Villamos alá esett egy ember a VIII. kerületben

A tűzoltók és a BKV szakemberei megemelték a villamoskocsit, és kiszabadították a bajba jutott embert, akit a mentők láttak el.

Amire a sok jóképességű billentyűzetkoptató gondol, amikor kiírja a cikke címébe hetvenkettes kapitális Comic Sans-szal, hogy „kiégett a hármas metrauuuu!!!+%”, azt úgy hívják, hogy füstölés. Alapvető különbség az égéshez és a tűzhöz képest a tűz hiánya.
anno nem szidtam mindenki felmenőit elég hangosan, aki a médiában ezt műveli, mert ismerőseimet még mindig a fogalomzavar állapotában lelem
szóval egyszer és mindenkorra: a metró NEM ÉG a budapesti metró megnyitása óta két (kettő) tűzeset következett be - ebből a második volt a híres Árpád hídi 2011 áprilisában, ami az őt követő médiafelhajtás nyomán kiváltotta az enyhén kontraproduktív tűzvédelmi szigorúságot
magyarázom
amire a sok jóképességű billentyűzetkoptató gondol, amikor kiírja a cikke címébe hetvenkettes kapitális Comic Sans-szal, hogy „kiégett a hármas metrauuuu!!!+%”, azt úgy hívják, hogy füstölés
alapvető különbség az égéshez és a tűzhöz képest a tűz hiánya; ez elég árulkodó kéne legyen, de nem szokás megugrani
kialakulásának menete a következő: különféle, később részletezett okokból a vonat környékén (általában az alsó szegmensben) hő- és fényjelenséggel együtt nem járó füst észleltetik, néha utas, néha vezető, néha forgalmista által
ez nem úgy néz ki, hogy az ellenállások dízelmozdonyként okádják magukból a fekete füstöt, hanem kesernyés, csípős szag és áttetsző, a szürke különféle (50) árnyalataiban játszó légköri jelenség figyelhető meg
amint erről szolgálatot teljesítő dolgozó tudomást szerez, haladéktalanul értesíti a menetirányítót, aki a 2011-ben kiadott rendelkezéseknek eleget téve mérlegelési jog nélkül riasztja a tűzoltóságot, akik pedig a legmagasabb riasztási fokozatnak megfelelő létszámban és felszereléssel reagálnak
(közben a forgalom leáll, utasokat kiterelik a vonatokból/állomásokból, pótlóbuszokat berendelik, cetera, ezt hívjuk operatív terv életbe léptetésének)
a tűzoltók megérkezésükkor végrehajtják szolgálati kötelességgeiket, magyarán szólva eloltanák a tüzet, ha lenne, és megakadályozzák a visszagyulladást ebben a fázisban szokott kiderülni, hogy mi volt a riasztás oka, és általában a következők valamelyikét állapítják meg:
közös jellemzőik, hogy tűz egyik esetben sem jelenik meg, a füstöt előidéző esemény pillanatnyi vagy rövid időtartamú, és túlnyomó többségben megszűnéséhez külső beavatkozás nem szükséges (i.e. mire kiértek a tűzoltók, megszűnt)
kedvenc példám, amikor egy ilyen eseménynél a tűzoltók se hő-, se füstjelenséget, de még maradványaikat se észlelték az érintett kocsi környékén (hőkamerával és egyéb eszközökkel vizsgálva sem), és végül arra jutottak, hogy valószínűleg egy nejlonzacskó tapadt fel a fékezőellenállásokra, és az lobbant el egy pillanat alatt
itt jegyezném meg, hogy ilyen jelenségek az elmúlt negyven évben is hasonló sűrűségben fordultak elő, de a most hatályos rendelkezések 2011-es bevezetése előtt az volt a rendszeresített eljárás, hogy az érintett vonat kidobta az utasokat, feldöcögött a kocsiszínig, ott meg a próbapályán lefújta a műszak poroltóval a füstölést (már ha megvolt még), azt' jónapot
meglepő módon soha senkinek nem lett tőle semmi baja
viszont amikor 2011-ben több tényező közrejátszásával egy utasok nélküli szerelvényen valóban tűz következett be, annyira hatékonyak akartak lenni a döntéshozók, hogy hoztak egy csomó szigorúnak tűnő, de valójában hatékonytalan és értelmetlen rendelkezést
ezek legostobábbika, hogy bármilyen tűzre akár csak utaló jelenség észlelése esetén is azonnal riasztani kell a tűzoltóságot, és senkinek nincs az ügyben mérlegelési joga
vagyis se a vezető, se az instruktor, se a menetirányító nem mondhatja, hogy „értem, az utas bedobott egy égő csikket a vonat alá, menj már oda, kedves Forgalmista János, és fújd már le a poroltóval, amiből hat van nálatok az állomáson”
nem vicc, annyi van
és nem vicc, nem teheti meg, tűzoltók, és nagyjából egy órás forgalomleállás az érintett szakaszon (vágánykapcsolattól vagy hiányától függően a teljes vonalon)
összefoglalva: amit „égés”-ként szokás a hírekben aposztrofálni, az az esetek 99,9%-ában utas- és forgalombiztonságot semmilyen formában nem veszélyeztető füstjelenség
nem tűz
és nem égés
az az égés, ha erről marhaságokat irkálsz, édes fiam