A holdbéli zsidó

2014. október 14. 15:10

A Köves Slomó vezette EMIH meg is hirdette a befelé forduló hitközségi élet és építkezés programját, amelyben a zsidóknak nem dolguk sem a holokauszttal, sem a magyar demokrácia állapotával foglalkozni. Mintha a Holdon lennének zsidók, s nem a magyar társadalomban.

2014. október 14. 15:10
György Péter
Magyar Narancs

A helyzet 2010 után ismét megváltozott – annak megfelelően, ahogyan a neonacionalista kormány víziója a magyar társadalomról is átalakult. A beszédből, amely immár a magyar közösség részvételi „feltételeit” jelölte ki, eltűnt a Bildung hagyománya, ahogy eltűnt az a tágabb elképzelés is, hogy a nemzetet, az államot az individuális önépítésben jártas és érdekelt, kiművelt emberfők szövetsége teremti meg. Nem pusztán a magaskultúra fetisizálásának eltűnéséről beszélek; hanem a kanti antropológia alapjának, az önreflexív ész, a sense és sensibility szövetségének elhagyásáról, az egyetemesség és a lokalitás közti szerződés felmondásáról, amely szerződés lehetőséget kínált az újonnan érkezettek – esetünkben a zsidók – számára a belépésre. A neonacionalizmus a közösség nevében fellépő erős állam ígéretét hordozza, amelynek nem individuumokra, hanem engedelmes és hasznos állampolgárokra van szüksége. Olyanokra, akik nem sokra becsülik sem Eötvös Józsefet, sem Trefort Ágostont, sem az egyik, sem a másik Tiszát, a liberális konzervatívokat – nem is tudnak a létezésükről. Csak az erő kultuszában hisznek.

Ez az ideológia most partnert keres magának. A Köves Slomó vezette EMIH meg is hirdette a befelé forduló hitközségi élet és építkezés programját, amelyben a zsidóknak nem dolguk sem a holokauszttal, sem a magyar demokrácia állapotával foglalkozni. Mintha a 18. századot megelőző korokba térnének vissza, és önként kívánnának gettóba vonulni. Mintha a Holdon lennének zsidók, s nem a magyar társadalomban. Ez kétségbevonhatatlan joga bárkinek, de ez a fajta formális zsidó hitközségépítés nem más, mint az egykori hagyomány paródiája. Téved a kormány, ha azt hiszi, hogy az EMIH képviseli, képviselheti Magyarországon a zsidóságot. Hisz ez a szervezet köszönő viszonyban sincs a szekuláris magyar zsidó szubkultúrával; egyszerűen semmibe veszi a zsidó felvilágosodás történetét, így a 19. század magyar történelmét is. Az EMIH számára a zsidók nem felelős magyar állampolgárok, nem a Bildung örökösei, hanem engedelmes tagjai a közösségnek: épp úgy, ahogy a neonacionalizmus elvárja tőlük. Ám ez a tévedés épp oly riasztó, mint amilyen kivitelezhetetlen e politika a gyakorlatban. A magyar zsidóság számos, egymással bonyolult viszonyban álló, eltérő önmeghatározások szerint élő szubkultúra hálózatából áll, amelyek mindegyikének megvan a maga küldetése, szerepe a magyar társadalomban. Egyik kormánynak sincs mandátuma arra, hogy eldöntse, melyik közösség a kizárólagos, az autentikus – hiszen a valóságban egyik sem az.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 65 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
1000bocs
2014. október 15. 19:35
"Mindig komoly okai voltak a zsidóüldözésnek..." Uzsora, és annak kreatív változatai rémlenek? Terményuzsora? A zsidók bárhol megjelentek lefizetéssel, előnyös üzletekkel elfogadtatták magukat a hatalommal, és elfoglaltak egy közbülső helyet az alsó adózó réteg, és az adót behajtó arisztokrácia között. Az arisztokrata egy összegben megkapta az adót, a zsidó egy évig szedte be részletben a parasztoktól. Amikor a zsidó kreativitás az arisztokrácia védelmével a háta mögött a tartozás többszörösét szedte be a parasztoktól aparasztnak is leesett hogy ez soha nem lesz kifizetve. Akkor jött egy parasztlázadás ami alatt a nemesek kisebb része, a zsidóknak viszont nagy része áldozatul esett. A legnagyobb zsidóüldözések előtt mindig ez történt. Nem kell terményuzsorával mesterséges éhinzést előidézni csak azért hogy a titkos raktárakban elfekvő korábban összevásárolt gabonát tízszeres haszonnal el lehessen adni. Akkor a parasztok nem fognak fáklyákkal és vasvillával elindulni élelmet keresni a családnak. Ennyit arról hogy a zsidók kétezer éve ártatlanul szenvedik az üldöztetést.
decens
2014. október 15. 12:30
A zsidót azzal tudod leginkább bántani, ingerelni, ha nem foglalkozol vele. Akkor mélységesen sértve érzi magát -- merthogy úgy gondolja, semmibe veszik. Hogy ez a semmi állapot ne alakuljon ki, mindig kitalálnak valami "társadalmi" problémát, aminek tengelyében a zsidó áll -- és ezt gumicsontként rágatják a nem zsidókkal. Akik sokszor nem is tudják, tulajdonképpen miről is van szó. Végy szemügyre egy-egy ilyen "össztársadalmi" kérdést, és meglátod, nem rólad, a társadalom legáltalánosabb egyedéről van benne szó, hanem már megint és még mindig és megint a zsidóról. Hát ennek tudatában beszélgessünk akár erről, akár az előbbi posztról.
tuti
2014. október 15. 11:16
Nem vagyok érintett, mert nem születtem zsidónak, de azt bizton hiszem, hogy gyűlöletből, bűnbak keresésből, felsőbbségi kinyilatkozásból nem lehet sokáig megélni. Senki sem kéri, vagy javasolja, hogy felejtsék el a holokausztot, és emlékezzenek a borzalmakra, de ne akarják ártatlan és akkor nem is élő emberekre vetíteni a bűnöket, mert előbb utóbb olyan hangulatot idéz elő, ami senkinek sem jó! Lehet társadalomkritikát is alkalmazni, de nem úgy, hogy mindenkinek előírják, hogy kit kell gyűlölni! Had döntsenek józan belátás szerint. A focipályán folyamatosan olvassuk, hogy "a gyűlölet nem pálya". Érvényes ez oda is, vissza is! Aki ezt nem érti meg, az előbb-utóbb kiszorul a társadalomból mindkét oldalon, azután lehet antiszemitázni. Ha valaki túl sokszor kiált farkast, előbb utóbb a valódi segélykiáltását sem hallják meg! Ezt is végig kellene gondolni, nem?
tevevanegypupu
2014. október 15. 07:49
Egyre jobban belezavarodik..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!