Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
Nyilvánvalóan nem tartható fenn sokáig, hogy egyes állami szereplők hatalmas összegekkel tartozzanak üzleti partnereiknek. Interjú.
„– Az adóknál maradva: a költségvetés bevételeinek jelentékeny részét a különféle közterhek adják. Az ÁSZ megvizsgálta az ezekkel kapcsolatos terveket?
– Az ÁSZ minden évben áttekinti a költségvetési javaslatban szereplő állami bevételeket. A számvevők elsősorban azt elemzik, reálisan elvárható-e, hogy ezek az összegek megérkeznek a közkasszához. Ez ügyben érdemes felidézni a tavalyi megállapításokat. Akkor az ÁSZ úgy ítélte meg: a tervezett adók esetében csupán 51 százaléknál jelenthető ki, hogy a bevétel biztosan meglesz. Idén ez az érték közel 85 százalék. A lényeges emelkedésnek leginkább két oka van. Egyrészt az, hogy 2016-ban nem lép életbe új adónem, s a meglévő terhek sem emelkednek, miközben a gazdaság fehérítését szolgáló pénztárgéprendszer és az áruforgalom elektronikus ellenőrzése hozza a remélt bevételeket. S azt is ki lehet jelenteni, hogy a költségvetés tervezésekor a korábbinál jobb, átgondoltabb munkát végzett a kormányzat.
– Hasonlókra jutottak a költségvetési javaslat kiadásainak áttekintésekor is?
– Nem egészen, ez ügyben több esetben is jelentős kockázatra derült fény. Leginkább két területet kell külön is kiemelni. Az egyik az oktatás, a másik az egészségügy. Nyilvánvalóan nem tartható fenn sokáig, hogy egyes állami szereplők hatalmas összegekkel tartozzanak üzleti partnereiknek. Bárki felteheti a kérdést: milyen üzenetet hordoz, ha már maga az állam sem egyenlíti ki a számlákat a vállalt határidőre? S miként tűrhetik el az állami döntéshozók, hogy tízmilliárdos összegben halmozódjanak fel a kórházak, az oktatásügy lejárt számlái? E témakör kapcsán ugyanakkor adódik még egy égető felvetés: megfelelőek-e azok a szabályok, amelyek az állami cégek, gazdálkodó szervezetek irányítóinak feladatait, felelősségvállalását, alkalmazási feltételeit és a fizetésük mértékét határozzák meg?
– Milyen problémákat érzékelt az ÁSZ a különféle menedzsmenteknél?
– Az utóbbi időszak vizsgálatai több problémás pontra is rámutattak. Találkoztunk például olyan, közpénzből működő felsőoktatási intézményekkel, ahol öt évig senki nem ellenőrizte, hogy a vezetők milyen munkát végeztek. Máskor egy önkormányzati cégnél derült ki, hogy a köztulajdonban álló vállalat saját magának szabta meg az elérendő célokat, feladatokat. A közlekedési társaságok vizsgálatakor pedig azt állapítottuk meg, hogy jó ideje nem mérték fel, milyen a szolgáltatás színvonala, elégedettek-e az utasok a körülményekkel. A különféle káros jelenségek, hibák, hiányosságok általánosnak nevezhetők. A kérdés súlyos: milliárdos, tízmilliárdos károk származhatnak ugyanis abból, ha a köz tulajdonában álló vállalatok, intézmények rosszul működnek. A problémák több tényezőre vezethetők vissza, ezek egyike valóban a menedzsment ügye.”