A metró NEM ÉG

2014. november 05. 07:48

Amire a sok jóképességű billentyűzetkoptató gondol, amikor kiírja a cikke címébe hetvenkettes kapitális Comic Sans-szal, hogy „kiégett a hármas metrauuuu!!!+%”, azt úgy hívják, hogy füstölés. Alapvető különbség az égéshez és a tűzhöz képest a tűz hiánya.

2014. november 05. 07:48
Reinicke Tamás
Facebook

anno nem szidtam mindenki felmenőit elég hangosan, aki a médiában ezt műveli, mert ismerőseimet még mindig a fogalomzavar állapotában lelem

szóval egyszer és mindenkorra: a metró NEM ÉG a budapesti metró megnyitása óta két (kettő) tűzeset következett be - ebből a második volt a híres Árpád hídi 2011 áprilisában, ami az őt követő médiafelhajtás nyomán kiváltotta az enyhén kontraproduktív tűzvédelmi szigorúságot

magyarázom

amire a sok jóképességű billentyűzetkoptató gondol, amikor kiírja a cikke címébe hetvenkettes kapitális Comic Sans-szal, hogy kiégett a hármas metrauuuu!!!+%, azt úgy hívják, hogy füstölés

alapvető különbség az égéshez és a tűzhöz képest a tűz hiánya; ez elég árulkodó kéne legyen, de nem szokás megugrani

kialakulásának menete a következő: különféle, később részletezett okokból a vonat környékén (általában az alsó szegmensben) hő- és fényjelenséggel együtt nem járó füst észleltetik, néha utas, néha vezető, néha forgalmista által

ez nem úgy néz ki, hogy az ellenállások dízelmozdonyként okádják magukból a fekete füstöt, hanem kesernyés, csípős szag és áttetsző, a szürke különféle (50) árnyalataiban játszó légköri jelenség figyelhető meg

amint erről szolgálatot teljesítő dolgozó tudomást szerez, haladéktalanul értesíti a menetirányítót, aki a 2011-ben kiadott rendelkezéseknek eleget téve mérlegelési jog nélkül riasztja a tűzoltóságot, akik pedig a legmagasabb riasztási fokozatnak megfelelő létszámban és felszereléssel reagálnak

(közben a forgalom leáll, utasokat kiterelik a vonatokból/állomásokból, pótlóbuszokat berendelik, cetera, ezt hívjuk operatív terv életbe léptetésének)

a tűzoltók megérkezésükkor végrehajtják szolgálati kötelességgeiket, magyarán szólva eloltanák a tüzet, ha lenne, és megakadályozzák a visszagyulladást ebben a fázisban szokott kiderülni, hogy mi volt a riasztás oka, és általában a következők valamelyikét állapítják meg:

  • a motoron található olajsár felizzott;
  • alkatrész (kompresszor, ellenállás) túlhevült;
  • alkatrész vezetékezése átizzott;
  • a füstjelenség oka nem megállapítható

közös jellemzőik, hogy tűz egyik esetben sem jelenik meg, a füstöt előidéző esemény pillanatnyi vagy rövid időtartamú, és túlnyomó többségben megszűnéséhez külső beavatkozás nem szükséges (i.e. mire kiértek a tűzoltók, megszűnt)

kedvenc példám, amikor egy ilyen eseménynél a tűzoltók se hő-, se füstjelenséget, de még maradványaikat se észlelték az érintett kocsi környékén (hőkamerával és egyéb eszközökkel vizsgálva sem), és végül arra jutottak, hogy valószínűleg egy nejlonzacskó tapadt fel a fékezőellenállásokra, és az lobbant el egy pillanat alatt

itt jegyezném meg, hogy ilyen jelenségek az elmúlt negyven évben is hasonló sűrűségben fordultak elő, de a most hatályos rendelkezések 2011-es bevezetése előtt az volt a rendszeresített eljárás, hogy az érintett vonat kidobta az utasokat, feldöcögött a kocsiszínig, ott meg a próbapályán lefújta a műszak poroltóval a füstölést (már ha megvolt még), azt' jónapot

meglepő módon soha senkinek nem lett tőle semmi baja

viszont amikor 2011-ben több tényező közrejátszásával egy utasok nélküli szerelvényen valóban tűz következett be, annyira hatékonyak akartak lenni a döntéshozók, hogy hoztak egy csomó szigorúnak tűnő, de valójában hatékonytalan és értelmetlen rendelkezést

ezek legostobábbika, hogy bármilyen tűzre akár csak utaló jelenség észlelése esetén is azonnal riasztani kell a tűzoltóságot, és senkinek nincs az ügyben mérlegelési joga

vagyis se a vezető, se az instruktor, se a menetirányító nem mondhatja, hogy értem, az utas bedobott egy égő csikket a vonat alá, menj már oda, kedves Forgalmista János, és fújd már le a poroltóval, amiből hat van nálatok az állomáson 

nem vicc, annyi van

és nem vicc, nem teheti meg, tűzoltók, és nagyjából egy órás forgalomleállás az érintett szakaszon (vágánykapcsolattól vagy hiányától függően a teljes vonalon)

összefoglalva: amit égés-ként szokás a hírekben aposztrofálni, az az esetek 99,9%-ában utas- és forgalombiztonságot semmilyen formában nem veszélyeztető füstjelenség

nem tűz

és nem égés

az az égés, ha erről marhaságokat irkálsz, édes fiam

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Fahrenheit 451
2014. november 05. 10:35
"Az én ételem legyen halott – ne beteg, ne sebesült – halott!" (Woody Allen) az én metróm pedig ne füstöljön, ne rágja titkos féreg, ne legyen véres a torka, hanem legyen teljesen ép és üzembiztos.
2014. november 05. 08:57
Hamár így kioktatsz mindenkit, jobb lenne, ha az égés fogalmát kikeresnéd a guglin. Akkor te sem égnél. Egyébként kurvára megnyugtató, hogy csak a vezeték szigetelése izzott át (mert ez még nem égés), és nem lángolt. Jé, találtam egy újabb szót a magyarban!
states
2014. november 05. 08:40
Na jó, de ha a csikk füstöl, akkor Molnár Csabi és a balliberális médiafalka felüvölthet, hogy monnyon le Orbán Viktor, Tarlós pedig szaggassa meg a ruháit, és vesse magát a kettes metró elé, mert azt biztosan nem élheti túl.
balbako_
2014. november 05. 08:32
A metró is igényli a karbantartást, a felújításokat és a lefutott szerelvények cseréjét. Ez húsz éven keresztül nem történt meg.Most meg fogják csinálni. Ennyi.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!