanadából, Norvégiából és Svédországból is utaztak ki nők. Sokan közülük azért, hogy csatlakozzanak a férjeikhez, akik kint harcolnak. Sokan csalódnak, de sokszor már késő Mindemellett az Iszlám Állam karjaiba sodorja a fiatalokat a nemzetközi politikai helyzetről alkotott naivitásuk is. Azt látják, hogy a szíriai Aszad-rezsim megölt 200 ezer embert, miközben sok szír elmenekült az országból, ezért úgy érzik, hogy a dzsihadisták oldalán a rossz ellen küzdenek. Igaz, néhányan közülük a helyszínre érkezve döbbennek rá arra, hogy az általuk idealizált szervezet kegyetlen, igazságtalan és rossz – éppen olyan, mint ami ellen ők harcolni akartak. De ekkor már késő. A londoni King's College egyik, radikálisokat kutató intézetének tanulmánya szerint több százan lehetnek azok a külföldiek, akik otthagyták az Iszlám Államot, vagy megkísérelték otthagyni azt. Akik így döntenek, egyrészt az életükkel játszanak (a terrorszervezet megölheti őket), másrészt a származási országukban gyakran a börtön vár rájuk. Abu Ibrahim egyike volt a csalódottaknak. Sokakhoz hasonlóan ő is nyugatról érkezett, azt hitte, ha az Iszlám Állam oldalán harcol, akkor azzal szíriai embereken segít. A BBC-nek azt mesélte, hogy őt az Iszlám Állam interneten elérhető propagandavideói győzték meg. Aztán a helyszínen átélte a dzsihadisták kegyetlenségét, szemtanúja volt például annak, amikor egy párt házasságtörés miatt halálra köveztek. Fél év után szökött meg. Nem könnyen – mondta, szerinte az, hogy nem engedték elmenni, olyan érzést keltett benne, mintha börtönben lenne. Persze a Nyugat biztonsága szempontjából az sem mindegy, kit szippant be az Iszlám Állam. Idén januárban a francia védelmi minisztérium elismerte: jól kiképzett egykori francia katonák is a dzsihadistákhoz csatlakoztak, és vannak olyan tagjai az Iszlám Államnak, akik korábban a francia idegenlégióban szolgáltak. Az exkatonák közül többen katonai vezetők, kiképzők lettek Szíriában. Sajtóértesülések szerint az Iszlám Államot erősíti például a francia különleges egység egyik volt tagja is, egy negyvenes éveiben járó, észak-afrikai származású férfi. Miután a különleges egységtől 1998-ban leszerelt, biztonsági munkákat vállalt egy arab országban működő olajcégnél, ott radikalizálódott. Idealistaként mennek, kegyetlen barbárként térnek vissza Azt azért érdemes megjegyezni, hogy 2014, az Iszlám Állam megalakulása előtt sok nyugati muszlim fiatal nem azzal a szándékkal utazott Szíriába, hogy szélsőségesekhez csatlakozzon, hanem azért, hogy harcoljon a tömeggyilkos Aszad-rezsim ellen. Azonban ahogy a Brookings Institute tanulmánya megállapítja, ezek az emberek kettős átalakuláson mentek keresztül. Egyfelől az ellenzéki erők 2012 utáni iszlamizálódásával maguk is a szélsőségekhez sodródtak, és ideológiailag is közel kerültek az al-Kaida és az Iszlám Állam által is követett szalafita/vahabita iszlámhoz. Kiterjedt kapcsolatokat, barátságokat építettek ki a dzsihadista szervezeteken belül, és Aszad helyett egyre inkább a nyugati civilizációt kezdték el fő ellenségüknek tekinteni. Ahogy a Brookings tanulmánya írja: Fiatal amerikai és európai muszlimok szunnita idealistaként indultak el Szíriába és Irakba, de Nyugat-ellenes terroristaként tértek haza. A másik fontos átalakulás a harctéren történt. A háború megedzette őket, elsajátították a fegyver- és robbanóanyag-használatot, a taktikai egységekben való mozgás és városharc csínját-bínját. Ráadásul a bombázások, a bajtársak halála vagy szörnyű sérülései traumatizálták is őket, hozzászoktak a gyilkoláshoz, és ahhoz, hogy körülöttük emberek halnak meg. A radikalizálódás és traumatizálódás kombinációja az, ami a szíriai iszlamista veteránokat igazán veszélyes terroristává teszi. Az Iszlám Állam megalakulásakor azzal különböztette meg az anyaszervezetétől, az al-Kaidától, hogy egyértelműen területi államban gondolkozott, és nem a dzsihád nyugati exportjában. Ezért nevezte magát Kalifátusnak, és ezért igyekezett terrortámadások helyett inkább Szíria és Irak minél nagyobb részének elfoglalására. Azonban 2015 nyarától a szervezet kezdve egyre több külföldi terrorcselekményt vállalt magára, ami jelezte azt, hogy a törzsterületeken elszenvedett vereségeket külföldi zavarkeltéssel próbálják ellensúlyozni. A tunéziai, ankarai merényleteket, majd a Sarm es-Sejkből felszálló orosz gép felrobbantását a párizsi merénylet tetőzte be, bizonyítva, hogy az Iszlám Állam globális terrorszervezetté vált. Ezt az átalakulást támasztja alá a már említett volt IÁ-elhárító is, aki azt mondja, hogy a Kalifátus törekvése ma már nem elsősorban az, hogy minél több önkéntest csábítson a Közel-Keletre, hanem az, hogy világszerte minél több alvó sejtet hozzanak létre. Ezért arra kérik a szimpatizánsokat, maradjanak a szülőhazájukban, és harcoljanak ott - öljék meg honfitársaikat, robbantsanak fel épületeket, amit csak tudnak. “””
kukorica-jancsi
2015. december 07. 14:11
Godzilla versus Mechagodzilla. Ide jutottunk.
kulalak
2015. december 07. 02:41
"Boulad atya megdöbbentő személyes élményekkel illusztrált előadásában elmondta: az 57 muzulmán ország egyikében sincs vallásszabadság; a muzulmán vallást elhagyókra halálbüntetés vagy halálos fenyegetés, brutális kínzás, gyilkosság vár." http://www.magyarkurir.hu/hirek/henri-boulad-az-iszlam-europai-terhoditasarol
OHM
2015. december 07. 01:33
figyelj! Leszarom, hogy te mit gondolsz és miről akarsz beszélgetni! Hazudsz, terelsz, szarral kened össze a valóságot!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!